Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken serie är mest köpvärd?


Chiva
 Share

Rekommenderade inlägg

Chiva: Oj. Nu ska vi se. Den enda jag kan komma på så där rakt uppochner är "Ken- rättvisans förkämpe"(Känd på Engelska som "Fist of the north star"). Men den är inte särskilt underground. Men den är mörk och våldig så det förslår. Animén finns på Engelska. Början av mangan likaså. Men annars är det svårt. Iallafall om det är Japanska undergroundserier du vill ha. Visst, det finns många djupa och mörka serier österifrån. Men inte särskilt underjordiska. Då kan jag bara rekommendera er en resa till Japanland. Där bör du nog kunna hitta iallafall lite renodlade underjordsserier. (Jag är nästan säker på att vi två definierar uttrycket "undergroundserie" helt olika. Du menar kanske rent av bara serier som "X", "Tokyo babylon", "Änglarnas fristad" eller liknande. Min definition passar mer in på Serier av Manga taro, knäppa fanzine gjorda i köket 05:37, Pox och liknande.)

 

Och du PokaSorM, läste du ens grundinlägget?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Akira är väll ändå inte någon underground serie?

Undegroundserier är väll saker i stil med Crumb och Edika och annat sånt, som Kenshira_Sprängs redan nämnt; sånt som gick i Pox och Epix och så?

 

Berserk är annars ett förslag, kanske inte speciellt underground, snare mainstream, men ändå; mörk, fantasy, och en massa våld, snyggt tecknad, och väldigt bra story.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Crumb och Edika var visserligen undergroundtecknare under 70- och 80-talet, men kan knappast sägas vara det längre. Vill man ha undergroundserier från Japan får man nog söka sig till den (enligt ryktet nedlagda) tidskriften Garo. Kvalitativa konstnärer som har sitt ursprung där är bland massor av andra (och flertalet i mitt personliga tycke bättre) Nekojiru och Junko Mizuno.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag köpte faktiskt berserk #1 igår. Den vart fantastiskt blodig och perfekt för min fantasi. Den går lite i linje med min fantasybok också som jag håller på att skriva vilket ger mig lite idéer.

Btw, är det förbjudet att tycka batman och andra amerikanska serier är bra när man hänger på denna sidan? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag köpte faktiskt berserk #1 igår. Den vart fantastiskt blodig och perfekt för min fantasi.

Då har du ett underbart liv framför dig. Lyd ett svårt men vist råd och lockas inte att tanka ner scanlationer på serien, utan köp den i takt med att den kommer ut. En serie som är så bra som Berserk blir så satans mycket bättre av att man tar den i lugn takt, och en bok var tredje månad är ändå dubbelt så snabbt som den kom ut i Japan.

 

Btw, är det förbjudet att tycka batman och andra amerikanska serier är bra när man hänger på denna sidan? ;)

Nej, men posta inga sådana trådar i "manga"-forat. Håll dig då till "Gott och Blandat".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när ska du börja översätta den till svenska då zimeon? det måste väl vara ett drömprojekt eller nått :)

 

Skämtar du? Tyvärr är det inte jag som bestämmer vad som skall komma ut i Sverige. Jag kan bara ge tips till förlagen, och det är inte precis så att de följer mina rekommendationer blint.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hahaha. Det hade vart fett äg. =) "Hey mister boss, gimme som bookz to översätt". :D

Jag började läsa en serie som hette Diabolo också, vart inte lika imponerad av den som berserk. Men det verkar vara en sådan serie som utvecklas med tiden. Den verkade ha ganska bra story.

Men min all time favourite är fortfarande priest. Den är aldeles underbart bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när ska du börja översätta den till svenska då zimeon? det måste väl vara ett drömprojekt eller nått :)

Skämtar du?

Hm, skall man ta det som att du verkligen vill översätta den eller skall man anta motsatsen? Visserligen har du ju berättat för mig om att du är livrädd för en svensk översättning av den, men men.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, skall man ta det som att du verkligen vill översätta den eller skall man anta motsatsen?

 

Man ska ta det som att jag tycker det vore fantastiskt om Bärsärk kunde komma ut på svenska. Den är så fantastiskt europeisk, och passar helt suveränt på vårt urgamla språk.

 

Men det är sant att jag är ganska skraj. Jag vete farao om jag är verbal nog att ta mig an den. Jag vet vem jag skulle vilja be, och det är Frans G. Bengtsson. Det känns läskigt att Bärsärk skulle översättas av någon som inte är lika bra som han. Den största skräcken är dock att någon mindre nogräknad typ skulle ge sig på Bärsärk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Crumb och Edika var visserligen undergroundtecknare under 70- och 80-talet, men kan knappast sägas vara det längre.

Förvisso, men notera "i stil med". Det var ju mest ett exempel för att jämföra mot Akira.

 

Berserk på svenska, det skulle inte sitta helt fel...

Någon som har direkt koll på varför den börjar översättas till engelska så här pass sent? Trots allt, den har ju hållt på ett bra tag i Japanland, och så väldigt många anser att det är nått av det bästa de läst.

Förlagen som blivit avskräckta av allt våld och blod? Sånt har ju inte stoppat dem förr. Krångligt att få den licenserad? Betraktad som icke lönsam? Eller vad?

 

Tipps om man behärskar något av de större europeiska språken som tyska, franska eller italienska så finns Berserk översatt och utgiven nästan lika långt som det kommit ut på japanska.

 

Chiva: varför skulle det ena utesluta det andra? Personligen gillar jag en massa trevliga saker från Vertigo, och The Maxx (borde synas...), tycker många av de serierna är minst lika bra som manga eller anime.

 

Dessutom, vem kan inte annat än älska Batman som TV-serie; iförda kroppstrumpor som mest såg ut som pyjamas spöar Batman och Robin ondingar så att det skvätter "Kablaff" och "Pow".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Någon som har direkt koll på varför den börjar översättas till engelska så här pass sent? Trots allt, den har ju hållt på ett bra tag i Japanland, och så väldigt många anser att det är nått av det bästa de läst.

 

1) Det tog tid innan serien blev uppmärksammad

2) Det är inte ett av de allra största förlagen

 

Tipps om man behärskar något av de större europeiska språken som tyska, franska eller italienska så finns Berserk översatt och utgiven nästan lika långt som det kommit ut på japanska.

 

Word. Italien är klart mycket noggrannare i sin utgivning än USA-människorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...