Hoppa till innehåll
Anime.se

World of Warcraft: Cataclysm


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

RDJQuUEGc.jpg

Titel: World of Warcraft: Cataclysm.

Typ av release: Expansion, den tredje i ordningen.

Releasedatum: Det är Blizzard, det dröjer nog med andra ord.

 

 

Så, Blizzards egen spelmässa, BlizzCon, är över och i vanlig ordning har de visat en massa nytt. De visade bland annat upp Diablo IIIs fjärde hero class, "Monk", men det mest uppmärksammade var onekligen den tredje WoW-expansionen som avtäcktes - World of Warcraft: Cataclysm.

 

Vad är det som gäller den här gången då? Det känns tveklöst lite konstigt att en ny expansion utannonseras innan man ens har fått ta itu med Wrath of the Lich Kings... Lich King, nämligen Arthas själv. Blizzard sade visserligen officiellt redan vid releasen av "Wrath" att man redan jobbade med nästa expansion. Nåväl, "Cataclysm" kommer troligtvis förändra spelet en hel del, detta av flera anledningar men kanske framförallt beror det på en specifik, stor förändring...

 

Vad är det som är nytt i denna expansion då? Jo, en hel del faktiskt. De flesta förändringar kommer inte som någon överraskning för de som har spelat de tidigare expansionerna och på så sätt vet vad man har att förvänta sig. Högre level cap, nya raser eller nya klasser, nya områden, ny lore, nya quests, nya spells, talents och abilities. Jag tar och listar lite nyheter helt enkelt, det finns ingen anledning att skriva någon stor introduktion med lore, bakgrund, handling och så vidare till en expansion som precis har utannonserats.

 

Ny level cap: 85

 

Många hade säkert förväntat sig att level cap skulle höjas med tio då Blizzard har valt att göra så med de två första expansionerna. Så är dock inte fallet denna gång. Vi får nöja oss med fem ytterligare levels. Visserligen tar det säkert ungefär lika lång tid att gå från 80 till 85 som det gjorde att ta sig från 70 till 80, men jag skulle ljuga om jag hävdade att jag inte blev lite förvånad.

 

Ny Horde-ras: Goblins (bifogar ingen bild då alla vet hur de ser ut sedan tidigare.

 

Jag blev inte förvånad när jag såg att Horde fick sin motsvarighet till Alliansens gnomes. Det som gjorde mig förvånad var nog faktumet att det över huvud taget kommer nya raser med den här expansionen.

 

Ny Alliance-ras: Worgen (klicka för officiellt artwork)

 

Betydligt mer av en överraskning enligt mig. Alliansen får väl kanske sin djuriska motsvarighet till Hordes "kossor" i dessa vargmän.

 

Andra större nyheter:

 

  • [*:1dsek244] Nytt sekundärt profession - Archaeology.
     
    [*:1dsek244] Flygande mounts i Azeroth, inte bara Outlands och Northrend.
     
    [*:1dsek244] Nya klassval inom raserna, ex: Gnome priests, Troll druids, Human hunters och Tauren paladins.
     
    [*:1dsek244] Nya quests och dungeons/raid dungeons.
     
    [*:1dsek244] Heroic Mode för vissa gamla instanser som Deadmines och Shadowfang Keep.
     
    [*:1dsek244] Nya PvP Battlegrounds med "rated team play".
     
    [*:1dsek244] "Guild Leveling System" med tillhörande achievements.

 

 

Jag tänkte avsluta med den absolut största förändringen i spelet, och för att göra det måste jag introducera Cataclysms motsvarighet till The Burning Crusades Illidan Stormrage och Wrath of the Lich Kings Arthas, nämligen Deathwing som beskrivs som en "forntida ondska". Death Wing är en gigantisk drake som efter sin förra strid med de dödliga raserna i Azeroth har slickat sina sår och bidat sin tid. Nu bryter han sig ut ur sin fristad och med det följer kataklysmen, därav expansionens titel.

 

Officiellt artwork föreställande Deathwing och den pågående kataklysmen.

 

Det som gör just denna kataklysm till den största nyheten är faktumet att Azeroth genom denna totalförändras. Alla zoner påverkas av katastrofen och då vissa zoner som tidigare frodats ligger i brinnande ruiner eller sänkta under havsnivån börjar å andra sidan liv spira på en del andra ställen. Det Azeroth vi som spelare är vana vid, gamla Kalimdor och Eastern Kingdoms, blir ett minne blott. Vad detta innebär för samtliga rasers startzoner och questkedjorna mellan 1-58/60 vet jag ärligt talat inte. Kanske kommer de lösa det på samma sätt som de löste många liknande problem i Lich King, nämligen genom att göra olika zoner ovanpå varandra. Man kunde exempelvis befinna sig på samma plats i Dragonblight som en vän men ändå inte se varandra. Han såg en snöigt landskap och jag såg ett eldigt inferno, just eftersom jag hade nått längre fram i questkedjan. Nåja, nu spekulerar jag bara, kanske har Blizzard för avsikt att för alltid förändra dessa två kontinenter? De kommer åtminstone se betydligt bättre ut (rent grafiskt).

 

För att få en försmak på vad man kan förvänta sig av kataklysmens omgjorda Azeroth kan man bege sig till projektets officiella krypin på Blizzards hemsida där ytterligare information, artork och framförallt en trailer finns. Trailern är inte en av Blizzards pretentiösa cinematic videos utan renderad med spelmotorn. Den motsvarar med andra ord filmen som spelades upp när Blizzard avtäckte Wrath of the Lich King för ett par år sedan.

 

Edit: Jag kan ju lika gärna länka till

.

 

 

Så... kommer folk sparka igång sina konton för att ta del av den nya handlingen? Det kommer jag göra i varje fall. Som alliansspelare är jag naturligtvis sugen på att testa en Worgen... tja, rogue kanske? Att ge min kära gamla warlock ett "Onyxia Broodling"-mount (310% speed) som droppas av nya level 80-anpassade Onyxia känns också som en sådan där grej jag bara måste få avklarat. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har glömt nämna att warlock-klassen blir helt omgjord och då menar jag helt från grunden, sen görs hunter-klassen också om (dock inte grundläggande), den ska inte ha mana längre utan focus. lite annan info:

 

  • * Spell Power is gone. It comes from Int now.
     
    * MP5 is gone. Spirit is the mana regen stat, and all classes that need it will get some form of Meditation. (Hunters, no worries anymore about this since it won't matter to you due to Focus)
     
    * Armor Penetration is gone. A bit confusing as to why, but either way it's gone.
     
    * Defense is gone. Tanks are now defense-capped from talents, like Druid tanks.
     
    * Attack Power on gear is gone. Instead, some classes will get 2 AP from each point of Agi (Rogues, Hunters, Shamans, Druids), and other classes (presumably Warriors, Paladins, and Death Knights) will get 2 AP per point of Strength. Side effect: no more plate wearers stealing your gear
     
    * Block Value is gone, but blocks now mitigate a percentage of damage.
    * Haste now increases your rate of resource regeneration (mana, energy, rage, runes, focus).
     
    * Stamina is going to be more equal across different armor types

 

Sen religioner, eller ja "Path of the Titans". Tydligen så kan man gå med i en cult när man når level 85 och så får man diverse bonus saker, tydligen så blir man bättre troende om man lämnar in arkeologiska fynd.

 

källa:

http://wowriot.gameriot.com/blogs/testing-4/World-of-Warcraft-The-Cataclysm-Changing-The-Face-of-WoW-Forever

http://wowriot.gameriot.com/blogs/testing-4/World-of-Warcraft-The-Cataclysm-Changing-The-Face-of-WoW-Forever-Part-2

 

Mina egna tankar;

Jag tycker synd om alla wow-spelare som kommer att spendera ytterligare 2 år framför wow. (Nej jag spelar inte wow, och ja jag pratar väldigt mycket med wow-spelare då många jag umgås med är just det).

 

Det jag tyckte var häftigast med blizzon var starcraft 2, mapeditorn och dylikt. Lämnar vägen fri för enormt coola mods!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte bidra med lite länkar istället för att införa någon form av citats onanism.

 

World of Warcraft - Cataclysm FAQ

World of Warcraft - Cataclysm Preview Panel

Class Discussions - Q&A

Blizzcon Day 2 - Open Q&A Panel

Blizzcon Day 2 - Game Systems Panel

Blizzcon Day 2 - Raids & Dungeons Panels

 

Jag ser faktiskt fram emot det här. Nog blir det att levla en Goblin från grunden isåfall. Undra bara hur länge det håller, mina tidigare försök att börja spela lite igen har fallit samman då jag tappat intresset efter 2 veckor.

 

Rent lore mässigt verkar detta bli skitkul. Även om jag inte riktigt gillar att Thrall antagligen lämnar tronen vidare. Om fallet är sådant, finns det bara ett ställe som jag tror han springer iväg till och det är The New Council of Tirisfal. Då hoppas jag att de impleterar någon form av bas för dessa eller liknande. För det är lite tråkigt att se folk som betyder såpass mycket för den överläggande storyn lämnats utanför spelet helt och hållet. För jag skulle älska att se Thrall, Jaina, Aegwynn, Med'an, Maraad, Rehgar Earthfury, Meryl med flera på ett och samma ställe.

 

Det var också roligt att se att Twilights Hammer har fått en lite större roll, då dom ställde till det ordentligt, och ligger lite till grunden av problemet mellan Garrosh/Thrall och King Wrynn.

 

Utöver detta tycker jag de nya klassblandningarna är riktigt roliga. Bortsätt från Night Elf mage, som jag bara tycker är bissart ännu mer när svaret löd såhär:

* Night Elves Mages have been added because it sounded pretty cool to have Elves using arcane when they shouldn't be anymore.

 

Troll druid är också något jag velat se sedan första början. Lite synd att spelet är så långt borta. Lär ju dröja iallafall ett år till innan det kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...