Hoppa till innehåll
Anime.se

Terra e


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

OGPOnGRLP.png

 

Titel: Terra e

Genre: Drama, Sci-Fic, Övernaturligt

Författare: Takemiya Keiko

År: 1977 - 1980

Längd: 3 volymer

 

En science fiction historia som plockar fram det bästa och det mesta man vill ha från en spännanda historia. Handlingen i Terre e utspelar sig i en ny tidsräkning, s.d (superior domination) där supermaskiner uppfostrar människorna till att komma att bli totalt hjärntvättade. Eftersom människorna nästan förstörde Terra (jorden) en gång i tiden så var alla tvugna att flytta för att den skulle kunna få återhämta sig. Och människor i den nya tidsåldern lever sina liv på planeter långt borta från Terra.

 

Jomy Marcus Shin ska fylla 14 och gå igenom sin mognadsprosses vilken dag som helst när man kommer in i historian. Vad Jomy inte vet är att han redan är bevakad av en annan person som förväntar sig mycket av honom. Personen i fråga är soldat Blå. Soldat Blå och hans följe är en ras kallad Mu. Mu kan läsa andras tankar och anses därför vara ett hot mot mänskligheten. Alla Mu's upptäcks främst under deras mognadskontroll som utförs av en superdator. Mitt under Jomy's mognadskontroll tar soldat Blå kontakt med Jomy för att rädda honom.

 

Som sagt var är den här historian om människor mot maskiner och hur man ska kunna leva olika raser emellan sjukligt bra i min mening. Inte många lugna stunder blev det och känslorna får gå på hög varv. Vill man ha en riktigt underhållande science fiction berättelse så ska man ge Terra e en chans.

 

Mangan har fått två olika anime adaptioner. Först en film som kom ut 1980 och heter Toward the Terra och sedan även en anime serie som kom ut 2007 och hade samma namn som filmen och är även den en adaption på mangan och alltså ingen fortsättning på filmen. Jag har har själv inte sett någon av dessa titlar och kan inte uttala mig om de är lika bra (som jag anser att mangan är) som mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...