Hoppa till innehåll
Anime.se

Eran personliga TOP 10 lista "serier"


soujiro
 Share

Rekommenderade inlägg

Kan inte rangordna men:

 

*Great Teacher Onizuka (Teacher Banzai!)

*Ranma ½ (Såg dom första 20 avsnitten i rad typ)

*Kino's Travels (älska 2:a avsnittet)

*Last Exile (Naisu!)

*Shingetsutan Tsukihime (Vampyr mys)

*.hack//SIGN (En av de serier som fick mig att fastna på anime)

*Cowboy Bebop (Har aldrig gillat rymdanime direkt men denna är faktist riktigt bra)

*Rurouni Kenshin OVA Trust och Betrayal (Mycket bra, bra soundtrack också)

 

Till sist två filmer:

 

*Grave of the Fireflies (den enda anime som lyckats skapa vatten i mina ögon)

*Blood - The Last Vampire (Kort, för kort, men det som finns är riktigt bra. Hoppas dom gör en uppföljare)

 

Självklart finns det många fler serier som säkert hade platsat in på listan, men just nu är det dessa som kommer till tanken när jag försöker göra en lista. Förhoppnigsvis förändras den i framtiden ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Hrlm..

 

Pokémon

Sailor Moon

Digemon

Cobra...

.....

....

...

..

.

Eller inte...

 

1. Full Metal Alchemist

Helt utan tvekan, har allt. Humor, action, fantasy/sci-fi lätta drag och slöna varierande karaktärer. Oväntade händelser. Fantastisk story som inte repiterar sig själv om och om igen och inte allt för många tillbaka blickar.

 

2. Wolf's Rain

Helt utan tvekan en tvåa. Se bara på den. Filosofiskt djup, seriös och håller hela tiden den där deppresiva undertonen närvarande. Symboliska tolkningar och en story som man sett förr men som man faktiskt inte kan få nog av. Alla vill vi egentligen se våran egen undergång. Eller hur?

 

3. Witch Hunter Robin

Vem kan neka en serie med magi i ett sammarbete med teknologi och action/drama? Djupare meningar om moral och etik, och den ständigt uppkommande frågan, "Är det just jag kämpar för rätt, egentligen?"

Vad är ett liv värt och är det värt att döda dom för just det ändamålet?

 

4. Scryed

Samma stuk som Witch Hunter Robin faktiskt, men denna gång är det mer som frihet, vem förtjäntar den, och vad är rätt och vad är fel? Jag lever ett bra liv, och dom lever ett dåligt. Är jag en bättre människa då?

Är kraft verkligen allting eller är det bara en illusion av makten som vi strävar efter? Är vänner och styrka ståndpunkterna i livet? Jag älskar animeserier som drar upp en massa olika frågeställningar inom filosofins värld och bland de etiska och moraliska gränserna.

 

5. FLCL

Jag kan inte göra mycket annat än att älska denna serie. Den var svår att ta sig igenom först. Men den är så djup. Den är bra tecknad och trots att den varierar mycket till stilen så är den hur härlig som helst. Och när The Pillows är dom som gör musiken kunde det inte bli bättre. Och tack vare FLCL's OST:ar så kom jag även kontakt med detta ursköna J-Rock bandet "The Pillows"...

 

De serer som kommer här är dock rätt så mycket sämre än de ovan...

 

6. .hack//Sign

En serie om rollspel, borde inte det säga allt? Nja, kanske inte. Men det är ett stort MMORPG och även här är det filosofiska frågor. Hur långt får, och kan vi utveckla spel i framtiden. Vad häner om vi skulle kunna leva vårat liv i en sådan värld. Är det rättvist att jag upplever något fast inte känner det? Vad är spel egentligen? Liv eller bara en hinderbana jag skall ta mig till toppen på? Inget går upp mot Hack Signs skärpa när det gäller rollspels filosofi...

 

7. Rizelmine

Det finns få så härliga serier som denna. En romantisk(?) komedi med en übersöt liten flicka som är hur härlig som helst. "Danna-sama!" är ett ord jag inte kan få nog utav. Men dock så är den en sak men själva animationen av Rizel själv som stör mig. Henne aningen för blå ögon. De är helt enkelt, för blå. Hon må vara söt, men ögon som helt vill sluka en med sin sjupa blå färg stör mig. Och så ser det för "slätt" ut.

 

8. Puni Puni Poemi

Sjuk, vrikad, aningen utan handling(helt) och kort som få. Den är så sjuk och vrickad med alla sina totalt meninglösa inlägg ocg pauser att den bara får mig att skratta. Det är svårt att inte dra oå mingipan även fast det börja närma sig 40:de gången jag ser den nu...

Vissa växer visst aldrig upp

 

9. Naruto

Ja, tro det eller ej, denna serie kommer så här långt ner, till och med efter Puni Puni Poemi. Och det är pga alla tillbaka blickar. Allt utdraget tjafs. Allt tjat, alla dåliga kommentarer och bara dåliga karaktärer. Men serien är bra, onekligen. Den är ny och inte allt för naiv. Den har en liten halvdan DBZ plott och allting fokuseras på styrka och mentala band till varandra. Det är inte svårt att förstå varför vissa så lätt hånar den. Men den är ett måste att se. Den tillhör dagens allmänbildning för den allmänne Anime-Nörden.

 

10. Full Metal Panic? Fumoffu

Finns det något härligare? Sagara Sauske är skön. Tokig, rolig. Och i den andra sessången anser jag att allting trappas upp en bit för att bli än roligare. Det går inte att säga att den är under medel längre....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Utan rangordning!

 

Full Metal Panic 1

Gundam Seed

Neon Genesis Evangelion

Rurouni Kenshin

Berserk

Gundam Wing

Last Exile

Vandread

Blue Gender

Wolf's Rain

Shingetsutan Tsukihime

Kimi Ga Nozomu Eien

Great Teacher Onizuka

Crest Of The Stars

Robotech (alla 85 eps en klassiker)

 

jaja top 15 då kankse!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Helt omöjligt att rangordna..

därför undviker jag att göra det..

 

Ginga Nagareboshi Gin

Rurouni Kenshin

FLCL

Saikano

Now and then, here and there

Kareshi kanojo no jijou

Love Hina

Great Teacher Onizuka

Berserk

Kimi ga nozomu eien

Cowboy Bebop

Last Exile

Trigun

Chobits

Neon Genesis Evangelion

Hellsing

Hunter X Hunter

Hikaru no go

Noir

Xtv

Fruits basket

Witch Hunter Robin

Serial Experiments: Lain

Boogiepop phantom

 

kommer inte på fler..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har bara sett runt ~30 animeserier, men jag har iaf en lista som jag uppdaterar lite då och då :)

 

 

1. Berserk

Bästa serien jag sett, animationerna är det enda jag kan klaga på lite, men bara när jag jämför med andra serier. Jag tyckte faktist inte att animationerna var lite sämre när jag såg serien, då jag inte hade sett så många animes.

 

2. Love Hina

Hela serien, dvs +specialerna och Love Hina again.

 

3. Rurouni Kenshin

TV serien +båda OVAerna, även om TV serien blev lite onödigt lång.

 

4. Wolf's Rain

Mycket bra, ljuv musik, snygga animationer, bra karaktärer, otroligt bra story. Faktum är att jag tyckte illa om denna anime runt episod 5. De första var bra, men runt 5-6, när de kommit till den andra staden tyckte jag serien verkade trög och gav upp, tills jag tack och lov började fortsatte att se på den några månader senare.

 

5. Chobits

Rolig så det stänker om det, mycket mysiga karaktärer. Vem kan tycka illa om den lilla krabated Sumomo?

 

6. Kimi Ga Nozomu Eien

Nej, jag gillar inte dokusåpor, jag hatar dem mer än allt annat, så detta kan inte vara dokusåpa som många påstår ;).

 

7. Naruto

De senaste ~20 avsnitten har jag dock gillat lite mindre, men just för att den var min första anime så får den vara här.

 

8. Onegai Twins/Onegai Teacher

Lika bra båda två, förstår inte vad många klagar över om Twins. Sköna romans-anime's med en gnutta humor.

 

9. Scrapped Princess

Lite seg ibland, men så pass snygg och skön så den klarar sig hit.

 

10. Oh! My Goddess

Mycket bra serie, fast alltför kort, men jag låter den vara här, för den hade banne mig potential.

 

Jag ser på tillfället på Neon Genesis Evangelion(episod 22), och den kommer troligen hamna någonstans mellan 5-10 om den håller sig bra ända ut.

 

Serier jag har på ingång, och ska se inom en mycket snar framtid(skriver ned dessa med tanken att flera av dem har potential att komma med på listan:

Avenger - Verkar lite "en i mängden", men en kompis rekommenderade den starkt.

Bastard - Liknande Berserk har det sagts, verkar dock mer lik Ninja Scroll(såg filmen, hatade den), men vi får se.

Full Metal Panic! - Har hört mycket bra om denna, och jag ser mycket fram emot att få se den.

Full Metal Panic Fumoffu? - Verkar också grymt bra, fast ser lite kort ut dock.

Great Teacher Onizuka - Även denna har jag hört mycket bra saker, jag har den men har skjutigt fram när jag ska se den hela tiden på grund av att jag efter att jag sett Rurouni Kenshin inte orkade se en lång serie på ett tag. Men den kommer troligtvis in på listan om den är vad jag förväntar mig.

Hunter X Hunter - Ska se TVserien +alla OVA's. Serien ska vara liknande Naruto fast bättre enligt min smak, iaf enligt vad jag hart hört om hur den ska vara. Denna serie har jag också skjutigt fram pga dess storhet i episoder.

Photon - Mycket kort, har inte så höga förväntningar, men jag får väl ta mig an den snart.

Trigun - Verkar mycket bra, har visst sådana där Kenshin liknande svängar från "dödsseriöst till oseriöst på några sek" vilket alltid är kul :).

 

 

Så, då vet ni lite om min smak då. Hoppas någon läser posten bara :/.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket bra lista du har gjort Wilcon :)

 

Jag rekommenderar varmt att du ser FMP, FMP:Fumoffu?, Trigun och inte glömma cowboy bebop!!!!

 

Jo jag får se dem, hörde att FMP2 skulle komma förut också...

om det nu var sant eller bara ett rykte(de menade FMP2, inte FMP Fumoffu)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmmm... dom bästa anime serierna... hmmm....

 

*tänker*

 

det blir väldigt svårt faktiskt... vet inte om det e den här ordningen men:

 

1. Chobits (rolig som f-n, men kan vara lite mystisk och sorglig faktiskt)

2. Love Hina (mäster serien på skratt och komedi, om man inte skrattar åt denna serie så kan man inte ha en humor, ingen bra iaf....haha!! =)

3. Kimi ga Nozomu Eien (sorglig, sorglig....vad mer kan jag säga)

4. Onegai Teacher (rolig och romantisk....en bra kombination)

5. Onegai Twins (sköjig som f-n)

6. Pia Carrot (finns det en anime serie med en mer patetisk kille så säg....hahaha!!!)

7. Hellsing (värsta coola killen den där alucard....fräck action)

8. Sailor Moon (kanske anses vara en töntig serie....men det e en klassiker för mig iaf....kan fortfarande underhålla!! =)

9. Naruto (lite tjatig, men väldigt bra i början)

10. DNAngel (mycket bra musik)

 

typ nått sånt... dock med några ändringar kanske... skrev rätt så snabbt...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina 10, i rankingsordning =)

 

1.Naruto (karaktärer, röster och handling som äger allt. Orochimaru får mig att rysa)

 

2.Hunter X Hunter (Gon och Killua gör hela serien. Speciellt Killua)

 

3.Fullmetal Alchemist (Makaber splatter blandas på ett underligt sätt med humor, värme och action vilket gör att serien facinerar)

 

4.One Piece (Humor, humor! Sanji e so cool!)

 

5.Prince of Tennis (Echizen kalla arrogans gör honom mycket olik de flesta huvudpersoner. Äger!)

 

6.Peacemaker Kurogane (Grisarna, Hijikata-san och Okita-san skapar en mycket trivsam och lugn miljö)

 

7.Trigun (Vad kan jag säg? Stora pistoler och röda rockar passar i en postapokalyptisk västernvärld)

 

8.Hellsing (Alucard e elak och ägande)

 

9.Hack//Twilight (Facinerande story som påminner en hel del om Matrix. Fast .Hack// kom först :))

 

10.Record of Lodoss War (En klassiker med mer action än Escaflowne, vilket jag uppskattar)

 

-Doom

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

1. Love Hina

2. Full Metal Panic!

3. Elfen Lied (det jag har sett hittils)

4. Naruto

5. Chobits

6. Gunslinger Girl

7. Spirited Away (den var bra när jag såg en iaf)

8. Onegai Teacher (det har har sett av den)

9. Ghost In The Shell (Stand Alone Complex)

10. Angelic Layer

 

jag vet att detta är en gammal tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Revolutionary Girl Utena

2. Gunbuster

 

De andra jag gillar mest, utan särskild ordning..

Hikaru No Go

X-TV

ROD OAV

Princess Nine

Twelve Kingdoms

Mirage of Blaze

Gatekeepers 21

Maria-sama ga Miteru

 

(lite deprimerande läsning detta, eftersom obestridlig etta på min hatlista är (da-dam):

Love Hina)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...