Hoppa till innehåll
Anime.se

Är det fortfarande någon som hänger på den här sidan?


Diabozel
 Share

Rekommenderade inlägg

Var medlem här för herrans många år sedan och har nyligen beslutat mig för att komma tillbaka för att se om jag kan hitta lite nya kontakter och vänner. Enligt min egna uppfattning så verkar de flesta svenska forum ha dött ut helt och hållet och från vad jag minns så var anime.se inte direkt jättestort på min tid heller.

 

Så finns det några alls som fortfarande är någorlunda aktiv här?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De senaste två månaderna har 26 inloggade medlemmar besökt, varav 19 medlemmar har postat något. Jag delar tyvärr din uppfattning om forumdöden. Populariteten har väl till största delen slukats av andra sociala media vilka är antingen engelskspråkiga eller/och kortformsbaserade, gjorda för småprat. Även vår egen Discord-”server” (länkad nära sidhuvudet) har 43 personer online.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa Sceleris:

De senaste två månaderna har 26 inloggade medlemmar besökt, varav 19 medlemmar har postat något. Jag delar tyvärr din uppfattning om forumdöden. Populariteten har väl till största delen slukats av andra sociala media vilka är antingen engelskspråkiga eller/och kortformsbaserade, gjorda för småprat. Även vår egen Discord-”server” (länkad nära sidhuvudet) har 43 personer online.

Aha så kanske inte helt dött då. Mjo kan relatera till att de flesta nog dragit sig till de Engelskspråkiga ställena. Det är även anledningen till att jag själv övergav dessa svenska små forum under många års tid och majoriteten av de jag numera snackar med på internet är från utlandet dvs Amerika, Storbritannien och andra ställen. Har dock den senaste tiden börjat längta tillbaka lite och det behöver ju inte vara det ena eller det andra. Tycker det kan kännas bra med lite variation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min inställning till internetbaserat hobbyrelaterat vänskapsbildande är att hobbyn kommer i första hand: genom att föra, hm, ”socialt neutrala” diskussioner om smått och stort inom hobbyområdet så låter man sin personlighet lysa igenom och får tid och tillfällen att bekanta sig med andra. Med ”socialt neutrala” menar jag att man inte inleder med att ge sin dejtingprofil, eftersom det för motparterna inledningsvis är helt ointressant att veta hur gammal man är eller vilket kön eller vad man har för jobb eller om man gillar katter mer än hundar.

Det som spelar roll är vad man har att säga om hobbyn, och kanske ännu viktigare: hur man säger det. Beter sig motparten hjälpsamt? Entusiastiskt? Intellektuellt? Skönt putslustigt, eller komiskt ironisk? Vilka är personens intressen inom hobbyområdet? (För oss tänker jag på sådant som olika genrer som mecha eller magiska flickor, shōnen eller ”konstnärligare” verk, manga eller lättromaner eller modellbyggen.) Genom sådana interaktioner kommer det med tiden att ”klicka” eller ej. När man på samma våglängd veckovis följt och debatterat några säsonger Attack on Titan så kanske man tar steget att bjuda över på en tittarträff om man bor nära varandra, eller börjar telefonera, eller åtminstone Discord-röst- eller -textchatta privat.

Men det står och faller med huruvida folk faktiskt skriver. Ibland tycker jag att de flesta forumbesökare känns som blyga barn på lågstadiedanskväll. (”Det är nästan ingen på dansgolvet, så då vågar jag inte gå upp, fy vad pinsamt!”) Folk verkar ha desto lättare på Discord-chattar, men sådana är ju så samtidsbundna; det är lätt att missa diskussioner. Men även när man är i tid så blir det lätt grötiga diskussioner eftersom man inte kan hålla isär ämnen, och sen är det inte så passande för lite ”matigare” diskussioner, sådana där man får skriva åtminstone 10 minuter på en replik. (Och på vår Discord-sida så har vi, likt på forumet, ganska stränga regler mot spoilers, så blir ju också en bromskloss för entusiasm.)

Jag hade gärna själv föregått med gott exempel och skrivit mer på forumet, och jag har tänkt göra det många gånger, men det är så väldigt sällan som någon anime eller manga fångar mig tillräckligt – känslomässigt eller intressemässigt – för att ge mig något som jag vill säga.

Så jag är väl tyvärr inte särskilt optimistisk.

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag är lite gammalmodig och gillar forum. Dels för att jag kan läsa trådar i den takt jag vill och dissa sånt som jag inte är intresserad av samt gå tillbaka till gamla trådar och läsa om ifall jag söker någon info och dels för att detta inte är lika flyktigt som Facebook eller Discord mfl. där det är ett helvete rent ut sagt att hänga med i diskussioner om du inte är online hela tiden eller har tid just då... Och att hitta gamla grejer är omöjligt! 
Periodvis har jag mycket att göra och kanske inte är aktiv, men jag kan som sagt alltid kolla tillbaka och se vad som sagts. 
Hade gärna önskat att det var mer fart på forumet här såklart. 😊

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag har upplevt samma sak runtom hela Internet i många, många år nu. Små forum dör ut till förmån för Facebookgrupper, eller nu på "senare" tid, Reddit. Tyvärr är det inte samma sak att sitta på ett hyperstort sociala-medier-forum som att sitta på ett relativt litet forum som anime.se ändå var... även om jag kanske uppskattar Reddits dåvarande minimalistiska design och layouten för trådarna. Fast samtidigt... har samma effekt upplevs tillexempel på Utsidan.se för friluftsliv? Happymbt för cyklar? Någon av alla bilforum? Byggahus? Nu blir jag lite nyfiken... familjeliv och flashback frodas ju fortfarande väl?

Kanske är detta ett animerelaterat problem, eller kanske att fristående forum kanske saknar dragningskraften som vissa forum med en skapande användarbas som erbjuder andra sätt att engagera besökarna än bara forumet...

Nåväl, Internet är fullt av döda forum och hemsidor, vilket är trist.

 

Jag ska dock kanske inte säga något... har inte besökt anime.se på många, många år...

Redigerad av Klibbnisse
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...