Hoppa till innehåll
Anime.se

Projekt animedb.net


goggi
 Share

Rekommenderade inlägg

Tja!!

 

Det är så att jag håller på med ett projekt till plugget. (Kurs Systemutveckling/Människa-dator interaktion osv...)

 

Jag valde att göra detta i form av en anime databas.

Vad jag själv vet så finns det 3 stora animedatabaser. ([...], Animenfo, Animenewsnetwork)

Tänkte kolla mer er om vad ni tycker är bra/dåligt med dessa sidor. De kanske saknar en viss funktion som ni skulle vilja ha? De kanske har någon riktikgt bra funktion som kanske kan utvecklas vidare? Eller nått hemskt som ni verkligen inte vill ha på en databas sida ..

 

Skulle va jätte schysst om ni kunde ge mig lite feedback/kritik! Även komma med förslag på förbättringar! Om ni är intresserade att hjälpa till med projektet på ett eller annat sätt är det bara att säga till. Behöver all hjälp jag kan få :)

 

 

http://www.animedb.net är adressen till projektet.

(Flera länkar är fortfarande avstängda, sidan är mer i ett "prototyp" läge just nu)

 

(Databasen e ganska tom just nu så här så jag ger lite länkar till olika sidor med data)

Olika exempel:

http://www.animedb.net/company/333/ - Studio ghiblis sida

http://www.animedb.net/anime/2071/ - Naruto

http://www.animedb.net/song/41/ - Sobakasu lyrics

http://www.animedb.net/people/19/ - Megumi Hayashibara

 

 

Saker jag tänkt på:

 

Stöd för flera språk

 

En databas med alla olika versioner av DVD releases för en vissa anime.

- Ska va enkelt att kolla upp om Kenshin finns på dvd med svenska subs osv.

 

Det ska va enkelt att bidra med information till databasen

- En ganska öppen/dynamisk databas

 

"Mina sidor"

- Där man kan enkelt ska kunna ha koll på vilka serier man sett, vilka serier man vill se.

 

Lyrics

 

Browse mode

- Man ska kunna browsa igenom anime listor på ett snabbt sätt

 

Favorites

- Ge ut favorites till voice actors/animes/lyrics/ vilket kan leda till intressanta listor.

 

Anime på tv

- tex Kunna se vilka serier som sänds på tv just nu i Sverige ...

- Kanske tittar siffror från japan?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste ju säga att jag blev lite förvånad över denna sida när jag såg den första gången, väldigt snygg och simpel precis som det ska vara.

Ska bli kul att se hur det färdiga projektet blir.

 

Men hur som helst, det som jag tycker saknas på alla Anime databaser som borde finnas på din sida är, en topplista på, precis alla serier i databasen.

Just det har jag inte hittat någon annanstans.

 

Men för övrigt så är sidan riktigt fin och kan bli en riktigt känd databas för Anime.

 

Förresten, det står ju att det är en internationell databas men eftersom detta är Sverige och det knappt finns någon stor sådan här sida på Svenska så hade det varit roligare med Svenskt språk.

 

Kanske kommer man besöka detta senare lika mycket som Animenfo...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en sak som jag upptäker på en gång är att den inte är helt optimerad för andra webläsare än ie (har iofs bara kollat i firefox) men det är något att kolla upp. så att den funkar bra i flera läsare. för tillfället så ser jag inte något av den menyn som är under anime, lyrics, dvd och forum.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en sak som jag upptäker på en gång är att den inte är helt optimerad för andra webläsare än ie (har iofs bara kollat i firefox) men det är något att kolla upp. så att den funkar bra i flera läsare. för tillfället så ser jag inte något av den menyn som är under anime, lyrics, dvd och forum.

 

Det är något jag helt klart kommer att ordna! Självklart ska det va stöd för att olika webläsare

 

en topplista på, precis alla serier i databasen.

.

 

Det låter som en intressant ide. Kommer jag definitivt lägga till som möjlighet.

 

Förresten, det står ju att det är en internationell databas men eftersom detta är Sverige och det knappt finns någon stor sådan här sida på Svenska så hade det varit roligare med Svenskt språk.

.

 

Sidan är redan anpassad för att enkelt kunna lägga till fler språk. Svenska kommer finnas med tillsammans med tyska/franska/spanska och engelska så klart (till en början).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag använder i nuläget [...] om jag vill ha generell information om en anime eller bara vill bläddra bland serier och Anime News Network om jag vill se cast-listan, nyheter och datum för exempelvis DVD-släpp. AnimeNFO har jag helt skrotat av den enkla anledningen att [...] har allt de erbjuder och lite till. Relations gillar jag skarpt och tack vare sin community har [...] bra koll på fansubstatusen och låter besökarna rösta och kommentera var och en av dem. [...] är i mina ögon ljusår före alla andra animedatabaser, men funktionerna är lite undangömda i den halvdassiga designen.

 

Anime News Network fyller i princip det enda tomrum som jag upplever återstår efter [...]'s försök; seriösa nyheter, ytterligare info som åldersgränser och OP/ED-titlar, cast-listor och information om inblandade bolag. Vill jag veta vilka serier som en viss röstskådis, art director eller liknande har jobbat på så är ANN det enda bra alternativet. Det enda som skulle få mig att byta bort endera är en sida som kan kombinera bådas innehåll. Men, för att vara lite mer specifik så fikar jag nog framför allt efter:


  • [*:1cca8s10]Generell info om varje aime (episodantal, genre, lanseringsår, alternativa titlar...).
    [*:1cca8s10]Kort om animens handling.
    [*:1cca8s10]Betygsättning och möjlighet att skriva några rader om varje anime.
    [*:1cca8s10]Möjlighet att rekommendera liknande serier för andra, som på
Anime-Planet.
[*:1cca8s10]Relationer så som föregångare, andra serier baserade på samma handling, etc.
[*:1cca8s10]Info om fansubs, TV-sändningar och DVD-släpp av animen.
[*:1cca8s10]Cast och bolag inblandade i produktion och licensiering.
[*:1cca8s10]OP/ED-titlar och lyrics på om möjligt flera språk.
[*:1cca8s10]Sortering av animelistan efter all databasdata ASC/DEC (som på [...]).
[*:1cca8s10]Nyheter, men det blir nog svårt att överträffa ANN.
[*:1cca8s10]Information om relaterade events och visningar, lokala såväl som internationella.
[*:1cca8s10]Medlemslista.

Du är redan inne på det här med profilsidan, men vill du vara riktigt ambitiös kan det ju vara en idé att bygga ett litet community. Årliga utmärkelser där medlemmarna får rösta på årets serier inom ett gäng kategorier, årets soundtrack, årets kvinnliga/manliga karaktär o.s.v. á la Golden Joystick Awards för spel och några diskussionsforum för medlemmarna skulle kunna bli intressant t.ex. En wiki slog mig men jag tror att det är en dum idé, den skulle konkurrera med de andra databassidorna, men att kunna kategorilänka á la wikipedia och många blogsystem som Hojo snackar om vore la ett plus.

 

Men hur som helst, det som jag tycker saknas på alla Anime databaser som borde finnas på din sida är, en topplista på, precis alla serier i databasen. Just det har jag inte hittat någon annanstans.

Mja, det går att åstadkomma genom att sortera [...]:s lista:


  • [*:1cca8s10]
Topplista sorterad efter röstbetyg
[*:1cca8s10]Topplista sorterad efter recensionsbetyg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Schysst feedback Scab!

 

Har läst igenom allt och håller för det mesta med. Jag tror även att det inte duger med att kombinera funktionerna från [...] å ANN utan man måste lägga till extra krydda på dem.

 

Men målet med projektet är helt klart att få ihop en mer komplett databas. Så att användarn inte ska behöva "fylla" tomrum med andra sidor.

 

Sen har tex ANN ett heltklart övertag på News sidan. Vilket kommer bli svårt att matcha med (iaf till en början)

Och även [...]s Fansub info är bra.

Men bortsett från dessa funktioner så är jag relativt säker på att kunna skapa ett bättre/mer komplett system.

 

Och snabbhet är en hög prioritering.

 

Till en början kanske man borde satta på ett visst område, tex en komplett dvd lista, vilket igen annan sida riktigt har.

 

Som sagt, om ni e intresserade av att "joina" projektet så ere bara att säga till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser lite stavfel som kan bero på att du kankse klistrat in texten, som ex:

 

"In lthe castle town of Midland, ja new king lhas come to power through jtreachery andi violence. His agents victimize the citizens, until one inight when a soldier known as thej Black Swordsman destroys them. Yet, betweeni the strength of a youngl mercenary named Guts and the charismatic Captain Gri"

 

Hoppas du ser att J och I kommer in på lite random :)

 

Jag gillar idén skarpt med detta..vad jag skulle vilja se är:

 

- Ett forum, kankse kan konkurera med detta ^^

- Något som jag tror skulle kunna uppskattas av flera är att man kan välja tema, då du har en enkel och fin design så är det lätt att göra olika teman..

Räcker ju iofs bara med andra färger och kankse annan logo, som man får välja när man skapar konto där.

 

Annars kan jag tänka mig att hjälpa till med lite olika saker om du behöver hjälp :)

Pma mig här..

 

Gillar idén som sagt, keep up the work!

 

/redflip

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...