Hoppa till innehåll
Anime.se

Importförbud!


Japs
 Share

Rekommenderade inlägg

På senaste tiden har ju importen av manga här i Sverige ökat stort. Men det finns de serier som affärer inte får importera eftersom det är importförbud på dessa. Att det är import-förbud på en vara betyder oftast att den är på väg att lanseras i respektive land (har haft ett par disskussioner om det här med min seriehandlare) och det finns en rad manga som det är importförbud på. Ett par av dem är de officiella Zelda-serierna och Akira.

 

Varför det är förbud på just dessa serier vet jag inte. Akira gick ju i en gammal svensk tidning för några år sen, Magnum hette den tror jag. Kan förbudet vara en kvarvarande effekt från den tiden och förbudet upphävdes aldrig efter det att tidningen gick i stöpet? Och några Zelda-serier har vi ju inte sett i butikerna så att de är importförbjudna är för mig ett mysterium. Är det någon som har lite insider-information om detta eller vet någon serie som det också är förbud på?

 

Skulle vara bra ifall vi kunde starta en seriös diskussion om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag fattat det räcker det med att ett företag köpt rättigheterna till en titel (licenserat) för att man inte ska få importera den titeln från utlandet;

vanligtsvis brukar det innebära att titeln kommer att ges utom inom en snar framtid (varför skulle företaget annars licensera?).

Men det finns fall då företag licenserat titlar och sen struntat i dem en lång tid;

ta t.ex. kung fu soccer/shaolin soccer, som nått amerikanskt bolag licenserade och sen struntade i ett ganska långt tag, men ändå hotade stämma andra företag/personer som importerade den från asien.

Det kan säkert vara så som du säger, att något svenskt företag äger gammla rättigheter till några manga-serier och inte gör något med dem, och på så sätt hindrar import av de serierna.

Men importförbud på Akira? Har för mig jag sett alla akira volymerna på bl.a. SF-Bokhandeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja de finns. Jag har sett dem också. Men kom ihåg att det är väldigt gamla utgåvor som trycktes för ett bra tag sen. Sen dess har det blivit importförbud på dem. Varför vet jag inte som sagt. Men det är alltså volymer som blev importerade innan förbudet kom till.

 

Vad som är ännu mer mystiskt är att det inte är förbud på serier som Naruto och D.N.Angel, trots att de har översatts till svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det inte också så att vissa förlag har distrubutionsförbud? Dvs att förlagen inte säljer till utländska försäljare och att de som vill sälja den här i Sverige får lov att köpa den från andra butiker?

Jag har för mig att både viz och dark horse manga tillämpar det här. Jag tycker att det verkar mystiskt eller har jag missförstått något?

 

Importförbud låter också väldigt dumt och vem är det egentligen som bestämmer något sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japs: Hm ok, men det känns fortfarande ganska skummt, är du verkligen säker på att det är iportförbud på Akira? Även om upplagan är gammal så måste ju SF-Bok köpa in några då och då ändå, och det skulle de inte få om det vore importförbud?

 

Att vissa serier får importförbud eller inte skulle jag gissa beror på att de olika avtalen företagen skriver på när de licenserar saker ser olika ut, det är väll ganska tänkbart att vissa avtal ger företaget ensamrätt på titeln, medans andra avtal tillåter import? Som sagt, bara gissningar, men det låter ganska tänkbart.

 

Noctune: Det låter väldigt konstigt att ett företag skulle ha exportförbud men att utländska återförsäljare kom runt det genom att köpa från andra återförsäljare. Företag vill tjäna pengar och skiter ganska mycket vilken som köper deras varor, så det är knappast nått de infört själva, och om det är nån lag borde ju rimligtsvis inte andra få exportera heller. Ioförsig kan t.ex. Viz säkert ha tecknat nått avtal om att de bara har rätt att sälja i nordamerika, men då borde de inte få sälja till utländska privatpersoner heller, vilket de gör i sin webbutik.

 

Det verkar som om både Viz och Dark Horse har "Diamond Comics Distribution" som distrubitör, och dom verkar sälja till både amerikanska och utländska återförsäljare. Det kan iofs finns speciella regler för just manga från Viz och Dark Horse.

 

Elwin: vadå pissdyra volymer? Det mesta på viz.com ligger på normalpriser, runt $10 för normala volymer, och uppemot $15 för lite äldre saker. Speciellt mycket billigare blir det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker också det låter väldigt konstigt att det skulle vara importförbud på Akira. Det är ofta de tar slut på sf-bok och kommer tillbaka någon vecka senare, och även på andra butiker.

De flesta manga-försäljarna idag säljer Akira, och om det är importbud måste de sitta på ett jättelager någonstans, och det låter inte särskilt troligt.

 

Sen angående importförbud i allmänhet känns det väldigt dumt. Bara för att Naruto ges ut i Sverige skulle import av engelsk utgåva förbjudas? Får jag inte längre själv bestämma vad jag vill läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japs: Din seriehandlare jävlas med dig (?)(!)(?)(!) ;)

 

Forhead: För inte så länge sen så fanns det ett företag (CD-WOW) som sålde musik-cds över internet i Storbritanien, de köpte in billigt från asien och kunde därför hålla väldigt låga priser. BPI (britiska motsvarigheten till RIAA, dvs skivbolagens intresseorganisation eller nått liknande) tyckte inte om det, så dom gick till domstol. BPI vann och domstolen förbjöd företaget att köpa sina cd-skivor från asien. Dvs CD-WOW var tvungen att köpa de cd-skivor de sålde från dyrare europeiska ställen, och tvingades då höja sina priser.

 

Importregler är inte till för konsumenter, de är till för att skydda företagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det går helt utmärkt att beställa från återförsäljare, däremot säljer inte Viz manga till företag utanför Nordamerika.

Lika bra när deras volymer är så pissdyra.

Viz utgåvor har ungefär samma pris som Tokyopops utgåvor nuförtiden, så de är inte dyrare än andra engelska mangapocketar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Viz utgåvor har ungefär samma pris som Tokyopops utgåvor nuförtiden, så de är inte dyrare än andra engelska mangapocketar.

VIZ's utgåvor är oftast till och med billigare än Tokyopops, åtminstone 10 kr när de kommer fram till Sverige.

Jag skulle tippa på att han menade Dark Horse, som faktiskt är dyrare, och ger ut Akira som det även talades om tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Speciellt mycket dyrare är väll inte Dark Horse, dom rör sig ju runt 150 kr för det mesta, men Dark Horses titlar brukar ju vara riktade till en lite äldre publik också, och liknande titlar hos andra förlag brukar också vara lite dyrare än de $5-8 Shounen Jump titlarna som de andra företagen ger ut.

Dark Horse är kanske 20-30 kr dyrare än andra, känns inte som det motiverar "pissdyra"....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

vadå pissdyra volymer? Det mesta på viz.com ligger på normalpriser, runt $10 för normala volymer, och uppemot $15 för lite äldre saker. Speciellt mycket billigare blir det inte.

Det är det jag menar, 10 dollar för en mangapocket är alldeles för dyrt. Fast då det finns somliga som är villiga att betala så lär de ju inte sänka priset så lätt.

 

VIZ's utgåvor är oftast till och med billigare än Tokyopops, åtminstone 10 kr när de kommer fram till Sverige.

De är fortfarande för dyra. Däremot börjar Viz röra sig i rätt rikning som du säger. Narutovolymerna ligger runt 7-8 dollar vilket är betydligt bättre.

 

Dark Horse är kanske 20-30 kr dyrare än andra, känns inte som det motiverar "pissdyra"....

Klart det gör. Är den lika dyr i Japan, tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Elwin: Du pekade ut Viz som extra dyra, nått om att priserna överlag är för dyra kan man bara med bästa vilja läsa in i ditt inlägg...

 

Sen att priserna är dyrare här än i Japan är väll självklart;

Räker med att jämföra försäljningsiffror för den Japanska och den interanationella upplagan för att man ska kunna räkna ut varför det går att hålla ett lägre pris i Japan... Om du lägger ihop 2 och 2 kanske du inser att "Viz börjar röra sig i rätt riktning" har nått att göra med att mangaintresset ökar i väst?

 

Om du prompt vill ha japanska priser går det att beställa från Japan, finns inget som hindrar dig...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du pekade ut Viz som extra dyra, nått om att priserna överlag är för dyra kan man bara med bästa vilja läsa in i ditt inlägg...

 

Sen att priserna är dyrare här än i Japan är väll självklart;

Räker med att jämföra försäljningsiffror för den Japanska och den interanationella upplagan för att man skall kunna räkna ut varför det går att hålla ett lägre pris i Japan... Om du lägger ihop 2 och 2 kanske du inser att "Viz börjar röra sig i rätt riktning" har nått att göra med att mangaintresset ökar i väst?

Ja, de har ju visat på vissa titlar (Som Naruto) att de börjar röra sig mot bättre priser, medan andra titlar fortsätter vara dyra (Som Ranma½).

Sedan kan man fråga sig varför manga är billigare i Europa än i USA. I Sverige har inte manga funnits ganska länge, fast trots det kunde man köpa Dragonball och One Piece för 50-60 kronor per volym.

Så nog finns det fler faktorer än enbart efterfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De äldre mangapocketerna från USA är jäkligt mycket större än våra pocketar. Men på sistone har ju de börjat trycka i lite mindre format, fortfarande några centimetrar större än våra dock. Men jag gillar den "nya" standarden på pocketar från USA. Inte för stor, men inte för liten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att det är billigare i Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Belgien osv än i Nordamerika kan ju också ha nått med att efterfrågan är större där... serierkulturen överhuvudtaget ser ju annorlunda ut på kontinenten.

 

Intresset för anime och manga i Nordamerika har ju vart betydligt lägre än vad det vart i Europa, det är ju först de senaste åren det riktigt blossat upp även i Nordamerika (och det verkar som om Sverige hakar på nordamerika som vanligt, och som vanligt är vi lite sega).

 

Att Ranma½ är dyrare än Naruto går också att (surprise) härleda till efterfrågan.

 

Att sen Carlsen Comics säljer manga för 50 kr/volymen kan ju dels ha nått med att de ville testa marknaden i Sverige för manga (de körde ju med en massa kampanjer typ de 4a första volymerna för 40 etc), dels med att det är ungeför vad Carlsen tar för de böckerna i resten av Europa. Dessutom riktar sig t.ex. DB och OP till en ganska ung grupp konsumenter, vilket gör att man inte riktigt kan ta ut lika mycket i betalt som när det gäller manga riktad till lite äldre (föräldrarna handlar, och dom lägger helt enkelt inte ut 100 spänn på en volym till sitt barn, sånna summor lägger man bara ut på sig själv >;0) )

Sverige ligger efter i mangapris, exempelvis Gunnm: Last Order vol 1 går på runt 70 kr både i Europa och på Viz.com, medans SF-Bok.se tar ut runt 120 kr, dvs runt 70% mer. Återige, detta beror på efterfrågan, det är helt enkelt inte så många i Sverige som läser manga (riktad till lite äldre).

 

Visst, det finns fler faktorer än efterfrågan som spelar in på pris, men när man jämför mellan Japan och resten av världen är det försäljningsiffrorna som avgör, och som gör att man borde förstå att det (än så länge?) inte går att hålla samma priser som i Japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ju synd att de måste ta in ett sådant enormt utbud av olika titlar när de ändå måste sälja dem för dyra priser..

 

Dessutom riktar sig t.ex. DB och OP till en ganska ung grupp konsumenter, vilket gör att man inte riktigt kan ta ut lika mycket i betalt som när det gäller manga riktad till lite äldre (föräldrarna handlar, och dem lägger helt enkelt inte ut 100 spänn på en volym till sitt barn, sånna summor lägger man bara ut på sig själv >;0) )

Fast i USA gick det visst helt utmärkt för föräldrarna att köpa Dragonball-volymerna för 10$ styck

Sverige ligger efter i mangapris, exempelvis Gunnm: Last Order vol 1 går på runt 70 kr både i Europa och på Viz.com, medans SF-Bok.se tar ut runt 120 kr, dvs runt 70% mer. Återige, detta beror på efterfrågan, det är helt enkelt inte så många i Sverige som läser manga (riktad till lite äldre).

Det ser mer ut som ett knep att sälja den första volymen billigare än de andra (79 kostar den på Adlibris). Gillar man den så köper man de andra som till synes är dyrare.

Visst, det finns fler faktorer än efterfrågan som spelar in på pris, men när man jämför mellan Japan och resten av världen är det försäljningsiffrorna som avgör, och som gör att man borde förstå att det (än så länge?) inte går att hålla samma priser som i Japan

50 kronor är ett helt okej pris som fungerar i Sverige. Två anledningar till att priserna kan vara högre är att vissa mangapockets i USA är större som Genma nyss nämnde, och att vissa titlar spegelvänds (Även om det börjar bli mindre ovanligt nu för tiden).

Är det något typiskt amerikanskt att böckerna måste vara så fina? Jag tycker att det är överflödig lyx.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...