Hoppa till innehåll
Anime.se

Animevisningarna i Luleå


Herid Fel
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Det var ett tag sedan jag skrev någon vettig post på detta forum men nu är det nog dags igen.

 

Efter att ha instett att bara slött kolla runt bland kapabla animeserier att visa på animevisningen så finns det alldeles för många. Då kom jag på två alternativ. Det ena är att fråga om serier här och sedan lägga ut ett visst antal förslag på en hemsida där de som kollar röstar fram vad de vill se före visningen och sedan så kör vi de serierna tills de är klara.

 

Jag har då en förfrågan. Jag vill att de som är intresserade och villiga skriver lite kort om en animeserie som inte är för lång(Naruto, Inuyasha, One Pice etc) och som är rätt så allsidig och underhållande att ha på en animevisning på dryga 24h.

 

Varje inlägg uppskattas så länge det håller sig på den förfrågan jag sällt.

Jag skriver här ett exempel på hur jag helst skulle vilja att det ser ut.

 

Anime: Elfen Lied

Skapare: Okamoto Rin

Årtal: 2004

Genre: Aktion, Drama, Skräck

Avsnitt: 13

Beskrivning:

Taget från Elfen Lied på AnimeNFO.

"The diclonius (two-horned human) was a mutant created by humans. It had

horns, and had special ability that could be described as sixth sense. The

mutant's had enough power to exterminate the whole human race. Afraid from their power, they were isolated into the national research facilities to be studied.

 

However, by an accident, a girl of diclonius broke out of her confinement, killed the guards, and escaped from the laboratory. On her way to escape, she fell into the ocean and drifted to the city of Kamakura. There, she met Kota and Yuka. They named her Nyu, and began to live with her.

 

* Caution note from supers: This anime is VERY violent and its also uncensored, its not ment for the weak of heart."

Kommentar: Jag tycker serien är bra för att den är väldigt roligt upplagd med både våld, humor och djupare frågor som är vanliga i dagens samhälle.

 

Saken är inte den att jag inte kan söka på AnimeNFO utan snarare att det finns så mycket på AnimeNFO som gör att söka serier där kan vara ett jätte jobb om man vill ha något som verkligen är bra. Därför vill jag ha åsikter om varför serien är bra och vad som fångade eran uppmärksamhet i denna serie. Lite bildlänkar är aldrig fel att ha eller.

 

Tackar för er uppmärksamhet och framtida bidrag till mina animevisningar.

 

Med Vänliga Hälsningar från Herid Fel

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anji, det passar inte att ha det här, det här är för arragemang. Jag vill ha tips och information om animeserier. Det ser man inte här. Samt att det finns andra som kan använda sig av samma information. Det är alltså betydligt mer passande att ha detta i Anime sektionen. För det har inte med visningen i sig att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anime: Noir

Skapare: Tsukimura Ryoei?

Årtal: 2001

Genre: Action, Adventure, Drama

Avsnitt: 26

Beskrivning:

Noir is an anime set in the near future. Mireille is a young girl, a lone-wolf type who happens to be one of the most talented assassins in the underworld. One day she receives an e-mail with the name of her next target: Kirika Yumura. The e-mail has an attachment phrase, "Join me on a pilgrimage to the past." and a melody that was playing from a music box (Mireille's father watch) when Mireille's parents were killed. Mireille, whose parents were killed by a mysterious assassin, and Kirika, a girl who has no memory of her past, eventually team up together as assassins. Noir will emphasize plot and story, rather than flashy gunfight sequences and big explosions.

 

*Taken from animenfo.com - Noir*

 

Nu bor jag ju iof inte i Luleå men detta är en serie jag rekomenderar =) Sedan är Elfen Lied inte dålig alls. Sedan vet jag inte vad folk tycker om DearS. Hur ofta har ni dessa visningar, bor i Piteå så borde kanske inte vara en omöjlighet att ta sig dit =)[/b]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Herid, jag tycker först att du ska fråga dig vad du vill ha på visningarna. Är det:

1) Coola saker som den stora massan vill se, så att du får många besökare?

2) Saker DU vill se?

3) Saker du vill visa för att du tycker att det är allmänbildande så att den stora massan inte bara glor på Dragonball, Naruto, Hellsing och Pokemon?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu bor jag ju iof inte i Luleå men detta är en serie jag rekomenderar =) Sedan är Elfen Lied inte dålig alls. Sedan vet jag inte vad folk tycker om DearS. Hur ofta har ni dessa visningar, bor i Piteå så borde kanske inte vara en omöjlighet att ta sig dit =)

Vi har dom en gång i månaden. Den nästa är den 30:de oktober på Kronan i Luleå. Och det var en som heter Daniel Grahn som bor i piteå som brukra ta sig hit. Samt att Akujin har försökt ta sig hit ett par gånger...

 

Herid, jag tycker först att du ska fråga dig vad du vill ha på visningarna. Är det:

1) Coola saker som den stora massan vill se, så att du får många besökare?

2) Saker DU vill se?

3) Saker du vill visa för att du tycker att det är allmänbildande så att den stora massan inte bara glor på Dragonball, Naruto, Hellsing och Pokemon?

Jag vill visa serier som folk tycker om, gillar och känner att det var värt att spendera 100kr för att se detta i ca 24h. Och självfallet vill jag visa att anime är så mycket mer än Dragonball och Pokémon. Så allt utom punkt 2 skulle jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, låter bra det.

 

Ytterligare serier.

 

Anime: Z.O.E Dolores,i

Skapare: Sunrise / VAP

Årtal: 2001

Genre: Action, Mecha, Science-Fiction

Avsnitt: 26

Beskrivning:

49-year-old James Lynx was an officer ( LEV pilot ) in the United Nations global army before. Five years ago, he received the notification about the death of his wife Rachel who had left for one's post to the Nereidam laboratory in Mars as a scientist. And at the same time, children also went out of their home. James who was left alone discharged from the army, became a mover, and was sending the life as he goes back and forth between the earth and Mars.

 

* Taken from animenfo.com - Z.O.E Dolores,i *

 

Också sevärd =) Men hur är det med filmer? Vi har ju denna, mycket bra.

 

 

Anime: Princess Mononoke

Skapare: Miyazaki Hayao

Årtal: 1997

Genre: Action, Adventure, Fantasy

Avsnitt: -

Beskrivning:

The forest gods are angry. Man is encroaching on their sacred forest and killing everything. It is up to a young girl raised by wolves and a cursed warrior to save the forest.

 

* Taken from animenfo.com - Princess Mononoke *

 

Detta är en film som alla borde se. Demoner, vargar (!), och vildsvin ^^

 

För att en serie ska vara möjlig att visa, vad är högsta antalet avsnitt, medelålder?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi skall visa alla studio Ghibli är det tänkt. Fast vi väntar ett tag med det.

 

Högsta antalet avsnitt beror på hur bra den är. Jag skall se vad folk tycker om Fullmetal Alchemist och så kanke jag visar den. Den är ju på 52...

 

Men en serie som Naruto, Hunter X Hunter, Hikari no Go och dylika serer är det ingen idé att visa på grund av längd. Sedan ser dom flesta oftast på Naruto så vi kanske bara bestämmer oss för att visa filmerna...

 

Medelålder? På besökarna? Kanske 17-18?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ännu mer!

 

Anime: Ghost in the Shell Stand Alone Complex 1st GIG

Skapare: Kamiyama Kenji

Årtal: 2002

Genre: Action, Mecha, Science-Fiction

Avsnitt: 26

Beskrivning:

In the future, life between the digital and physical world has been blurred. The boundary of technology and humanity has been stretched beyond imagination with lives being led in both the electronic and physical worlds. With the melding of man and machine a new cybernetic level of existence is being created - An existence that continues to redefine mankind.

 

* Taken from animenfo.com - Ghost in the Shell Stand Alone Complex 1st GIG

 

Anime: Trigun

Skapare: Kuroda Yosuke

Årtal: 1998

Genre: Action, Comedy, Science-Fiction

Avsnitt: 26

Beskrivning:

No one really knows what the 60 billion dollar-wanted-man named Vash really looks like, only what damage he has been fabled to have caused. Due to over 300 insurance claims filed by the inhabitants of the cities Vash the Stampede has supposedly demolished, the FIA has sent two claims inspectors - Meryl Stryfe & Milly Thompson - to find Vash and investigate / fine him for all the damage he has caused. Now Vash must not only deal with merciless bounty hunters, but hounding insurance companies too in a setting very reminiscent of such American westerns as Bonanza or Gunsmoke.

 

* Taken from animenfo.com - Trigun *

 

Dessa två är också sevärda. Nu har jag postat det jag sett hitills. Ser just nu Elfen Lied och DearS, kommer väl upp här så småningom de också =)

 

*Edit - Hur mycket folk kan det tänkas bli där? Om folk som kommer är intresserade kanske man kan ha en lista för att man vill se Anime på SVT.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min rekommendation är...

 

Anime: Shingetsutan Tsukihime

Skapare: Sakurabi Katsushi

Årtal: 2003

Genre: Vampyr, Drama, Folk som slaktar varandra, Romantik, skolmiljö.

Avsnitt: 12

Beskrivning:

The main character Tohno Shiki, was involved in a large accident in his childhood. He was severely injured that it was thought he was dead, but miraculously survived. However, due to that incident, Shiki is sent away from the Tohno household, and is entrusted into the care of a distant relative's family.

 

There was a secret to Shiki. Ever since the accident -- lines at which things break easily could be seen. If a blade could be passed through the line, anything could easily be severed.

 

Troubled with this ability, young Shiki is given a pair of glasses by a lady he meets (Shiki calls her "Teacher"), which stops the "lines of death" from being seen. Thanks to that, Shiki was able to live normally up until now. And he was planned to live normally from now on too.

 

But then, a letter to Shiki arrives. The head of the Tohno Household's - his father's - died. By orders of the new head of the household, he must return at once to the Tohno house.

 

This story begins when Shiki, now a High School Student, returns to the Tohno Household.

 

*Kopierat från AnimeNFO, Shingetsutan Tsukihime *

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det brukar komma ca 17-25 personer. Dock så kan jag direkt förkasta din idé om Anime på SVT... Det kommer aldrig gå igenom. Om det är menat att vi skall ha Anime i sverige så kommer det anime till sverige i sinom tid. Tålamod, käre du.

 

Såg på nyheterna att de ska börja köpa in mer anime till sverige (dock tror jag det var för köp dvd) Så lite press kan man sätta på SVT =P

 

För övrigt är tålamod en dygd... En dygd jag saknar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har redan gått igenom. SVT skall börja sända en animé på Barnkanalen i december. Svensktextad.

 

Det är ju alltid en början, men eftersom det kommer på Barnkanalen så lär det knappast bli en serie som är anpassad för de lite äldre. Blir säkerligen en serie i stil med pokemon och sailormoon som de kommer att visa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju alltid en början, men eftersom det kommer på Barnkanalen så lär det knappast bli en serie som är anpassad för de lite äldre. Blir säkerligen en serie i stil med pokemon och sailormoon som de kommer att visa.

 

Att den sänds på Barnkanalen behöver inte betyda att den är ointressant för äldre fans. Kanske för dem som huvudsakligen vill se på "tuffa" saker som Naruto, Stålalkemisten, Hellsing och liknande, men för animéfansen med lite kött på benen är det en av de största slagdängorna i animéns historia. Lita på mig, det är bra grejor. En typisk serie som är bra barnprogram men lika kanonbra för nördarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att den sänds på Barnkanalen behöver inte betyda att den är ointressant för äldre fans. Kanske för dem som huvudsakligen vill se på "tuffa" saker som Naruto, Stålalkemisten, Hellsing och liknande, men för animéfansen med lite kött på benen är det en av de största slagdängorna i animéns historia. Lita på mig, det är bra grejor. En typisk serie som är bra barnprogram men lika kanonbra för nördarna.

 

Okej det låter ju inte dumt alls, bara att vänta tills december då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej det låter ju inte dumt alls, bara att vänta tills december då.

 

Pressreleasen kommer nog redan om bara någon vecka eller två.

 

Okies...

Jag har fått ett mail om att du veckan 44(tror jag) skall upp till luleå och hålla föredrag på Manga mässan på Konstens hus, Jag har bland annat blivit tillbedd att föra detta vidare mm, är detta sant?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fått ett mail om att du veckan 44(tror jag) skall upp till luleå och hålla föredrag på Manga mässan på Konstens hus, Jag har bland annat blivit tillbedd att föra detta vidare mm, är detta sant?

 

Jo, fast det är vecka 43. Denna gång har jag blivit ombedd att prata för insatta, så det blir snack om hur serietecknarna börjar, hur de jobbar och om fanzinevärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fått ett mail om att du veckan 44(tror jag) skall upp till luleå och hålla föredrag på Manga mässan på Konstens hus, Jag har bland annat blivit tillbedd att föra detta vidare mm, är detta sant?

 

Jo, fast det är vecka 43. Denna gång har jag blivit ombedd att prata för insatta, så det blir snack om hur serietecknarna börjar, hur de jobbar och om fanzinevärlden.

 

Fråga bara igen, var det du som tipsade om min aktivitet? Jag kan inte förstå hur de fått nys om det annars...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag misstänkte det. Men, men. Sprida det har jag då gjort. Vissa småungar är helt i Extas och tror typ att jag känner dig så de spammar mig och ger ut min MSN till var enda kotte på jorden under 14 med en hjärna. Jag har därför typ bytt MSN för att slippa dessa övergrepp.

 

Tack för att du tipsade dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är bra att någon äntligen har tagit initsiativet och anordnar något som har med anime att göra här i luleå :D

Mina förslag är förljade

 

Anime: Ghost in the Shell

Skapare: Shirow Masamune

Årtal: 1995

Genre: Aktion, Adventure, S-F

Avsnitt: 1.

Beskrivning:

Taget från Elfen Lied på AnimeNFO.

n the year 2029, the world is made borderless by the net; augmented humans live in virtual environments, watched over by law enforcement that is able to download themselves into super-powered, crime busting mecha.

 

The ultimate secret agent of the future is not human, has no physical body and can freely travel the information highways of the world, hacking and manipulating whatever and whenever required.

 

Och efter denna

 

Anime: Ghost in the Shell 2: Innocence

Skapare: Shirow Masamune

Årtal: 2004

Genre: Aktion, Adventure, S-F

Avsnitt: 1.

Beskrivning:

Taget från Elfen Lied på AnimeNFO.

It is near future, 2032, people are connected to he computer network,

and they can communicate each other without talking or typing keyboards.

The most parts of their bodies are replaced by machineries. It is a world

where human, cyborgs, and robots are living together.

Batou is a detective of a governmental agency, which is responsible to

control terrorists. He is a living cyborg, and his hands, legs, and the

other body parts are artificial. It is only his brain and the memory

of a woman, Motoko, that remain.

One day, a girl-type robot loses the control, and kills the owner.

He wonders why that robot killed the owner. The robots are to be made

to work for human. He begins to investigate the affair with his buddy,

Togusa. Then a mysterious hacker interferes with his investigation by

attacking his brain from the computer network. Suffering from the

attack, he is gradually approaching to the truth.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...