Hoppa till innehåll
Anime.se

TV för animé


Gogo
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har inte jämfört, men jag kan inte tänka mig att kalkylen behöver ta med något annat än bildkvalitet överlag (och pris, förvisso): ju bättre bild oavsett material, desto bättre bild även för anime. OLED och QLED och såna nyare tekniker är nog i genomsnitt bättre än LED för färgåtergivning och kontrast så att man kan urskilja detaljer i skuggorna. Men jag kan tänka mig att de bästa LED-TV-apparaterna är bättre än de sämsta OLED-TV-apparaterna, så det kan nog löna sig med vägledning; Rtings.com är pålitliga, tror jag, och systematiska. https://www.rtings.com/tv

Sen gäller det förstås att ha en 4K-Blu-ray-spelare och den nya Honneamise-remastern!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för input!

Läste på ett forum dedikerat för TV-apparater att OLED inte skulle vara fördelaktigt för animé, av någon anledning. Iddes inte sätta mig in i deras diskussion, men är det något som stämmer tro? Är annars sugen på LG C1 vilket verkar vara en bra TV. 
 

Oh, den blåstrålen måste man ju införskaffa!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aha, när jag googlar så ser jag att det verkar handla om bildfrekvens. En person skrev att OLED-pixlarna har så snabb responstid (alltså byter färg nästan direkt, relativt sett), att det för anime- och filmmaterial (~24 Hz) blir en ”såpoperaeffekt” som LCD inte har, särskilt märkbart med horisontella panoreringar. Det låter som att det känns som med sådana där äckliga interpoleringslägen som TV-apparater kan ha. LCD är i jämförelse så långsamma att bildrutorna smälter ihop en aning vilket inte ger samma effekt. Sägs det.

Så problemet verkar vara att OLED är så bra att man ser material som det verkligen är: ryckigt. 🤔  Lite som hur man började kunna se klumpiga teckningar och penseldrag som ingen tidigare kunnat se när man gick över från att titta på lågupplöst CRT till högupplöst LCD.

”Anime is definitely one of the weakest things on OLED. White out transitions are common and huge areas of bright flat colors trigger abl. Also anime is low frame rate content, so what makes gaming motion good at 60+fps produces judder in 12fps anime unless you enjoy motion interpolation settings.” (ABL är ”auto-brightness limiter”, när TV:n begränsar ljusstyrkan. Så helvita bilder på OLED kan vara mörkare än på LCD.)

Knepigt. Någon hade förslaget att sätta lite provmaterial på en USB-sticka och testa i butik. Det var inte en dum idé. (Men kanske lite pinsamt?) Såg en snubbe som specifikt rekommenderade LCD-TV:n Sony X90J för en animetittare. Kanske något att kolla in.

Tack för att du drog upp det här, jag hade aldrig ens tänkt att det kunde vara en nackdel med OLED!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...