Hoppa till innehåll
Anime.se

Varför? Anime -> Japan


Skatan Milla
 Share

Rekommenderade inlägg

Har ni inte själva undrat varför dem flesta (jag inräknat) blir så facinerad av Japan p.g.a. att man har börjat titta på Anime eller läsa manga?

Det är inte precis som om man dricker vodka så blir man helt såld på Ryssland, eller om man ser på disney så vill man lära sig allt om Amerikansk kultur.

Det är något speciellt med anime som gör att vi gärna vill lära oss mer om japan, men vad kan det vara?

 

Diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker anime är ett lite bredare begrepp än vodka... Om man dricker sake måste man ju inte nödvändigtvis bli japanintresserad, men är man inne på rysk proggmusik och filmer kan jag förstå om man blir vidare intresserad av landet och historien.

 

Själv har jag ett ganska brinnande intresse för att resa och se världen öht, och eftersom jag mest lyssnar på japansk musik, älskar det japanska gothic lolita modet, läser serier och ser på film därifrån känns det ganska naturligt att vilja veta mer om landet. Dessutom har jag redan varit i mitt andra favoritland flera gånger >:(

 

Man förstår injokes bättre och hela bakgrunden i anime satta i dagens (eller det historiska) Japan blir tydligare om man har ett hum om landet.

Sen är vi svenskar också mycket kunnigare om USA redan, så allt från Japan verkar nytt och spännande... du vet förmodligen redan hur en rättegång funkar i USA när du ser en advokatthriller, du vet vem presidenten är, att Disney kommer därifrån bla bla.

Vad vet du, jämförelsevis, om Japan när du ser din första anime? Många blir fascinerade av det exotiska

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japan var redan ett intressant land för mig innan jag började titta på animé. Många av de första animérna jag såg utspelade sig i Japan, och därför blev jag nyfiken på om det verkligen såg ut så, i verkligheten.

Och om människor verkligen betedde sig så, etc.

 

Och så har det fortsatt, ju mer animé jag ser, ju mer nyfiken blir jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

eller om man ser på disney så vill man lära sig allt om Amerikansk kultur.

Vi tar del av den amerikanska kulturen vare sig vi vill eller inte.

Däremot så finns det många olika vanor och sätt som är annorlunda jämt emot det vi är vana vid här i västvärlden, vilket gör det väldigt spännande för oss öppna människor. >:(

I Japan finns det någon slags blandning mellan det gamla och nya som många finner så attraktiv...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Japan var redan ett intressant land för mig innan jag började titta på animé. Många av de första animérna jag såg utspelade sig i Japan, och därför blev jag nyfiken på om det verkligen såg ut så, i verkligheten.

Och om människor verkligen betedde sig så, etc.

 

Och så har det fortsatt, ju mer animé jag ser, ju mer nyfiken blir jag.

 

Samma här

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har alltid tyckt att manga/anime bara är en ytterst LITEN bit av det intressanta Japan. Och nu när jag dessutom kommit hem från en resa dit så kan jag bara konstatera att det finns så mycket mer intressanta aspekter med landet och kulturen. Jag kom t.ex. INTE hem med resväskor fyllda av manga och anime.

Däremot med en digitalkamera fylld av foton som det här:

inaritaisha.jpg

Jag måste säga att DET lockar mig till Japan betydligt mer än vad någon Naruto eller Dragonball nånsin kan göra! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har alltid tyckt att manga/anime bara är en ytterst LITEN bit av det intressanta Japan. Och nu när jag dessutom kommit hem från en resa dit så kan jag bara konstatera att det finns så mycket mer intressanta aspekter med landet och kulturen. Jag kom t.ex. INTE hem med resväskor fyllda av manga och anime.

Däremot med en digitalkamera fylld av foton som det här:

http://www.infra.kth.se/~nelson/images/inaritaisha.jpg

Jag måste säga att DET lockar mig till Japan betydligt mer än vad någon Naruto eller Dragonball nånsin kan göra! ^^

 

Håller med dig fullständigt!

 

Och för det andra tycker jag att du kan lägga upp mer bilder därifrån :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...