Hoppa till innehåll
Anime.se

Svarta marginaler


Ming
 Share

Rekommenderade inlägg

I en del mangor, som t ex "One Piece" och "Blade of the Immortal", har seriesidorna svarta marginaler när de innehåller återblickar i handlingen. (I "One Piece" finns det dessutom gråa marginaler för någonting som hände nyss, men inte nu). När jag bläddrar i "Lone Wolf & Cub" ser jag att detta används redan i denna manga, fast då inte konsekvent: där kan svarta marginaler även stå för djupa meditationer eller särskilt dramatiska stridsscener i berättelsens nu, medan några återblickar har vanliga vita marginaler.

 

Jag tycker att detta är en fiffig konvention. Är det någon som vet vem som använde den först, och hur pass utbrett det är numera?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Det var ingen lätt fråga du ställer.

 

Frågan har jag inget direkt svar på, men jag skulle gissa på att det är en "allmän accepterad" teknik helt enkelt. Den uppkom väl någongång i mangans begynnelse och sedan har andra helt enkelt följt samma exempel. Med tanke på att det finns skolor i japan som tom lär ut mangans ädla konst så skulle jag gissa på att de som är så pass duktiga att ta sig in på en sådan får lära sig hur olika känslor, tidpunkter och händelser gör sig bäst på bild alternativt lättast att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...