Hoppa till innehåll
Anime.se

Sparka liv i forumet – med eller utan AI


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag såg en bild där nån hade frågat ChatGPT om affärsstrategi, och fick en tanke om att fråga om idéer om att utveckla Anime.se. (Översatt med DeepL. Ej korrekturläst.) Mina frågor är snedställda och fetstilta. ChatGPTs svar är indragna. Mina kommentarer är inte indragna.

Jag och några andra driver ett forum för svenskar som är intresserade av anime och manga och annan japansk populärkultur som spel, musik och filmer. Vi har haft en hyfsat stor användarbas men har förlorat de flesta aktiva användare. Vi skulle vilja öka vår användarbas igen. Hur? Sajten är gratis och reklamfri, alla kostnader betalas "ur egen ficka".

Det finns flera strategier som du kan prova för att öka antalet användare:

  1. Utnyttja sociala medier: Använd sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram för att marknadsföra ditt forum och locka nya användare. Dela uppdateringar och intressanta diskussioner från ditt forum för att locka till dig människor som är intresserade av anime och manga.

  2. Samarbeta med andra gemenskaper: Överväg att ta kontakt med andra onlinecommunities eller forum som har ett liknande fokus som ditt och se om ni kan samarbeta om evenemang eller marknadsföra varandras innehåll. Detta kan bidra till att exponera ditt forum för en ny publik.

  3. Arrangera evenemang eller tävlingar: Att vara värd för evenemang eller tävlingar på ditt forum kan vara ett bra sätt att engagera dina befintliga användare och locka till sig nya. Tänk på att vara värd för en watchparty för en ny animeutgåva eller att köra en tävling för fankonst.

  4. Förbättra ditt forums synlighet: Se till att ditt forum är lätt att hitta genom att optimera det för sökmotorer. Använd relevanta nyckelord i forumets titel och beskrivning, och överväg att skapa en Google My Business-lista för att göra det lättare för människor att hitta ditt forum när de söker efter det på nätet.

  5. Erbjud värde till dina användare: Slutligen bör du se till att ditt forum ger värde åt sina användare. Det kan innebära att ha intressanta och engagerande diskussioner, tillhandahålla resurser eller information om anime och manga eller skapa en välkomnande och vänlig gemenskap. Om ditt forum är en plats där folk tycker om att tillbringa tid kommer de att vara mer benägna att komma tillbaka och ta med sig sina vänner.

Ganska goda råd.

Ibland får vi höra att webbplatsen inte ser särskilt modern ut. Finns det något sätt att åtgärda detta?

Det finns några saker du kan göra för att modernisera forumets utseende:

  1. Uppdatera forumets tema: Om ditt forum använder ett föråldrat eller visuellt oattraktivt tema kan du överväga att uppdatera det till ett nyare, modernare tema. Det finns många kostnadsfria och betalda alternativ, så du bör kunna hitta ett tema som passar dina behov.
  2. Lägg till bilder och videor: Om du inkluderar bilder och videor i dina foruminlägg kan du göra dem mer visuellt tilltalande och moderna. Överväg att lägga till en bannerbild högst upp i ditt forum eller att använda inbäddning av bilder och videor för att lägga till media i dina inlägg.
  3. Använd moderna designelement: Överväg att lägga till moderna designelement i ditt forum, till exempel stora typsnitt, starka färger och responsiv design. Dessa kan hjälpa ditt forum att se modernare och mer attraktivt ut för användarna.
  4. Se till att ditt forum är mobilanpassat: Eftersom allt fler människor har tillgång till internet via sina telefoner och surfplattor är det viktigt att se till att ditt forum är mobilanpassat. Om ditt forum inte är optimerat för mobila enheter kan det se föråldrat ut för användare som kommer åt det på sina telefoner.
  5. Överväg att anlita en designer: Om du har budget för det kan du överväga att anlita en designer för att hjälpa dig att uppdatera utseendet på ditt forum. En designer kan hjälpa dig att skapa en modern och visuellt tilltalande design som lockar och behåller användarna.

Jag tänkte nästan mer på lite mer specifika stiltips, typ ska man ha sansserif-fonter, eller såna där bakgrundsvideor eller sånt. Men ja, jo. Mobilanpassning är nog det främsta.

Till och med de mest aktiva användarna är ganska dåliga på att hålla igång diskussioner. Vilka typer av diskussionstrådar bör vi starta för att få fler svar och interaktioner? Hur håller vi dem igång?

Det finns flera typer av diskussionstrådar som tenderar att generera många svar och interaktioner:

  1. Kontroversiella ämnen eller ämnen som är värda att debattera: Trådar som tar upp kontroversiella ämnen eller ämnen som skapar splittring kan ofta generera mycket diskussion och debatt. Det är dock viktigt att vara uppmärksam på tonen i dessa diskussioner och se till att de inte övergår till personliga angrepp eller blir för hetsiga.
  2. Frågor och omröstningar: Att ställa frågor eller genomföra omröstningar kan vara ett bra sätt att få folk att engagera sig i ditt forum. Överväg att skapa trådar där användarna kan ställa frågor om anime eller manga, eller kör omröstningar för att få folks åsikter om olika ämnen.
  3. Fan-teorier och förutsägelser: Trådar där användarna kan dela med sig av sina fan-teorier eller förutsägelser om en viss anime eller manga kan vara väldigt roliga och uppmuntra till många diskussioner.
  4. Dela med sig av personliga erfarenheter eller åsikter: Trådar där användare kan dela med sig av sina personliga erfarenheter eller åsikter om ett visst ämne kan också skapa mycket diskussion.

För att hålla igång dessa diskussioner kan du prova följande strategier:

  1. Uppmuntra användarna att svara: Uppmuntra användarna att svara på trådar genom att ställa öppna frågor eller be om deras tankar och åsikter.
  2. Håll dig aktiv i diskussionen: Se till att svara på användarnas kommentarer och hålla diskussionen igång.
  3. Moderera diskussionen: Håll ett öga på diskussionen och se till att den håller sig på rätt spår och är respektfull. Vid behov kan du behöva ingripa för att hålla diskussionen konstruktiv och civiliserad.
  4. Skapa regelbundet nya trådar: Se till att skapa nya trådar regelbundet för att hålla diskussionen igång och hålla användarna engagerade.

Angående "ställa frågor", så har jag faktiskt funderat på att införa ett frågeforum. Ett sånt där man kan ställa en fråga typ "varför sa Gendo så i avsnitt bla-bla av Evangelion?" och folk kan svara och förklara, och man kan rösta på bästa svaret, och frågeställaren själv kan utse ett "korrekt" svar. Funktionaliteten finns inbyggd i forummjukvaran.

Finns det någon ytterligare funktionalitet på webbplatsen som skulle vara bra att erbjuda, eller kanske något att göra för att bygga upp gemenskapen utanför webbplatsen?

Det finns flera typer av webbplatsfunktioner som kan vara användbara för ditt forum:

  1. Personaliseringsalternativ: Om du ger användarna möjlighet att anpassa sina profiler eller avatarer kan det vara ett bra sätt att uppmuntra dem att engagera sig i forumet.
  2. Privata meddelanden: Att lägga till en funktion för privata meddelanden kan ge användarna möjlighet att kommunicera direkt med varandra, vilket kan vara till hjälp för att bygga relationer inom gemenskapen.
  3. Fildelning: Om ditt forum är inriktat på en viss typ av media, till exempel anime eller manga, kan du överväga att lägga till en fildelningsfunktion som gör det möjligt för användare att dela filer med varandra.
  4. Användargrupper: Genom att skapa användargrupper eller forum inom ditt huvudforum kan användare med liknande intressen få kontakt och diskutera specifika ämnen.
  5. Integration med sociala medier: Genom att integrera ditt forum med plattformar för sociala medier som Facebook och Twitter kan du göra det lättare för användare att dela innehåll från ditt forum och locka nya användare.

Det finns också flera saker du kan göra utanför din webbplats för att bygga upp din gemenskap:

  1. Värd för personliga evenemang: Överväg att anordna personliga evenemang som watch parties eller möten för användare i din community. Detta kan vara ett bra sätt att bygga relationer och skapa en känsla av gemenskap.
  2. Delta i online-evenemang eller mötesplatser: Leta efter online-evenemang eller mötesplatser som är relaterade till ditt forums fokus och delta i dem. Detta kan bidra till att exponera ditt forum för en ny publik och bygga relationer med andra gemenskaper.
  3. Samarbeta med andra grupper eller organisationer: Överväg att ta kontakt med andra grupper eller organisationer med liknande intressen och se om ni kan samarbeta om evenemang eller projekt. Detta kan vara ett bra sätt att utöka din gemenskap och bygga relationer med andra organisationer.

Fildelning, nja... 😅

Vad skulle vara bra sätt att organisera tävlingar, med tanke på att vår budget är nästan noll?

Det finns flera sätt att organisera tävlingar på ditt forum utan att spendera mycket pengar:

  1. Tävlingar om användargenererat innehåll: Överväg att anordna en tävling där användarna kan skicka in sitt eget innehåll, till exempel fankonst, fanfiction eller videokreationer. Detta kan vara ett bra sätt att engagera användarna och uppmuntra kreativitet utan att det krävs mycket pengar.
  2. Triviatävlingar: Att anordna en frågetävling kan vara ett roligt sätt att engagera användarna och testa deras kunskaper. Du kan skapa frågorna själv eller använda resurser som Wikipedia för att hitta intressanta fakta.
  3. Tävlingar om bildtexter: Överväg att anordna en tävling där användarna kan skicka in bildtexter till en viss bild eller video. Detta kan vara ett roligt och billigt sätt att engagera användarna och uppmuntra till kreativitet.
  4. Röstningstävlingar: Om du har en större användarbas kan du överväga att anordna en omröstningstävling där användarna kan rösta på sina favoritförslag. Detta kan vara ett bra sätt att engagera användarna och uppmuntra till deltagande utan att det kräver mycket pengar.
  5. Samarbetstävlingar: Överväg att samarbeta med andra organisationer eller grupper för att anordna en tävling. Detta kan bidra till att sprida ordet om ditt forum och göra det möjligt för dig att erbjuda större priser utan att behöva finansiera dem själv.

Jag menar, ska vi ha priser?

Att erbjuda priser för tävlingar kan vara ett bra sätt att uppmuntra till deltagande och göra tävlingarna mer spännande för användarna. Det är dock viktigt att komma ihåg att du inte nödvändigtvis behöver erbjuda priser för att få lyckade tävlingar. Många användare deltar gärna i tävlingar för nöjes skull eller för att få chansen att få sitt arbete erkänt av gemenskapen.

Om du bestämmer dig för att erbjuda priser finns det några saker att tänka på:

  1. Bestäm din budget: Se till att du har en klar uppfattning om hur mycket du har råd att spendera på priser. Detta hjälper dig att planera dina tävlingar och välja lämpliga priser.
  2. Välj priser som tilltalar dina användare: Tänk på vilka typer av priser som dina användare skulle vara intresserade av och välj priser därefter. Det kan handla om varor som är relaterade till anime eller manga, eller andra typer av gåvor eller upplevelser.
  3. Håll det enkelt: Du behöver inte erbjuda extravaganta priser för att ha framgångsrika tävlingar. Enkla priser som presentkort eller små fysiska priser kan vara lika effektiva för att uppmuntra till deltagande.
  4. Överväg alternativa priser: Om du inte har en budget för fysiska priser kan du överväga att erbjuda alternativa priser som erkännande på forumet eller särskilda privilegier eller förmåner.

I slutändan beror beslutet att erbjuda priser eller inte på din budget och målen för dina tävlingar. Det är viktigt att välja en prisstruktur som fungerar för dig och ditt forum.

Intressanta förslag överlag. Karameller att suga på.

Finns det fler frågor att ställa åt ChatGPT?

Redigerad av Sceleris
Rubrikbyte.
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

9 timmar sedan sa Sceleris:

Förbättra ditt forums synlighet: Se till att ditt forum är lätt att hitta genom att optimera det för sökmotorer. Använd relevanta nyckelord i forumets titel och beskrivning, och överväg att skapa en Google My Business-lista för att göra det lättare för människor att hitta ditt forum när de söker efter det på nätet.

Jag provade göra några sökningar för att se hur forumet ser ut i sökresultat. Rankingen är bra, men startsidan och kategorier/forumdelar skulle behöva anpassas med bättre beskrivningar om det är möjligt. "Sveriges mysigaste animecommunity" borde ingå till exempel. Det hade också varit snyggt med en favicon som inte är helt svart.

image.png.2db369a753de4a3e1e486bf2d655cd8d.png

image.png.9c2401fa112702945c96d74d64a7ab6d.png

manga forum ger nionde plats i sökresultatet.

11 timmar sedan sa Sceleris:

Fan-teorier och förutsägelser: Trådar där användarna kan dela med sig av sina fan-teorier eller förutsägelser om en viss anime eller manga kan vara väldigt roliga och uppmuntra till många diskussioner.

Har inte kollat in vilka serier som börjar i vinter, börjar det några diskussionsvänliga? Att delta i trådarna för Re:Zero och So I'm a spider, so what? var roligt och gjorde även serierna bättre.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sökmotoroptimering överlag är nog en bra idé och kostnadsfritt och tämligen enkelt att genomföra – forummjukvaran har mycket relaterad funktionalitet inbyggt. Jag körde adressen i en av de många SEO-testsajter som existerar och fick ut en lång lista på tips.

Jag skapade en Trello för ändamålet, för att få något slags kollaborativ checklista och översikt. Den går att läsa utan konto, men den som vill kunna lägga till punkter kan skicka PM (här eller Discord eller IRC) med mejladress för att bli tillagd för att få en inbjudningslänk. Eller bara skriva här så kan jag lägga till.

8 timmar sedan sa Stekeblad:

Har inte kollat in vilka serier som börjar i vinter, börjar det några diskussionsvänliga?

Det är väl den eviga frågan. :D

Jag är ganska dålig på att ha fingret på animevärldens puls, så brukar inte hänga med i vilka som blir snackisar, men det är en ganska bra idé att fokusera på snackisar, tror jag. Man vill nog synas i sökmotorerna inte bara för folk som söker "animeforum", utan också för folk som söker på specifika populära titlar.

Jag har också funderat på vad det kostar med Google-annonsering. Typ, tänk om man har på känn att Schoolgirl Milky Crisis kommer att bli den stora snackisen framöver så kan man innan premiären skapa lite nyhetsdiskussionstrådar om trailer och röstskådisar och sånt, och närmare premiären så köper man Google-reklam som visas för [svenska] [16-40-åringar] som [googlar efter "schoolgirl milky crisis anime"], och efter premiären så ser man till att ha diskussionstrådar. Kanske avsnittstrådar, kanske karaktärstrådar, kanske ämnesrelaterade lektrådar eller tävlingstrådar. Kanske något sådant skulle fånga lite intresse. 🤔

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade inte tänkt att man kunde fråga direkt på svenska. Dock är den inte alltid så bra på svenska – jag tror också att den översätter den svenska frågan till engelska, skapar svar, sen översätter svaret till svenska – men det besparar mig lite jobb.

Hur viktigt är en konsekvent grafisk profil? Jag har svårt att komma på en. Särskilt en logotyp. Tips?

En konsekvent grafisk profil är viktig för att bygga en stark visuell identitet för din forum. Det kan hjälpa användare att känna igen och koppla samman din forum med din varumärke, och det kan bidra till att skapa en professionell och seriös image för din forum.

Här är några tips för att skapa en konsekvent grafisk profil:

  1. Välj en tydlig färgpalett: Välj några få färger som du vill använda för din forum och var konsekvent med att använda dem.
  2. Välj en tydlig font: Välj en font som du vill använda för dina rubriker och brödtext och var konsekvent med att använda den.
  3. Skapa en logotyp: En logotyp är ett viktigt element i din grafiska profil. Försök att skapa en unik och igenkännbar logotyp som representerar din forum.
  4. Var konsekvent: Var konsekvent med att använda din grafiska profil på alla plattformar, inklusive på din forum, på sociala medier och i alla marknadsföringsmaterial.

Om du har svårt att komma på en grafisk profil, kan det vara hjälpsamt att titta på andra forum och varumärken för inspiration. Du kan också fundera på vad som skiljer din forum från andra forum och försöka fånga det i din grafiska profil. Det kan också vara en bra idé att anlita en professionell designer om du vill ha hjälp att skapa en stark grafisk profil för din forum.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag experimenterade lite med att ta hjälp av ChatGPT för att skriva nyhetsartiklar. Jag tänkte att medan den inte har nyaste informationen om allt, så har den ju en massa befintlig kunskap som den kan använda för att skapa ett skelett till en artikel. Fast det blev inte så lyckat.

Jag läste just att mangatidningen Evening ska läggas ner så testade med det:

Japanska mangatidningen Evening lägger ner förläggningen efter 22 år. Hjälp mig skriva en kort nyhetsartikel.

Japanska mangatidningen Evening har meddelat att den kommer att lägga ner sin förläggning efter 22 års drift. Tidningen, som har varit en viktig plattform för manga- och animekonstnärer, har nått en bred publik och har spelat en central roll i att sprida dessa populära kulturella uttryck världen över.

Evening har gett ut många populära serier genom åren, inklusive "Naruto", "One Piece" och "Death Note". Trots att tidningen har varit väldigt framgångsrik har det blivit svårt att hävda sig på den konkurrensutsatta marknaden för manga och anime på senare år.

Tidningen kommer att sätta igång en sista utgåva i april, och sedan lägga ner verksamheten. Förläggningen har erbjudit en plattform för många konstnärer att nå en bred publik, och dess avslutning kommer att ses som en stor förlust för den japanska mangamarknaden.

...Nja. 😂

Alltså, om man matar in i sin fråga så mycket information man kan, och sedan korrekturläser och masserar svarstexten ordentligt så går det nog att använda den. Men det är komiskt hur självsäkert den kan hitta på!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag lägger över mer och mer beslutstagande åt ChatGPT...

Vi har trådar för att diskutera alla kommande anime varje säsong. När säsongen är slut och jag har tittat färdigt på en anime-serie, skulle det då vara bättre för användarengagemanget om jag skrev mina tankar i tråden för säsongen? Eller ska jag posta i tråden för att diskutera ens senaste avslutade serier? Eller ska jag skapa en ny tråd för serien?

Det är i allmänhet en bra idé att skriva dina tankar om en anime-serie i den mest relevanta tråden, eftersom det hjälper till att hålla diskussionerna organiserade och gör det lättare för andra användare att hitta och delta i diskussionen. Här är några alternativ som du kan överväga:

  1. Posta i tråden för säsongen: Om du tittade på anime-serien under den aktuella säsongen kan du posta dina tankar i säsongstråden för den serien. På så sätt kan användare som också tittar på serien diskutera den tillsammans och dela med sig av sina tankar.
  2. Skriv i tråden "senaste avslutade serier": Om du nyligen har tittat färdigt på animeserien kan du skriva dina tankar i tråden för att diskutera de senaste avslutade serierna. På så sätt kan användare som nyligen har tittat färdigt på serien diskutera den tillsammans.
  3. Skapa en ny tråd för serien: Om du vill ha en mer djupgående diskussion om serien och det inte redan finns en tråd som ägnas åt det, kan du överväga att skapa en ny tråd för serien. På så sätt kan användarna få ett eget utrymme för att diskutera serien mer ingående.

I slutändan beror det bästa alternativet på de specifika omständigheterna och hur stort intresset för serien är bland dina användare. Genom att skriva i den mest relevanta tråden kan du bidra till att dina tankar och diskussioner ses av rätt personer och att diskussionerna är välorganiserade och lätta att följa.

Tur att den oftast är så obeslutsam! 😅

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

🤔

När man uttrycker sina åsikter i ett foruminlägg, finns det något sätt att uttrycka sig för att öka chansen att andra människor svarar? Om jag till exempel säger "Jag tycker att X är bra, eftersom A, B och C", tror jag att andra läser det och bara reagerar "okej, det är hans åsikt, antar jag" utan att skriva ett svar. Finns det något annat sätt att formulera ett inlägg som uttrycker en åsikt, som också skulle få andra att vilja svara?

Det finns några sätt som du kan använda för att öka chansen att andra svarar på dina foruminlägg:

  1. Använd en tydlig och kortfattad skrivstil: Se till att dina foruminlägg är tydliga, kortfattade och lätta att förstå. Undvik att använda jargong eller ett alltför komplicerat språk och försök att vara så specifik som möjligt när du uttrycker dina åsikter.
  2. Interagera med andra: När du publicerar dina tankar och åsikter, försök att interagera med andra genom att fråga efter deras tankar och åsikter eller genom att svara på deras kommentarer. Detta kan bidra till att skapa en mer interaktiv och engagerande diskussion.
  3. Använd exempel och bevis: När du uttrycker dina åsikter, försök att använda exempel och bevis för att stödja dina åsikter. Detta kan bidra till att göra dina argument mer övertygande och uppmuntra andra att svara med egna exempel och bevis.
  4. Var respektfull och öppen: Försök att respektera andras åsikter när du publicerar dina åsikter, även om du inte håller med dem. Undvik att använda hetsigt språk eller göra personliga angrepp, och försök att vara öppen för att höra och överväga andra perspektiv.

Genom att följa dessa tips kan du öka chansen att andra svarar på dina foruminlägg och uppmuntra till mer interaktiva och engagerande diskussioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Testar om ChatGPT kan hjälpa alla forumiter med tunghäfta:

Jag är på ett animeforum. En person har skrivit ett inlägg som såg ut så här: "Fūfu Ijō, Koibito Miman: måttligt klyschig, medioker produktion, och något tunn på karaktärsfronten – huvudpersonen Jirō är inte så magnetisk, men särskilt barndomsvännen Shiori känns som inte mer än ett mjäkigt knippe rodnad och falsett – men den vinner mycket med seriens gyaru Akari som visar en charmig öppenhet och sårbarhet i sitt eget kärleksvacklande. Oftast med Akaris hjälp erbjuder serien ett slags sensualitet som romcom-anime (även ecchi-serier!) sällan brukar uppvisa. Gott och väl 6/10 kan jag tänka mig ge den. …Gyaru är verkligen bäst, eller hur?" Hjälp mig att skriva ett svar! Jag tyckte att det var en bra serie, min favoritscen var fyrverkeriscenen.

Hej! Tack för att du frågade om hjälp med att skriva ett svar. Det verkar som om personen som skrev det ursprungliga inlägget hade en blandad uppfattning om "Fūfu Ijō, Koibito Miman", men tyckte ändå att serien hade en del bra saker att erbjuda, såsom den charmiga och sårbara karaktären Akari.

Ett svar du kan ge är:

"Tack för din åsikt om "Fūfu Ijō, Koibito Miman". Jag håller med om att Jirō kanske inte var den mest magnetiska huvudpersonen, men jag tyckte ändå att serien var bra. Min favoritscen var fyrverkeriscenen - den var verkligen vacker. Jag tyckte också att Akari var en mycket charmig och sårbar karaktär. Ja, jag håller med om att gyaru-karaktärerna ofta är de bästa i romcom-anime (och ecchi-serier)!"

🙃

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just den där flytande formen känns väldigt bekant, lite som när andra forum hade det förut. Bara jag kanske som inte tycker om den men man har ju varit i samma hjulspår och blivit för bekväm kanske?
Så de andra punkterna är mer eller mindre hur man ska interagera + skriv mera inlägg och dom kommer?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa MathJuice:

Just den där flytande formen känns väldigt bekant, lite som när andra forum hade det förut. Bara jag kanske som inte tycker om den men man har ju varit i samma hjulspår och blivit för bekväm kanske?

Det skulle kanske också kunna vara så att den känns mer eller mindre passande beroende på design. Vi har också en ganska gammal version av forummjukvaran, så det kan finnas förbättringar.

Apropå vilket, för att få inspiration så kan man ju faktiskt kolla på vad andra sajter gör med sin mjukvara. Jag hittade en lista här.

Och jag fick inspiration om att fråga ChatGPT vad den tycker om bloggfunktionalitet. Jag kollade på ett par av sajterna, och det verkade vara ganska få som bloggade, även på mycket, mycket större sajter än vår. Och nu när jag tänker på det så är det inte jättekonstigt – om jag inte redan var så inblandad i Anime.se så skulle det nog kännas fel att blogga på en sajt man inte har kontroll över.

Så om vi vill se vad folk bloggar så kanske en blogglista som kan ta in och lista inlägg på externa sajter hade varit nåt. Alltså så att medlemmar får anmäla sin Wordpress-blogg, och Anime.se listar att ”Kalle har skrivit ett inlägg ’Naruto avsnitt #123’ på www.narutobloggen.se”. 🤔

8 timmar sedan sa MathJuice:

Så de andra punkterna är mer eller mindre hur man ska interagera + skriv mera inlägg och dom kommer?

Mja, mjo. Jag ser tråden som en möjlighet för oss att spåna om idéer för Anime.se i största allmänhet, och för vem som helst att utforska dem med eller utan ChatGPTs hjälp. (ChatGPT är gratis, man kan logga in med t.ex. Google-konto.) Och så skapade jag en bräda på Trello för att få lite mer struktur och kunna sålla och rangordna och dela upp i delmål och genomföra punkt-för-punkt.

Man skulle kanske kunna dela upp alla idéer i tre grova kategorier så här långt:

  • Tips om att skapa innehåll (diskussioner, tävlingar) för nya medlemmar att läsa och svara på. ”Content is king”, trots allt.
  • Tips om att fila på form och struktur, typ design, forumstruktur, och formalia. Med formalia menar jag sånt som inte är för vanliga medlemmar, t.ex. de HTML-taggar som gör Googles sökmotor mer intresserade av oss.
  • Tips om att öka ”outreach”, sätt att mer aktivt försöka få potentiella nya medlemmars ögon på oss, utanför sajten. I princip reklam och sociala media.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa MathJuice:

So you were the problem all along!?! :psyduck:

Jag får dock erkänna mig slagen.

image.png

(Vad de menar är alltså att vi borde ha reklamtext någonstans på sidan som innehåller orden. Typ ”Hej och välkommen till Anime.se, där MathJuice skriver inlägg om skruvkorkblondiner och Sceleris visar aktivitet i områden som inte har med anime att göra!”)

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

22 timmar sedan sa Sceleris:

om man matar in i sin fråga så mycket information man kan, och sedan korrekturläser och masserar svarstexten ordentligt så går det nog att använda den.

Test där jag matar in info från japanska Wikipedia:

Vad vet du om Yūji Nunokawa?

I'm sorry, but I am not familiar with a person by that name. Can you provide more context or information about Yūji Nunokawa so that I can better assist you?

This is information in Japanese about Nunokawa: 布川ゆうじは、日本のアニメーション演出家、アニメ制作会社経営者、ぴえろの創業者、元東北芸術工科大学大学院仙台スクール教授、元日本動画協会理事長。ペンネームに坂田ゆう。山形県酒田市で生まれ、実家は紳士服の仕立て屋だった。子供の頃から絵を描くこと、芝居・映画を鑑賞することが好きで、高校時代に所属していた美術部の顧問の推薦で宣伝美術を経験し、デザインの仕事に就くことを志望し上京する。昼間にアルバイトをしながら、夜間に日本デザインスクールで学び1967年に卒業。専門学校卒業後に青山のデザイン事務所に就職するが、すぐに退職。「絵の好きな人募集」という新聞の求人広告を見て、同年にTCJ動画センター(現・エイケン)の下請けをしていた朋映プロの契約スタッフとなってアニメ業界入りした。彩色スタッフを経て、『宇宙少年ソラン』で動画を描くアニメーターとなり、『ロボタン』では原画に昇格。その後、ネズプロへ。円谷皐の円谷エンタープライズで日本万国博覧会などイベント関係の仕事をした後、フリーのアニメーターとしてスタジオじゃっく、虫プロダクションなどスタジオを渡り歩く。アニメーターとして参加した虫プロダクションの経営危機の際には、のちのサンライズの前身となる創映社の立ち上げに誘われるも和光プロダクションから演出をやってほしいと誘いを受けて、タツノコプロ作品『カバトット』の演出に携わり、演出家デビューを果たした。この時にタツノコプロの監督の笹川ひろしに才能を見込まれ、和光プロから移籍し、1971年11月にタツノコプロの社員となる。それまでは作品ごとの契約だったのが初めての正社員だったという。1972年に始まった後番組の『かいけつタマゴン』ではキャラクターデザインや色指定までてがけた。タツノコプロでは1975年開始の『タイムボカンシリーズ』より企画に加わり、笹川ひろしを恩師と仰ぎ、同シリーズの他、『いなかっぺ大将』『みなしごハッチ』『科学忍者隊ガッチャマン』などの演出を担当する。その中でも印象深いのは『新造人間キャシャーン』だという。タツノコ時代には生活費のため、坂田ゆうのペンネームを用いて他社の仕事をアルバイトで手掛けたり、押井守らタツノコの若手演出家を指導して多くの演出家を輩出した。タツノコプロには6年在籍した後、1977年4月に正社員から契約社員となり、1977年開始の和光プロの『激走!ルーベンカイザー』で初のチーフ・ディレクター。1978年に上梨満雄やときたひろこら4名でスタジオぴえろ(現:ぴえろ)の前身の演出家グループを結成して吉祥寺のマンションの一室で活動を開始。タツノコプロを離れた。タツノコプロをやめたのは同社の社長である吉田竜夫の死去がショックだったこと、生活が厳しくフリーになって稼ごうと思ったからであると語る。1979年に『ニルスのふしぎな旅』を制作するため、鳥海永行、案納正美らと共に株式会社スタジオぴえろ(現:ぴえろ)を設立し、社長に就任した。

Yūji Nunokawa is a Japanese animation director, anime production company owner, founder of Pierto, former professor at the Tohoku University of Art and Design's Sendai School, and former chairman of the Japan Animation Association. His pen name is Yu Sakaida. He was born in Sakata, Yamagata Prefecture, and his family ran a men's clothing tailor shop. He enjoyed drawing and watching plays and movies from a young age, and after experiencing promotional art in high school thanks to a recommendation from the adviser of the art club he belonged to, he aspired to work in design and moved to Tokyo. While working part-time during the day, he studied at the Japan Design School at night and graduated in 1967. After graduating from a vocational school, he worked at a design office in Aoyama, but soon left. Seeing a newspaper job advertisement for "people who like to draw," he became a contract staff member for Tomoe Pro, a subcontractor for TCJ Animation Center (now Aiken), and entered the anime industry. He became an animator for the anime series "Space Boy Solan" and was promoted to key animator for "Robotan." He then moved to Nezumi Pro. After working on events related to the Japan World Exposition at Enokido Enterprises, he worked as a freelance animator at studios such as Studio Jack and Mushi Production. When Mushi Production faced financial difficulties, he was invited to start Sōei, the predecessor to Sunrise, but was instead invited by Wakamoto Productions to work as a director on the Tatsunoko Production work "Kabatotto," marking his debut as a director. At this time, Tatsunoko Production's director Hiroshi Sasagawa recognized his talent and he transferred from Wakamoto Productions to become a Tatsunoko Production employee in November 1971, marking his first time as a regular employee rather than a project-by-project contract worker. In 1972, he directed his first work, "Tatsunoko Production's 12th Production," and in 1973 he directed "Gatchaman." He has also directed many other anime series, including "Kagaku Ninja-tai Gatchaman," "Yatterman," "Akakichi no Eleven," "Dokonjō Gaeru," "Mado King Granzort," and "Yattodetaman." In addition to his work as a director, he has also served as the president of the Japan Animation Association and founded Pierto, an animation production company.

Yūji Nunokawa föddes 1947 och har nyligen avlidit. Hjälp mig skriva en kort nyhetsartikel på svenska om Nunokawas bortgång.

Yūji Nunokawa, en välkänd japansk animeringsregissör och grundare av produktionsbolaget Pierto, har avlidit. Han föddes 1947 och har lämnat efter sig en imponerande karriär inom animeindustrin. Nunokawa var även en tidigare professor vid Tohoku University of Art and Design's Sendai School och tidigare ordförande för Japan Animation Association. Han regisserade många kända anime-serier, inklusive "Gatchaman," "Yatterman," och "Mado King Granzort." Nunokawa kommer att saknas av många inom animeindustrin och hans bidrag kommer att minnas länge.

Dubbelt så lång.

Yūji Nunokawa, en välkänd och respekterad japansk animeringsregissör och grundare av produktionsbolaget Pierto, har avlidit. Han föddes 1947 och har lämnat efter sig en imponerande karriär inom animeindustrin. Nunokawa var även en tidigare professor vid Tohoku University of Art and Design's Sendai School och tidigare ordförande för Japan Animation Association.

Under sin långa karriär regisserade Nunokawa många kända anime-serier, inklusive "Gatchaman," "Yatterman," och "Mado King Granzort." Han var känd för sin förmåga att skapa spännande och underhållande historier och hans animationer var alltid av hög kvalitet.

Nunokawa kommer att saknas av många inom animeindustrin och hans bidrag kommer att minnas länge. Hans passion för animering och hans strävan efter att alltid leverera det bästa resultatet inspirerade många unga animatörer och hans arbete kommer att fortsätta att påverka och inspirera i många år framöver.

Redigerad av Sceleris
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2022-12-26 vid 09:29 sa Stekeblad:

Jag provade göra några sökningar för att se hur forumet ser ut i sökresultat.

Jag kollade upp det nu. Vi ligger bra till på Google på ”anime forum”, och fortfarande på förstasidan med bara sökordet ”anime”! (Jag testade med ett inkognitofönster och en VPN i Stockholm, så det är förhoppningsvis inte att Google känner mig.)

firefox_gX3uelYMDP.png

Fast det är lustigt hur central @Klibbnisse anses vara. 😂

firefox_nWKKfp7Kgl.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi driver ett forum för fans av anime och manga. Vi gillar att spela "forumspel". Till exempel ett spel där du visar en bild från en anime och låter andra gissa källan. Eller ett annat spel där man spelar upp ett litet stycke av en anime-temalåt och låter andra gissa källan. Hitta på andra spel som medlemmarna skulle kunna njuta av!

Här är några idéer till forumspel som dina medlemmar kan tycka om:

  1. "Räkna med det här": Visa en skärmdump eller en panel från en anime eller manga och be medlemmarna komma på en egen bildtext eller dialog för karaktärerna i bilden.
  2. "Karaktärsuppgörelse": Välj två karaktärer från olika anime eller manga och låt medlemmarna rösta om vilken de helst skulle vilja se i en hypotetisk kamp eller tävling.
  3. "Anime ABC": Låt medlemmarna turas om att komma på en anime- eller manga-titel som börjar med en viss bokstav i alfabetet. Den första personen kan till exempel välja "Attack on Titan", den andra "Bleach" och så vidare.
  4. "Gissa röstskådespelaren": Spela upp ett kort klipp med en karaktär som talar från en anime eller manga, och låt medlemmarna försöka gissa vilken röstskådespelare som gav rösten till karaktären.
  5. "Anime eller verklighet?": Visa en serie bilder och låt medlemmarna gissa om varje bild är från en anime eller från det verkliga livet.

Jag hoppas att de här idéerna ger dig lite inspiration för att skapa nya forumspel för din gemenskap!

Ge ytterligare fem idéer.

Visst, här är ytterligare fem idéer till forumspel som dina medlemmar kanske gillar:

  1. "Anime Emoji": Skapa en lista med emojis som representerar olika anime- eller mangaserier och låt medlemmarna försöka gissa vilken serie varje emoji representerar.
  2. "Anime Trivia": Skapa en serie triviafrågor om olika anime- eller mangaserier och låt medlemmarna försöka besvara dem. Du kan också dela in frågorna i olika kategorier, t.ex. handling, karaktärer eller musik.
  3. "Anime Mad Libs": Skapa en mall för en berättelse med ord och fraser från olika anime- eller mangaserier och låt medlemmarna fylla i luckorna för att skapa sina egna unika berättelser.
  4. "Anime Art Gallery": Låt medlemmarna dela med sig av sin egen fankonst eller foton av cosplay och låt andra medlemmar gissa vilken anime- eller mangaserie konsten är från.
  5. "Anime Matchmaker": Skapa en lista med karaktärer från olika anime- eller mangaserier och låt medlemmarna försöka matcha dem med andra karaktärer som de tror skulle vara ett bra romantiskt par. Du kan också låta dem förklara sina skäl för varje matchning.

Eh. 🤷‍♂️

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Stänger ner gamla ChatGPT-konversationer och hittar den här som jag inte postat någonstans, men kanske kan vara bra att ha.

Vad heter artiklar i tidningar som inte är nyhetsartiklar?

I tidningar finns det oftast olika typer av artiklar som inte är nyhetsartiklar. Här är några exempel:

  1. Reportage: En reportageartikel handlar om att beskriva och berätta om en händelse eller en person på ett nyanserat sätt. Reportageartiklar kan handla om allt från krig till politik, kultur och sport.
  2. Intervju: En intervju är en form av reportage där en journalist ställer frågor till en person och publicerar svaren i en artikel. Intervjuer kan handla om allt från kändisar till politiker och experter.
  3. Essä: En essä är en form av skriftligt arbete där författaren uttrycker sina tankar och åsikter om ett specifikt ämne. Essäer kan handla om allt från politik och samhälle till kultur och personliga erfarenheter.
  4. Kolumn: En kolumn är en regelbundet återkommande artikel som handlar om ett specifikt ämne och skrivs av en person som har en stark åsikt om detta ämne. Kolumner kan handla om allt från politik och samhälle till personliga erfarenheter och humorn.
  5. Recension: En recension är en artikel där författaren ger sin åsikt om en bok, film, teaterföreställning eller annat kulturarbete. Recensioner ger läsaren en inblick i vad författaren tycker om verket och om det kan vara värt att läsa eller se.

Och denna, kanske.

Hitta på 10 frågor och svar till en triviatävling med tema: anime och manga.

  1. Vad betyder ordet "anime" på japanska?
  2. Vem är skaparen av manga-serien "Death Note"?
  3. Vilken anime-serie har sålts flest exemplar någonsin?
  4. Vad är den mest populära genre av anime och manga?
  5. Vem är den mest kända regissören av anime?
  6. Vem är huvudpersonen i manga-serien "Naruto"?
  7. Vad är den mest populära anime-konventen i Japan?
  8. Vem är skaparen av manga-serien "One Piece"?
  9. Vad är den mest sålda manga-serien någonsin?
  10. Vem är skaparen av manga-serien "Sailor Moon"?

Vilka är svaren?

  1. Anime betyder "animation" på japanska.
  2. Skaparen av manga-serien "Death Note" är Tsugumi Ohba.
  3. Den anime-serie som har sålts flest exemplar någonsin är "Dragon Ball".
  4. Den mest populära genre av anime och manga är shonen, vilket innebär att serien riktar sig till unga pojkar.
  5. Den mest kända regissören av anime är Hayao Miyazaki, som har regisserat filmer som "Spirited Away" och "My Neighbor Totoro".
  6. Huvudpersonen i manga-serien "Naruto" är Naruto Uzumaki.
  7. Den mest populära anime-konventen i Japan är AnimeJapan.
  8. Skaparen av manga-serien "One Piece" är Eiichiro Oda.
  9. Den mest sålda manga-serien någonsin är "One Piece".
  10. Skaparen av manga-serien "Sailor Moon" är Naoko Takeuchi.

Och denna, när jag ändå håller på.

Vi vill ha en logotyp. Vad hade varit en bra logotyp för ett mysigt svenskt animeforum?

A good logo for a cozy Swedish anime forum could be a simple and visually appealing design that reflects the theme and focus of the forum. Here are a few ideas for what you might include in the logo:

  1. A stylized image of an anime character or scene: Depending on the specific focus of your forum, you might consider including an image of an anime character or scene in your logo. This could be a simple silhouette or a more detailed illustration, depending on the style you prefer.
  2. A color scheme that reflects the theme of the forum: The colors you choose for your logo can help to convey the theme and atmosphere of the forum. You might consider using warm and cozy colors like red, orange, and yellow to reflect the "cozy" aspect of the forum, or using more vibrant and energetic colors to reflect the energetic and passionate nature of anime fans.
  3. A simple and easy-to-read font: It's important to choose a font that is easy to read and that fits the overall style of the forum. You might consider using a clean and modern sans-serif font or a more decorative and playful script font, depending on the look you are going for.

By considering these elements, you should be able to create a logo that is visually appealing and reflects the theme and focus of your cozy Swedish anime forum.

    Och denna.

    I want to make a anime-style mascot for my Swedish anime forum. Come up with some design ideas.

    1. A cute and playful fox with blue fur and white paws, wearing a traditional Swedish Dala horse hat.
    2. A stylish cat with purple hair and purple eyes, dressed in a sleek black suit with a Swedish flag pin on the lapel.
    3. A mischievous rabbit with long, fluffy ears and a red hoodie, holding a bag of Swedish Fish candy.
    4. A fierce wolf with grey fur and piercing green eyes, wearing armor and carrying a sword with a Swedish flag design on the hilt.
    5. A bubbly and energetic hedgehog with pink fur and a crown of flowers, dressed in a flowy pink dress with white polka dots.
    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    Hur borde vi döpa forumtrådar för pågående animeserier?

    Min personliga favorit är translitteration med vokalstreck (ō ū), för att det känns ”rätt”. Det är ju vad serierna faktiskt heter, fast skrivet med latinska bokstäver.

    • Tate no Yūsha no Nariagari
    • Shōwa Genroku Rakugo Shinjū
    • Hagane no Renkinjutsushi (2009)

    Från ett ”sökmotoroptimeringsperspektiv” tänker jag dock att svenskar som söker efter animeserier baserat på namn förmodligen använder vad man skulle kunna kalla för de ”vanliga” titlarna, som oftast är engelska. Jag är personligen inte så förtjust i att använda engelska titlar – jag tycker att vi får värna lite om svenska språket! (Okej, translittererad japanska är inte heller svenska, men det är engelska som svenskan tappar mark till, inte japanska.) Men jag kan acceptera det för att locka fler forumbesökare.

    • The Rising of the Shield Hero
    • Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu (den kallast knappast ofta för Showa and Genroku Era Lover's Suicide Through Rakugo)
    • Fullmetal Alchemist: Brotherhood

    Ett alternativ är att spegla standardnamnen på MyAnimeList, som jag antar är den största animesajten. Kanske är det dessa som är titlarna som folk är vana med?

    • Tate no Yuusha no Nariagari
    • Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu
    • Fullmetal Alchemist: Brotherhood

    Eller kanske det är Crunchyroll som är störst?

    • The Rising of the Shield Hero
    • Showa Genroku Rakugo Shinju
    • Fullmetal Alchemist: Brotherhood

    Vad tror ni?

    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    Jag hade föredragit engelska titlar över japanska som tumregel eftersom det är så jag oftast ser dem.

    Angående visningsspråket på MyAnimeList, sedan ett drygt år tillbaka finns det en inställning för vilket språk man vill titlar ska visas på  i vissa listor.

    Kan man skriva ō och ū på ett svenskt tangentbord eller måste man söka upp och kopiera dem? Om det inte är enkelt att infoga vokalstreck så kommer många välja att skriva uu eller u istället för ū.

    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    3 timmar sedan sa Stekeblad:

    Jag hade föredragit engelska titlar över japanska som tumregel eftersom det är så jag oftast ser dem.

    Angående visningsspråket på MyAnimeList, sedan ett drygt år tillbaka finns det en inställning för vilket språk man vill titlar ska visas på  i vissa listor.

    Kan man skriva ō och ū på ett svenskt tangentbord eller måste man söka upp och kopiera dem? Om det inte är enkelt att infoga vokalstreck så kommer många välja att skriva uu eller u istället för ū.

    Jag kanske måste förtydliga att jag helt och hållet tänkte en ”frivillig standard”! Först till kvarn att starta en tråd, ungefär. Jag funderade på att starta säsongsserietrådar typ i popularitetsordning och undrade hur man fångar flest googlare, men tänkte att man nog också ska balansera ”fjäskandet” med vad vi som redan är här föredrar. Men helt frivilligt alltså. Jag hade inte tänkt skriva upp det ens som en rekommendation, utan bara låta det synas i trådnamn.

    Jag tänkte mig att det skulle finnas en sån inställning på MAL, men det känns som en sån där 10%-av-besökarna-gör-det-grej, så jag använde vad som visades för mig i privat surfläge och tänker att det kommer vara vad deras besökare är mest vana med.

    Vad gäller vokalstreck så har jag personligen löst det genom att jag gjort en anpassad tangentbordslayout med AltGr + O som kombinationstangent. Annars kan man använda WinCompose om man, som jag, är förtjust i strecken.

    layout.png

    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    • 1 month later...

    Om forumet varit konstigt i helgen så är det för att jag uppgraderar servern. Hade tänkt uppgradera forummjukvaran också, men det var ett problem med installationsfilen så det får vänta. Det borde fungera i stort sett som vanligt nu.

    Dock har jag märkt att det inte fungerat som vanligt. Nytt innehåll räknas inte. Mycket märkligt. Jag hittar inga fel i felloggarna heller. Så det är möjligt att det måste få vänta tills jag eller Avathar kan installera.

    Om det är några andra fel, skriv här eller skicka PM eller pinga mig på Discord.

    • Gillar 1
    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    Typ så här fungerar webbservern:

    1. En användare skickar en förfrågan ("får jag se på index.php?") till webbservern.
    2. Om det är en HTML-fil som efterfrågas så skickas filinnehållet direkt, men en efterfrågan om en .php-fil gör att webbservern säger åt en intern PHP-server att utföra programkoden i PHP-filen.
    3. Det gör den, inklusive databasarbete (ex. hämta trådtitlar, användarnamn, och allt sånt användarskapat innehåll förutom bilder), och sen skickar den resultatet tillbaka till webbservern.
    4. Webbservern skickar resultatet åt användaren.

    Problemet nu verkar vara på punkt 2. I en del situationer så verkar PHP-servern inte kunna köra klart koden, ens efter 30 sekunder ibland. Antingen så är det för att koden gått in i en oändlig loop, eller för att servern verkligen arbetar väldigt, väldigt långsamt av någon anledning. Så efter ett antal sekunder så säger PHP-servern stopp. Det är nog därför som man inte kan se nya inlägg i "All aktivitet"-listan: den lyckas posta inlägget, tack och lov, men den kan inte göra de uppgifter som vanligtvis ska göras efteråt.

    Jag har inte ännu någon aning om vad det faktiska problemet är. Jag har observerat det verkar vara en koppling mellan att koden stoppas när man skriver inlägg och hur många inlägg som redan finns i tråden man skriver i.🤔 Kanske det är någon kod som arbetar extremt ineffektivt.

    I väntan på att jag kan uppgradera forummjukvaran så får jag försöka analysera koden, fast framåt veckan. Inte nu.

    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Gäst
    Svara på detta ämne…

    ×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

      Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

    ×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

    ×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

    ×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

     Share

    ×
    ×
    • Skapa nytt...