Hoppa till innehåll
Anime.se

Tillbehör till Kotatsu


Largo
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Nu när vinterns kyla börjar krypa sig närmare så gör behovet att rusta upp min kotatsu likaså. Jag har en kotatsu från japan som består utav ett bord, bordstopp och element. Bilder:

t_EyayLRiIV.gift_LUrDjBHwC.gif

 

Först och främst skulle jag vilja reda ut lite begrepp.

 

Kotatsu - Är det "rätt" att kalla mitt inkompletta bord för en kotatsu, eller är det ett komplett kit med bord, futon och värmare som ordet avser?

 

Futon - Man lägger en filt under bordet och en filt över bordet (med toppen över). Kallas båda dessa för futon, eller finns det särskilda namn för de båda delarna?

 

Zaisu - En "stol" bestående av en sits och ett ryggstöd som man kan sitta i på golvet. Finns det andra namn för den här typen av stolar? exempel på amazon

 

Vad jag behöver är alltså följande

- En omvandlare som gör att jag kan koppla mitt japanska element till ett svenskt eluttag.

- Filtar/Futon både under och över.

- En Zaisu/stol som extra stöd för ryggen.

 

Är tacksam för all hjälp och tips om var dessa kan finnas at inhandla. Dela gärna med er av era tankar och egna erfarenheter :)

 

/Kalla fötter

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

- En omvandlare som gör att jag kan koppla mitt japanska element till ett svenskt eluttag.

 

Hur stark ström rör det sig om? Clas Ohlson har en del, men jag vet att när min pojkvän köpte något elgitartillbehör från USA, behövde vi specialbeställa en omvandlare från utlandet eftersom det rörde sig om rätt mycket el som skulle omvandlas till ett, eh, ovanligt output.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

- En omvandlare som gör att jag kan koppla mitt japanska element till ett svenskt eluttag.

 

Hur stark ström rör det sig om? Clas Ohlson har en del, men jag vet att när min pojkvän köpte något elgitartillbehör från USA, behövde vi specialbeställa en omvandlare från utlandet eftersom det rörde sig om rätt mycket el som skulle omvandlas till ett, eh, ovanligt output.

 

I japan kör de på 100 volt. USA har likadana uttag men lite högre spänning. De flesta apparater fungerar dock ändå om de inte är extra känsliga, och ett värmelement hör knappast till den kategorin :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, men då bör du kunna hitta något på Clas Ohlson/Elgiganten osv finns flera olika omvandlare där man kan ställa in strömstyrkan själv.

Jag har inte hittat någon sådan i någon svensk butik. Det finns bara reseadaptrar där man kan använda svenska apparater utomlands, inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Elementet har en japansk kontakt och jag har inte någon annan utrustning till den.

 

transformator

Tack för det ordet :), Denna borde funka: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21570752 , men element brukar vara energislukare så jag undrar om 100W räcker. Får kolla närmare på det ikväll.

 

Kontakten på min apparat är ojordan, men den borde väl fortfarande passa i ett jordat uttag? Tänkte bara så de inte har någon dum låsanordning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoppsan, råkade visst glömma bort min tråd i ett par dagar :)

 

500W drar rackaren. Hittat en på transformator på elfa, men den kostar 2400kr. Att hitta en transformator till ett bra pris verkar hopplöst.

 

En idé vore att köpa ett svenskt element och byta ut, men det känns inte så säkert med tanke på brandrisken. Får väl frysa om fötterna i vinter :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns kanske hopp ändå :)

Elgiganten

Elgiganten2

 

Storleken på elementet som sitter monterat är 29x29x10, så måtten är nästan desamma. Får kika när jag har vägarna förbi onoff nästa gång.

 

Jag återkommer när det finns något nytt att rapportera :)

 

Vart tog snacket om brandsäkerhet vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...