Hoppa till innehåll
Anime.se

Förslag: spoilertråd


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag vet inte hur det är med andra, men jag använder mig alltid av All aktivitet-listan, och där visas de sisådär 360 första tecknen.

Det betyder att om man skriver i en spoilervänlig tråd, och skriver en spoiler i de 360 första tecknen, så kan alla som läser All aktivitet-listan också se spoilern, även om de undviker tråden för att inte bli spoilade.

Det hade varit bra om det fanns ett sätt att möjliggöra att All aktivitet-listan visar att ett nytt inlägg postats i spoilertråden, men inte visar dess innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa Sceleris:

Jag vet inte hur det är med andra, men jag använder mig alltid av All aktivitet-listan, och där visas de sisådär 360 första tecknen.

Det betyder att om man skriver i en spoilervänlig tråd, och skriver en spoiler i de 360 första tecknen, så kan alla som läser All aktivitet-listan också se spoilern, även om de undviker tråden för att inte bli spoilade.

Det hade varit bra om det fanns ett sätt att möjliggöra att All aktivitet-listan visar att ett nytt inlägg postats i spoilertråden, men inte visar dess innehåll.

Ett mycket bra förslag, applåder till dig, jag håller fullständigt med.

Jag har kollat efter möjligheter att göra något liknande, men först ett par ”workarounds”:

  • Det som läggs i spoilertaggen (ögat i verktygsfältet) visas inte i All aktivitet-listan. Tyvärr är det ju ganska töntigt att behöva använda spoilertaggar i en spoilertråd.
  • Det som läggs i citattaggen filtreras också bort från All aktivitet-listan, men det är också ganska töntigt att behöva ”citera” sig själv.
    — Sceleris (2023)

Ett alternativ är att skapa ett specifikt spoilerforum, och undanta detta från All aktivitet-listan. Då syns dock inte nya inlägg i spoilerforumet alls.

Det går säkert att modifiera koden eller skriva ett plugin, men det är tidskrävande att sätta sig in i hur det fungerar.

Möjligtvis har mjukvaran denna funktionalitet i nyare versioner (host host @Avathar).

Men bästa chansen just nu känns som att kolla om det går att skapa en ny specialtagg som fungerar som spoilertaggen förutom att innehållet inte döljs. Det ska jag nog försöka utforska.

    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    Nu har jag försökt nog för ikväll.

    Jag upptäckte att det finns inbyggt i forummjukvaran en slags egenskap man kan sätta för att trunkera eller dölja text, så jag försökte använda den i en specialtagg i editorn, men det vill sig inte: antingen rensas egenskapen tyst bort från specialtaggen, som om den aldrig funnits, eller så är den kvar men då kraschar editor-javascriptet.

    Fast det är kanske lika bra det. Om man kollar på All aktivitet-listan med webbläsare utan Javascript-funktionalitet så ser man att trunkeringen (som används på vanliga inlägg) körs lokalt. Detta till skillnad från blockcitat och spoilerblock, vilka tas bort på serversidan. Det bästa hade varit om jag enkelt kunde använda samma mekanismer…

    Jag kan snålåka på blockcitat. Om jag postar <blockquote class='testklass' data-ipsquote>asdf</blockquote> så filtreras innehållet bort. Dock skapas på trådsidan en extra <div> för blockcitathuvudet, men det kan man dölja med CSS (.testklass > .ipsQuote_citation { display: none; }), sen kan man formatera resten på nåt sätt så att man ser att det är ”speciellt”. Tyvärr kan jag inte skapa en editorknapp för detta heller, och det är nog ingen annan än jag här som orkar klippa-och-klistra HTML-kod.

    Fast även om det fungerade så hade jag nog inte tyckt om den lösningen. Det är ett hack, och då måste man komma ihåg det när man byter tema och liknande. Det allra bästa är att använda sätt som mjukvarans utvecklare tänkt sig.

    Bästa lösningen så här långt är nog att citera sig själv, tyvärr. Så här alltså:

    Citat

    Vilket fantastiskt avsnitt, jag kan inte fatta att Kalle Anka självmordssprängde sin Gundam!

    😒

    Redigerad av Sceleris
    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    All aktivitet har två knappar till höger, nedkortade/utökade som jag verkar vara en möjlig lösning till det du beskriver. Dock så verkar inte det nedkortade läget fungera.

    Kanske går att fixa den knappen eller lägga till ett till val som kan filtrera bort spoilers på serversidan men i övrigt förhandsgranska text?

    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    12 timmar sedan sa Stekeblad:

    All aktivitet har två knappar till höger, nedkortade/utökade som jag verkar vara en möjlig lösning till det du beskriver. Dock så verkar inte det nedkortade läget fungera.

    Kanske går att fixa den knappen eller lägga till ett till val som kan filtrera bort spoilers på serversidan men i övrigt förhandsgranska text?

    Jag har också observerat knappen, och att den inte fungerar, men jag hoppas hellre på att det lagats till i nyare versioner (host host @Avathar) än försöker göra det själv. Som jag skrev tidigare, det är tidskrävande att sätta sig in i andras projektkod, och det är superjobbigt att göra det i ett område man inte är van med, som ”modern PHP-/webbprogrammering” för mig. Syntax är ju enkelt nog, men man måste ju komma in i deras tankesätt och förstå deras konventioner, och lista ut hur allt hänger ihop, om så bara för att inte göra något dumt. Jag kan tänka mig att det skulle röra sig om åtminstone 1-2 arbetsmånader för mig. Och kanske 1-4 arbetsmånader för att lägga till ett nytt alternativ (helst som plugin, så att det går att ta med sig till nyare versioner).

    Även om jag har fel och det bara skulle krävas ett par arbetsveckor, så är det tid som är bättre lagd på att skapa ”content”. (Content, content, content! Det är så vi ska växa i år!)

    Länk till kommentar
    Dela på andra sajter

    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Gäst
    Svara på detta ämne…

    ×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

      Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

    ×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

    ×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

    ×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

     Share

    ×
    ×
    • Skapa nytt...