Hoppa till innehåll
Anime.se

Nerladdning av anime Moraliskt rätt/fel?


ElgeN
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 243
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Fel till en viss del.

 

Jag tycker inte det är lika fel som att ladda ned en film/ett spel, då anime faktist visas på TV i Japan. TVserier får vem som helst banda, därför ser jag egentligen inget större fel i att ladda ned serien. Företagen får lika mycket pengar vare sig vi laddar ned eller inte, då allt som sagt har att göra med TV(dock inte efter DVDsläppet).

Oftast(alltid?) släpps serien senare på DVD, för att köpas. De flesta som köper har säkerligen redan sett serien när den sändes på TV, och därmed är det väl ingen mindre chans jag som är svensk laddar ned serien och sedan, om den är bra, köper den på DVD(om den nu släpps med engelsk/svensk översättningstext).

 

Då kanske jag bör nämna att jag inte köper anime överhuvudtaget.

Varför? Jag lever på studiebidrag som ska gå till annat, att importera(oftast) DVDs är därför inget alternativ för mig i nuläget(har ingen DVDspelare för den delen). Dock kommer det garanterat ändras om något/några år... då jag förhoppningsvis har studerat klart och kan börja dra in lite pengar.

När jag då börjar(eller om jag skulle göra det i nuläget) köpa anime, så gör jag det av anledningen att man både får bättre kvalité i bilden och i ljudet(+extramaterial), samt att det alltid är roligt att inneha DVDfilmer. Att företagen får pengar av mig eller inte tänker jag inte på. Jag skulle köpa för mitt eget nöjes skull, inte för att av generöshet ge pengar åt företaget.

 

Ett annat resonemang jag hade förr(och till en viss del nu, för det stämmer trots allt en hel del) var att jag ändå inte skulle köpa serien, vare sig jag laddade ned eller inte. Dumt resonemang? Många säger det, fast det har dock en stor sanning i sig.

Att nedladdning av anime samma sak som stöld gillar jag inte.

Av anledningen att om jag skulle stjäla låt oss säga en DVDvolym av Berserk(som exempel bara), då skulle företaget förlora en DVD, alltså förlora ca 300-400kr(företagen snarare, ett företag får väl inte allt om jag tänker rätt). När jag däremot laddar ned en motsvarande del av Berserk via Internet, då förlorar företaget/företagen inte några pengar, då de inte blev av med en DVDfilm som de annars skulle kunna sålt.

Stöld till en viss del kan jag hålla med om att det kanske är, dock ser jag inget större fel i det, såvida man inte har pengar i överflöd, men det är alltid upptill individen.

 

...jag har aldrig varit riktigt bra på att skriva långa diskussionstexter, så om det är lite rörigt/upprepande och eventuellt ser ut som dubbelmoral, ledsen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är klart att det är fel/olagligt att man laddar hem allt man kommer över. Men folk gör det ändå. Vissa kankse laddar hem för de inte har råd att köpa de vill ha, andra kankse är "Det är ju Gratis". Klart det finns massor av förklaringar och bortförklaringar. Jag säger visst det är väl Ok att ladda hem vissa saker för att prova samt kolla hur det är. Men nerladdat matrial får inte bli ett substitut för Orginal matrial.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nedladdande, nedladdning, nerladdande, nerladdning enligt NE.se är båda korrekta.

 

Jag ser det så här:

 

Jag är för att artisten ska pengarna inte de som gör reklam för det och distruberar det, för artisen kanske får 50 ör av 10 kr medans produktions företaget får 9.50 vilket är en ganska vanlig fördelning inom nöjes baranshen... de som gör det stor jobbet är artisten.

 

Jag hatar cd skivor och dvd:er för jag gillar att ha allting på en plats och massa dvd skivor är jobbiga att organisera och dör lätt som fan, jag vill ha allt på min filserver :D. Om det kommer en BRA tjänst på nätet som har en acceptebal prisnivå och ger det mesta till artisten, så kommer jag handla där.

 

Tänkte också påpeka att systemet med rättigheterna till en produkt/idé/låt/film borde tillhöra uphobsmarkaren tills han dör eller han säger att han vill ge det till det s.k. "public domain."

Man ska inte eller kunna ge bort dem eller sälja dem, dock kan man tillåta att folk använder deras rättigheter, men man får dock be folk att uphöra med detta inom en rimlig tidsgräns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tankar ner det jag tycker verkar intressant och är det då något som jag verkligen fastnar för då kan jag tänka mig att köpa den.

I vilket fall som helst så bryr jag mig inte om den är licensierad(stavning?) eller inte licensierad....same shit different name.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är lika fel som att ladda ned en film/ett spel, då anime faktist visas på TV i Japan.

Det där argumentet håller inte. Visst, japanerna får det på TV, men de bombarderas även med reklam i pauserna. Även om vi skulle få se reklamen skulle vi inte påverkas nämnvärt eftersom det är _japansk_ reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

för artisen kanske får 50 ör av 10 kr medans produktions företaget får 9.50

Skulle gärna vilja veta var du grundar de siffrorna ifrån. Eftersom jag inte vet själv och inte ser ngn källförteckning skulle det uppskattas. För det är faktiskt inte ens en tiondel vi snackar om. Vilket låter lite väl lite.

 

 

Det som gör att jag har laddat ner anime är för att det är lättåtkomligt, roligt och så gillar jag, som Krunaldo, att ha saker på samma ställe. Visserligen bränner jag ut serier med tiden, men dem har jag redan kollat på. Att de dammas av i framtiden är mkt möjligt, men det hör inte hit.

Man kan inte riktigt säga att företagen Förlorar på att folk laddar ner TV-serier. En annan femma om det handlar om DVD/VHS-(och allt annat)produkter som säljes. Om vi säger att det inte skulle vara möjligt att ladda ner mer än gratisklipp från internet, där folk skaffar sig ett intresse, så skulle fler människor köpa serien istället för att ladda ner den, right? Det är ren logik.

Eftersom det inte är så, så förlorar företaget kunder istället för att vinna dem. Alltså är det moraliskt orätt att ladda ner anime, då om man skiljer på TV-serier och OVAs etc. Det är väldigt finkänsligt det där. Vi förlorar bara på det i slutändan, kommer till det senare.

Sedan så handlar det ganska mkt om att samhället faktiskt har accepterat det faktum att folk laddar ner copyrightskyddat material. Det anses inte "så farligt" av allmänheten. Därför bryr sig inte spec många heller om det. "Alla gör det".

Vi vet alla att vi gör oss en björntjänst om vi bara skulle ladda ner all anime vi hitta. Det skulle leda till att anime skulle sluta distruberas i Sverige och kanske till att vi får mkt sämre kvalité på den anime vi fortsätter att ladda ner. Budgeten minskar för företagen, kreatörerna tappar lust... Ja, det blir en undergång tillslut. Och den undergången tror jag inte att någon här vill uppleva.

När min kassa tillåter mig, så kommer jag inhandla så mkt jag kan.

Jag menar varje myra måste dra sitt strå till stacken. Man kan inte säga "Ingen annan gör det" eller så, för då kommer det verkligen bli så. Att ingen annan gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är för att artisten skall pengarna inte de som gör reklam för det och distruberar det, för artisen kanske får 50 ör av 10 kr medans produktions företaget får 9.50 vilket är en ganska vanlig fördelning inom nöjes baranshen... de som gör det stor jobbet är artisten.

Hur är fördelningen inom animationsbranschen då? Hur stor del av intäkterna går till animationsföretaget? DET tycker jag är viktigt att få veta. Får t.ex. Ghibli bara 5% av försäljningspriset på en DVD?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Företag förlorar odrägligt med pengar ifall folk inte kollar på deras tv-serier. Tittarsiffrorna är ohygligt viktiga, mer tittarsiffror bättre tid och mer reklam altså mer pengar.

Såklart om artisten äger rättigheterna till sitt alster får han otroligt mycket mer än den proption jag sa, men nu är det så att nästan inget företag vill producera en artist ifall de inte får rättigheterna till låten samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

TV-kanalen förlorar inte en tittare om jag, som är från Sverige, laddar ner anime. Jag har inte tillgång till Japansk TV. Visserligen är det möjligt, men då skulle jag inte förstå ngt och istället skita i att kolla på det. Istället tankar jag ner serien, kollar. Gillar jag den så köpar jag den i framtiden och deras förluster är lugnt mindre än om man tankar anime som släpps ändast på DVD och inte köpes in senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser det så här:

 

Jag är för att artisten skall pengarna inte de som gör reklam för det och distruberar det, för artisen kanske får 50 ör av 10 kr medans produktions företaget får 9.50 vilket är en ganska vanlig fördelning inom nöjes baranshen... de som gör det stor jobbet är artisten.

 

Det kanske inte hör hit, men 50 öre av 10kr blir VÄLDIGT mycket pengar när det säljs så pass mycket som det gör(anime köps väl rätt mycket? Eller har jag fel). De som "trycker" upp allt och ordnar med sådana saker är ju också företagen, sådant kostar.

Fast jag tycker också att det känns lite snopet att artisten ska få en minimal andel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur är fördelningen inom animationsbranschen då? Hur stor del av intäkterna går till animationsföretaget? DET tycker jag är viktigt att få veta. Får t.ex. Ghibli bara 5% av försäljningspriset på en DVD?

 

Jag läste en artikel i Pcgamer för ett par år sedan. Där hade de en nästan exakt lista på vad alla pengar går när man köper ett Spel. Sen vet jag inte hur det är med DVD:s men det borde väl vara nästan samma tycker jag . Om ett spel tex kostar 479:- så får tillverkaren ca 40-50%.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen är det ju faktiskt så - vilket alla som läst den minsta gnutta företagsekonomi borde känna till - att ett företags vinst ofta bara uppgår till någon ynka procent av omsättningen. 5% upp eller ner i försäljningen kan betyda skillnaden mellan konkurs och succé.

Så att säga "Äh, de får ju bara 50 öre av 10 kr, därför spelar det ingen större roll" är ganska så fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja drar hem all min anime från internet för ja har inte råd att köpa anime eftersom ja köper rätt mycket manga, och de kostar en hel del.Sen finns det ju annat att lägga ut sina pengar på än anime, när man kan dra de gratis på nåt lan(har inte ADSL). så ja tycker att det är bra att man inte behöver köpa anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zaku:

Vem har sagt att man Behöver köpa anime? Det finns inget som säger att du måste köpa anime. Frågan var: Är det rätt eller fel att ladda ner copyright skyddad material. Så som anime etc.

 

Och det svarade du faktiskt inte på. Försök igen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ledsen för att ja inte uttryckte mig korekt, ja tar om det.

 

ja tycker att det är inget fel att dra ner anime från internet eftersom ja inte skulle ha råd med att köpa det.

Men min andra syn vinkel är att ja tycker att man borde köpa anime från butiker eftersom om alla tänkte som ja skulle film företagen gå i konkurs och det skulle ju inte vara bra för då skulle de kanske sluta sälja filmer o.s.v.

 

men om ja hade haft en högre och fastare uttgift så hade ja köpt min anime anntar jag, men just nu har ja bara mitt barn bidrag som ligger på 900 kr i månaden som ja måste köpa mycket annat för också.

 

men ja tycker inte att det är fel att dra ner filmer från internet i ett visst perspektiv och i ett annat tycker ja att det är fel att dra ner från internet.

Men ja håller mej faktiskt mest till att det är rätt att dra ner filmer från internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ge dig. Vad du säger är att du egentligen VET att det är moraliskt fel, men att du försöker rättfärdiga dig själv genom att intala dig att "det är OK eftersom du inte har så mycket pengar och prioriterar andra saker högre än anime".

 

Det där argumentet "Även om det INTE hade funnits stulna piratkopior att kopiera gratis på internet, så hade jag ändå inte haft pengar nog att köpa några original, så därför förlorar inte företagen något på mig", må vara nog så sann för många - men det gör knappast att handlingen blir moraliskt rätt för det.

 

För övrigt kan det inte upprepas nog många gånger att fri tillgång till anime faktiskt INTE är en mänsklig rättighet. Fråga FN.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ge dig. Vad du säger är att du egentligen VET att det är moraliskt fel, men att du försöker rättfärdiga dig själv genom att intala dig att "det är OK eftersom du inte har så mycket pengar och prioriterar andra saker högre än anime".

 

Det där argumentet "Även om det INTE hade funnits stulna piratkopior att kopiera gratis på internet, så hade jag ändå inte haft pengar nog att köpa några original, så därför förlorar inte företagen något på mig", må vara nog så sann för många - men det gör knappast att handlingen blir moraliskt rätt för det.

 

För övrigt kan det inte upprepas nog många gånger att fri tillgång till anime faktiskt INTE är en mänsklig rättighet. Fråga FN.

 

Vad som är moraliskt rätt eller fel är upp till var och en att bedöma. Man kan inte påstå att någon annan har fel i sådana frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad som är moraliskt rätt eller fel är upp till var och en att bedöma. Man kan inte påstå att någon annan har fel i sådana frågor.

Nej, det är klart, HAR man ingen moral så....

 

"Om moral är bra, borde dubbelmoral vara dubbelt så bra!"

 

OK... så alla som inte tycker som du har ingen moral? Tror jag hört det någon annanstans för...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OK... så alla som inte tycker som du har ingen moral? Tror jag hört det någon annanstans för...

 

Nej, man behöver inte tycka exakt som jag, men det finns en sorts koncensus i samhället.

Enkelt uttryckt kan man gradera in handlingar i följande skala:

- Fullständigt OK

- Moraliskt fel, men inte juridiskt olagliga

- Juridiskt olagliga

 

Men visst finns det olika samhällen och sociala grupperingar, som har olika lägen för när det ena övergår till det andra.

Låt oss ta begreppet "otrohet" till exempel, och jämföra tre olika samhällen:

 

I Sverige anses det moraliskt fel att vara otrogen. Men det är inte olagligt.

I Turkiet diskuteras det om man ska göra otrohet olagligt. I vissa andra länder är det redan så (iaf när det är kvinnor som är otrogna).

I andra kulturer är otrohet fullständigt OK. Inuiter sägs t.ex. gärna dela med sig av frugan om det kommer en långväga gäst, dels för gästfrihetens skull, dels för att minska risken för inavel. Hur väl det stämmer låter jag vara osagt, men det finns säkert andra kulturer där det anses helt OK.

 

Det är klart att man KAN se "svenska ungdomar" som en egen subkultur där piratkopiering INTE ses som moraliskt fel utan helt OK, men jag är cynisk och tror att det mer handlar om snålhet.

Enklast är att fråga sig själv: Om JAG skulle skriva en hitlåt eller dataspel eller populär manga/anime - hur skulle JAG reagera om jag inte fick nåt betalt för mitt jobb utan alla bara piratkopierade den gratis till höger och vänster? Tycker man det skulle vara helt OK, och att man får fortsätta leva på blodpudding, så kan man kanske säga att man tycker det är moraliskt rätt med piratkopiering och nedladdning. Om man däremot skulle svara "Nej, jag har rätt till att få betalt för det jag gör!" så bör man nog ansluta sig till de som tycker piratkopiering och nedladdning är moraliskt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...