Hoppa till innehåll
Anime.se

PC eller konsol...


ikkari
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Du spelar FPS på konsol med handkontroll och kallar dig själv gamer? :rolleyes: *ironi*

 

FPS innebär inte direkt ett actionspel utan handling som ex. Quake där den viktigaste funktionen är att kunna vända sig 360 grader fortare än du hinner säga "happ".

Spel som just Farcry eller Chronicles of Riddick går alldeles ypperligt(om inte bättre) att spela på konsol med handkontroll.

 

Varför skulle det spela någon roll? Jag har spelat fler FPS på konsol och kan säga att jag gillar det inte, FPS tycker jag ska spelas med mus, så är det bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fy dig, fyyy dig. Kan ju nämna att i t.ex. Korea så har konsoler aldrig varit särskillt populära utan man har i stort sett bara använt sig av datorer och arkadspel. Jag skulle kunna gå vidare och säga att du inte var en "gejmer" för att du använder en vanlig handkontroll istället för specialbehör som arkadstickor eller så. Det räcker väl med att tycka om och spela spel för att vara en så kallad "gejmer" även om man helst spelar fia med knuff.

 

Men jag kan säga dig att i Fällbäcken så är konsolspel väldigt populärt, 100% av dem som spelar något spel där överhuvudtaget spelare på konsol, så är det :|

Jag kör med arkadkontroller när det finns möjlighet, mina SCII arcade sticks har inte så många användningsområden tack vare den icke-analoga styrspaken.

Beror på hur man definierar gamer, för mig så betyder gamer - konsolspelare.

pc-gamer däremot..

 

Varför skulle det spela någon roll? Jag har spelat fler FPS på konsol och kan säga att jag gillar det inte, FPS tycker jag skall spelas med mus, så är det bara

 

När det gäller prestations-spelande så håller jag fullt med dig..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

pc... valet är inte svårt. pc har mycke mer möjligheter, multiplayer delen är helt klart skönast till pc. Singleplayer kör jag också hellre på datorn, som ex: Baldur`s Gate II, Baldur`s Gate II - Throne of Bhaal, Neverwinternights och alla dess expansioner, starwars - Knights of the Old Republic :rolleyes: :D

synd bara att så många spel som man vill köra kommer till konsol först, längtar så efter Halo 2 och Fable(om fable nu kommer till pc :( )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag köpte en PC enbart för att spela spel på den, vilket är exakt vad jag köper mina konsoller för, så jag känner inte som att skillnaden är så fantastiskt stor, förutom att PC:n var dyrare.

 

Huruvida PC:n går att använda till annat hör inte till ämnet.

 

Nackdelen är ju att man inte kan med säkerhet veta om spelen funkar, eller hur de funkar.

Fördelen är att det finns massa hemmagjorda dumspel till dem, något som aldrig släpps till konsollerna.

 

Fördelar som nackdelar är jag helt klart nöjd med min nya spelkonsoll PC:n.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett Bra spel är ett bra spel. Vad de är för Konsoll Elr Pc är ju inget viktigt. Så länge man vet vad man vill ha. Och att man har rätt plattform, annars blir de dyrt.
Jo fast det handlar också mycket om atmosfären.

PC känns så mekaniskt, installationer MB,GB och massa annat sen kan spelet hänga sig också. Konsol är lite mer mysigare tycker jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, eftersom det knappst görs några japanska spel till pc så är valet inte så svårt. Konsoll hela dan för mig. Visst finns det en hel del superspel till pc också, men av nån anledning tröttnar jag ganska kvickt på dem. Däremot är det roligt att leka med moddar till pc-spel, men multiplayer- och onlinemöjligheter är inget jag föredrar i spel och då försvinner mycket av datorns fördelar.

 

Självklart skulle jag inte överleva utan min kära hatade dator, men det blir inte så mycket spelande på den. I morgon släpps dessutom GTA: San Andreas till playstation och då får nog datorn stå och vila i ett par veckor minst...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, Båda har ju för o nackdelar..

Nackdelen med pc är ju att det ibland laggar, installationen kan skapa problem.

Dom nackdelarna har ju inte konsoll. Där är det ju bara att stoppa in en skiva o spela för fullt!

 

Jag spelar mest FPS spel. Kontrollerna är mycket sköna på pc.

Inte lika på konsoll.

 

*Kommer ihåg när jag försökte köra cs på X box.. Usch!

Men dom andra spelen som Zelda o plattforms spel är klart bäst på konsoll.

 

Men jag föredrar ändå pc för att jag spelar mest fps. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konsolspel har samma problem också, titta noga när mycket dyker upp på TVn så kan ni se att det antingen "framedroppar" eller "laggar" ibland. Spelen krashar även ibland även om detta inte händer så ofta. Konsoler lider av nästan alla problem som en dator gör om än kanske inte i samma höga grad tack vare att all hårdvara är i stort sett samma utförande (även om modellerna förenklas för att få ner produktionskostnaderna).

 

*Ior som trots detta föredrar arkadkabinett och dess ljuva kiselkort.*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konsolspel har samma problem också, titta noga när mycket dyker upp på TVn så kan ni se att det antingen "framedroppar" eller "laggar" ibland. Spelen krashar även ibland även om detta inte händer så ofta. Konsoler lider av nästan alla problem som en dator gör om än kanske inte i samma höga grad tack vare att all hårdvara är i stort sett samma utförande (även om modellerna förenklas för att få ner produktionskostnaderna).

 

*Ior som trots detta föredrar arkadkabinett och dess ljuva kiselkort.*

Aldrig hänt för mig att ett spel krashat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fördelen med konsoller är att man slipper virus (iaf vad jag vet). Men problem är med Pc är att ett program kan trångla till de för allt. Och PC är ju dyrare på grund av att man måste uppgradera den ofta, ör att hänga med i svängarna.

 

OCh just med tvspel är de att basenheten är billig men spelen är dyra. Jag har inte förståt varför? Och dom klagar på att folk laddar hem hela tiden. Mjo, de är sant. Men har dom någonsin tänkt på att de är bättre att sänka priserna då? Nej! 'Vi får högre försäljnings siffror om vi sänker priset på basenheten istället.'

 

Rimligt pris ska var runt 300 till 350 kr per spel

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konsolspel har samma problem också, titta noga när mycket dyker upp på TVn så kan ni se att det antingen "framedroppar" eller "laggar" ibland. Spelen krashar även ibland även om detta inte händer så ofta.

 

Att man normalt sett har mindre problem med spel till konsoll än spel till PC är nog inte så mycket att argumentera mot, för så är det. Jag fattar till exempel fortfarande inte varför min speldator inte klarar av att köra rRootage när min arbetsdator klarar av det galant, och arbetsdatorn är underlägsen speldatorn i alla hänseenden som hanterar grafik och minne. Kanske beror det på att jag kör XP på speldatorn... men vem vet?

Sådana problem har man dock aldrig med konsollspel.

 

Det har dock hänt mig att konsollspel kraschat. Någon enstaka gång i Rally Cross får man in en sådan vansinnig krasch att spelet hänger sig. Det är för övrigt hur kul som helst när det händer.

 

Och så sent som igår när jag körde Burnout 3 så fick spelet tuppjuck under Takeout-tävling och började helt plötsligt yla om att någon gått i mål. När det inte ens fanns något mål. Så visst kan de paja. Men de händer sällan.

 

Som Mustachio kommenterade har PC:n varit en stendöd konsoll för mig eftersom det inte funnits några intressanta japanska spel till den. Men allt det ändrades när jag upptäckte Shanghai Alice och deras skjutspel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äventyrs spel gör sig bäst på PC enligt mig och äventyrs gamer som man är väljer jag PC.

 

Jag fattar till exempel fortfarande inte varför min speldator inte klarar av att köra rRootage när min arbetsdator klarar av det galant, och arbetsdatorn är underlägsen speldatorn i alla hänseenden som hanterar grafik och minne. Kanske beror det på att jag kör XP på speldatorn... men vem vet?

Sådana problem har man dock aldrig med konsollspel.

 

Jag är ingen expert på området precis. Men har du testat att högerklicka på start ikonen för spelet och klicka på fliken kompatibilitet och välja kör i win95 läge.

Det har oftast fungerat för mig på spel som jag haft problem att köra i XP, vilket jag brukar ha med en del spel som är släppta innan XP.

 

O.B.S utförs på egen risk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I XP är stöd för DOS helt bortaget och även andra ändringar är gjorda så diverse äldre spel har problem att köra.

Högerklicka och ändra i kompatibilitets-inställningarna (högerklicka, properties/egenskaper -> kompatiblitet/compatibly) kan fungera, men det är inte garranterat (lyckades t.ex. inte få igång System Shock 2 :/).

 

Det finns vissa program som gör att det går att köra gammla DOS-spel, har sett sånna nämnas på diverse forum, aldrig användt dom själv och kommer därför inte ihåg vad de heter. Hänvisar till google ;)

 

En fördel med XP är att det klarar att köra japanska spel/program (vilket windows 95/98/ME har problem med om man inte råkar köra en japansk version), kontrollpanelen-> (Date, Time, and Regional Options) -> Regional and Language Options -> advance-fliken och sen ställa in "japanese" på "Language for non-unicode programs" gör att XP efter en omstart glatt spelar japanska spel.

Dock blir datorn lite "skum" när den körs i japanskt läge, åäö kan bli konstiga, filsystemet kommer se lite anorlunda ut ( tecknet byts ut mot Yen-tecknet och annat småskummt).

 

Iofs, zimeon kör kanske japanska windows versioner, men kan hända att någon annan blir hjälpt.

 

Vill man slippa detta går det att installera Microsofts lilla hjälpprogram "applocate", som gör att man kan köra vissa program separata som japanska, ryska eller hebreiska om man vill. Vissa program vill dock inte fungera köra i applocate, vilket gör att det enda sättet att köra dem är att ändra i nationella inställlningarna.

 

För att ändå vara lite On Topic:

Skulle ganska lätt välja PC, eftersom jag inte har någon TV ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, eftersom det knappst görs några japanska spel till pc så är valet inte så svårt.

 

finns massvis av japanska/koreanska spel på internet men de flesta av dom kommer aldrig ut i butiker utan är just onlinespel only och är gratis att ladda hem men kostar kanske en 90:-/mån för att spela eller nått sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I XP är stöd för DOS helt bortaget och även andra ändringar är gjorda så diverse äldre spel har problem att köra.

 

Men rRootage är inte så gammalt... skulle inte vilja köra det på en PC under 800Mhz, och så fasansfullt många år sedan var inte det. Jag skall testa.

 

En fördel med XP är att det klarar att köra japanska spel/program

 

Vilket krvs för att få igång Embodiment of Scarlet Devil.

 

Iofs, zimeon kör kanske japanska windows versioner, men kan hända att någon annan blir hjälpt.

 

Nej, jag ställde om som alla andra. Det funkar finfint.

 

Och det finns tonvis med japanska spel till PC. Men bara i Japan.

Evangelion Iron Maiden släpptes först på PC, Iron Maiden 2 finns bara på PC, och alla de där Ayanami Ikusei keikaku och Shinji ikusei keikaku är också bara för PC.

 

och så finns det ungefär 349857230956289065 porrspel också om man nu är sån. Knata in på Liberty och vraka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

pc... valet är inte svårt. pc har mycke mer möjligheter, multiplayer delen är helt klart skönast till pc. Singleplayer kör jag också hellre på datorn, som ex: Baldur`s Gate II, Baldur`s Gate II - Throne of Bhaal, Neverwinternights och alla dess expansioner, starwars - Knights of the Old Republic :rolleyes: :D

synd bara att så många spel som man vill köra kommer till konsol först, längtar så efter Halo 2 och Fable(om fable nu kommer till pc :( )

 

Det jag vill ha skrivet finns redan med. :D

 

Fable kommer till Mac, tror jag.

(Köppte XboX endast för att spela Fable, och det var värt pengarna. ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...