Hoppa till innehåll
Anime.se

Weathering with You på bio


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu får vi äntligen se Makoto Shinkais nya film på bio i Sverige. Tyvärr visas den bara i ett fåtal städer och då endast en helg så passa på om ni kan. 
Jag tänkte gå i Uppsala den 23:e feb om det är nån som vill haka på. :) 
Den visas även på Japanska filmfestivalen i Leksand den 22:e februari om någon är sugen på en utflykt dit. Flera intressanta filmer och animefilmer kommer visas och det är gratis.

 

https://www.filmstaden.se/film/NCG480047/weathering-with-you

Redigerad av Ebhen
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fantastiskt! låter verkligen trevligt! - Skulle gärna vilja se den men för min del är det inte möjligt, har ingen tid för det. Hoppas någon annan hakar på annars kommer du nog ha en makalös upplevelse, tror att det kommer att vara högintressant. Om du har orken så skulle jag gärna uppskatta att höra om hur det var och vad du tyckte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Då jag insjuknade och blev sängliggandes en vecka så sket det sig med biobesöket förra veckan. Men tack och lov så kör Filmstaden filmen ytterligare en vecka nu så på lördag är det dags. :D Kan skriva en liten recension sen av den. 

Btw. för intresserade så kommer Weathering with You släppas på DVD/BD den 27 maj. Vet dock inte om det är internationellt släpp på den då eller om det bara är i Japan, men det lär vi ju märka. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Skrivet (redigerade)

Jag fick som sagt en chans till då Filmstaden nådigt lät filmen gå en helg till i Uppsala så förra lördagen var jag äntligen iväg och såg filmen. ✌️

Makoto Shinkai kan verkligen det här med att bedöva oss med slående vackra och realistiska vyer, det är lite hans signum numera. Sen så finns det nog ingen annan än han som så vackert och naturligt kan avbilda regn, och sånt  är det ju rätt rikligt av i den här filmen. Det skvalar ned i princip hela filmen med några få undantag så medtag paraply. 😎☂️
Filmen är riktigt bra, långt ifrån lika lättsam som Your Name vilket man har kunnat höra lite prat om här och där av de som sett filmen. Säkert är det sånt som kommer göra att den inte slår lika hårt som sin föregångare, för folk vill ju ha lättsamma filmer såklart. Filmen har också ett helt annat djup såklart och känns betydligt "skitigare" än hans tidigare produktioner vilket i mitt tycke bara gör det intressantare. Det visar ju att han kan bemästra annat än sockersöta "boy meets girl"-filmer. Men visst är det ju "boy meets girl" som är den röda tråden även i den här filmen såklart, men det finns flera bottnar.

MC rymmer till Tokyo från ön där han växt upp och försöker hitta jobb och försörjning vilket ju går sådär. Han stöter på flickan i fråga och det framkommer att hon är en väderflicka och kan be för bättre väder lokalt. Men inga krafter får man ju gratis, det finns ett pris att betala också. Hela den storyn och lite till har de varit bra duktiga med att inte visa så mycket i trailern vilket jag gillar. En trailer ska locka och visa lite saker från filmen men inte ha med alla nyckelscener och trådar för då har man ju sabbat för mycket. Trailern till den här var alldeles lagom så det finns en hel del överraskningar kvar vill jag lova. 

Image result for weathering with you cat

Självklart finns det ett gulligt djur med i filmen, det känns nästan som ett måste numera. 
 

Det övernaturliga är som alltid precis utanför det där greppbara och är väldigt lättsmält även om man som i Your Name aldrig får veta exakt vad det handlar om utan man får bara en massa kryptiska hänvisningar till historien och annat som kittlar vår fantasi. Det är nog en av styrkorna i Shinkais filmer tycker jag. Det är både frustrerande att aldrig riktigt få veta, men samtidigt också kul att mystiken till viss del kommer finnas kvar även när filmen är slut. 

Musiken tål att nämnas både en och två gånger. Radwimps som slog igenom med buller och bång efter Your Name har gjort musiken även till den här filmen och deras popularitet lär inte dala för det. Mycket bra musik och väl använt igenom hela filmen. Jag har numera en playlist på Spotify med Radwimps musik från Your Name och Weathering with You. I like!


Jag tycker att Shinkai blir bättre och bättre på att knyta ihop en berättelse och leverera en bra story som inte har allt för stora hål i sig och det bådar gott in för framtiden. Jag och flickvännen var mer än lovligt nöjda med filmen och vill man så kan man säkert hitta en hel del att kritisera om man bara vill och visst, ingen film är perfekt. Men den är mycket underhållande och jag gillar den skarpt. Ska ta och se om den igen när den släpps på DVD och se med lite mer kritiska ögon.  

Det vore kul att höra vad andra tyckte om filmen så kommentera gärna när ni sett den. 😊

 

 

Redigerad av Ebhen
Fel på videolänken
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...