Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2007: Vallokalen


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

moo

"Bästa Komik"

Genshiken 2

Nodame Cantabile

Lucky Star

 

"Bästa Action"

Seirei no Moribito

Tengen Toppa Gurren Lagann

Code Geass: Hangyaku no Lelouch

 

"Bästa Drama/Romantik"

Nodame Cantabile

NANA

ef - a tale of memories

 

"Bästa Handling"

Seirei no Moribito

Toward the Terra

Code Geass: Hangyaku no Lelouch

 

"Bästa Manliga Karaktär"

Kamina, Tengen Toppa Gurren Lagann

Lelouch Lamperouge, Code Geass: Hangyaku no Lelouch

Ren Mihashi, Ookiku Furikabutte

 

"Bästa Kvinnliga Karaktär"

Megumi Noda, Nodame Cantabile

Balsa, Seirei no Moribito

Kana Minami, Minami-ke

 

"Bästa Röstskådespelare"

Romi Paku, Nana Osaki

Mabuki Andou, Balsa

Ayako Kawasumi, Megumi Noda

 

"Bästa OP/ED"

pass

 

"Bästa Visuella Prestation"

Byousoku 5 Centimeter

Code Geass: Hangyaku no Lelouch

ef – a tale of memories

 

"Bästa Produktion & Regi"

Dennou Coil

Seirei no Moribito

ef – a tale of memories

 

"Bästa Studio"

MADHOUSE

Production I.G

CoMix Wave

 

"Bästa Ljudspår"

Toward the Terra

Seirei no Moribito

Tengen Toppa Gurren Lagann

 

"Bästa Karaktärsdesign"

NANA

Ookiku Furikabutte

Seirei no Moribito

 

"Bästa Anime"

Seirei no Moribito

Tengen Toppa Gurren Lagann

Genshiken 2

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Bästa Komik"

1. Minami-ke

2. Seto no Hanayome

3. Clannad

 

"Bästa Action"

1. Code Geass

2. Seirei no Moribito

 

"Bästa Drama/Romantik"

1. Kanon

2. ef - a tale of memories

3. Clannad

 

"Bästa Handling"

1. Code Geass

2. Seirei no Moribito

 

"Bästa Manliga Karaktär"

1. Lelouch (Code Geass)

2. Yuuichi (Kanon), seriöst vilket psyke man måste ha för att klara av det han upplevt

3. Sunohara (Clannad)

 

"Bästa Kvinnliga Karaktär"

1. Fujibayashi Kyou (Clannad)

2. Misaka Shiori (Kanon)

3. Sakagami Tomoyo (Clannad)

 

"Bästa Röstskådespelare"

1. Kugimiya Rie

2. Momoi Haruko

3. Mamiko Noto

 

"Bästa OP/ED"

1. Clannad (dango daikazoku = <3)

2. Lucky Star

3. Kanon

 

"Bästa Visuella Prestation"

1. Clannad

2. ef - a tale of memories

3. Seirei no Moribito

 

"Bästa Produktion & Regi"

1. Clannad

2. ef - a tale of memories

3. Seirei no Moribito

 

"Bästa Studio"

1. Kyoto Animation

2. Shaft

3. Sunrise

 

"Bästa Ljudspår"

1. Seirei no Moribito

2. ef - a tale of memories

 

"Bästa Karaktärsdesign"

1. Clannad

2. ef - a tale of memories

3. sola

(Ja, jag vet. Förutom Clannad är jag en sucker for Nanao Naru's design)

 

"Bästa Anime"

1. Kanon

2. Code Geass

3. ef - a tale of memories

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Bästa Komik"

 

#1 Lucky☆Star

#2 Clannad

#3 Nodame Cantabile

 

Motivering

Komiken i anime tilltalar mig väldigt sällan, men dessa tre titlar lyckades förhållandevis bra. Lucky☆Star lyckades vara mys-rolig på ett sätt som jag inte har upplevt tidigare, och förtjänar förstaplatsen på min lista.

 

"Bästa Action"

 

#1 Tengen Toppa Gurren-Lagann

#2 Code Geass: Lelouch of the Rebellion

#3 Seirei no Moribito

 

Hedersomnämnande: Baccano!, Darker Than BLACK

 

Motivering

För mig stod det mellan Tengen Toppa Gurren-Lagann och Code Geass, men den tidigare förtjänar enligt mig förstaplatsen så länge det enbart rör action. Seirei no Moribito innehöll inte så mycket action, men när den väl gjorde det så bjöd den på fantastiskt fin koreografi och regi.

 

"Bästa Drama/Romantik"

 

#1 Kanon

#2 ef - a tale of memories

#3 Romeo x Juliet

 

Hedersomnämnande: Nodame Cantabile

 

Motivering

Den enda av dessa placeringar som jag var helt säker på var Kanon's. Mest osäker var jag på ef, men seriens tillkortakommanden gällande handling och karaktärer kompenseras med grym regi som medför att det ändå blir dramatiskt. Romeo x Juliet får faktiskt hänga med på pallen, trots att Gonzo trasslade till handlingen på ett lite onödigt sätt enligt mig. Visst är den bitvis lite "ostig", men det är f-ing Shakespeare och även ef är ju ostig... ganska så ordentligt bitvis. Båda dessa är dock i mina ögon mindre ostiga än vad de flesta romantik-orienterade serierna från 2007 är.

 

"Bästa Handling"

 

#1 Code Geass: Lelouch of the Rebellion

#2 Seirei no Moribito

 

Motivering

Allt annat från 2007 bleknar enligt mig bredvid Code Geass när det gäller ren story, men Seirei no Moribito ska definitivt få en placering den med. Mer kommer jag inte på nu, och tiden är slut.

 

"Bästa Manliga Karaktär"

 

#1 Lelouch vi Britannia - Code Geass: Lelouch of the Rebellion

#2 Okazaki Tomoya - Clannad

#3 Simon - Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

Hedersomnämnande: Kamina - Tengen Toppa Gurren-Lagann, Aizawa Yuuichi - Kanon

 

Motivering

Lelouch är min absoluta favorit-karaktär, och det kvittar om man begränsar sig till 2007 eller inte. Tomoya fungerar på samma sätt som Yuuichi gjorde i Kanon, men snäppet bättre enligt mig. Slutligen valde jag att ta Simon istället för Kamina, och det gjorde jag tack vare den utveckling som Simon går igenom.

 

"Bästa Kvinnliga Karaktär"

 

#1 Kouzuki Karen (Kallen Stadtfeld) - Code Geass: Lelouch of the Rebellion

#2 Kawasumi Mai - Kanon

#3 C.C. - Code Geass: Lelouch of the Rebellion

 

Hedersomnämnande: Yoko - Tengen Toppa Gurren-Lagann, Balsa - Seirei no Moribito, Fujibayashi Kyou - Clannad

 

Motivering

Plats ett och två kändes självklara för mig. Den placering jag var osäker på var den tredje, där Yoko, Balsa eller Kyou mycket väl hade kunnat knuffa sig in. C.C. är utan tvekan årets mest överskattade karaktär enligt mig, men jag gillar henne trots allt tillräckligt för att ge henne den tredje placeringen... tror jag. Stackars Balsa får för övrigt inte den uppmärksamhet hon förtjänar. Det är sällan man ser en kvinnlig karaktär av hennes kaliber i en anime. Kyou ligger mig extremt varmt om hjärtat, men hon får chansen nästa år. Vid årsskiftet hade jag ju inte fått se så väldigt mycket av henne än.

 

"Bästa Röstskådespelare"

 

#1 Koshimizu Ami

#2 Fukuyama Jun

#3 Wakamoto Norio <"Berättaren" - Hayate no Gotoku!, Charles di Britannia - Code Geass: Lelouch of the Rebellion>

 

Motivering

Hmm... det blev mycket Code Geass här, men Ami är enligt mig helt lysande som Karen/Kallen. Fukiyama Jun passar perfekt i rollen som Lelouch. Taniguchi valde med flit en seiyuu som får anstränga sig för att låta "elak" för att på så sätt förstärka den inre strid som Lelouch går igenom. Wakamoto Norio är en av mina personliga favoriter, och ända sedan jag såg första avsnittet av Hayate no Gotoku! så kände jag mig övertygad om att han skulle lyckas knipa en placering på en sådan här lista om jag någonsin skulle skriva ihop en. Jag kan inte knåpa ihop något "hedersomnämnande" för den här kategorin då det finns på tok för många seiyuus som jag skulle vilja nämna.

 

"Bästa OP/ED"

 

#1 Lucky☆Star

#2 ef - a tale of memories

#3 Romeo x Juliet

 

Motivering

Lucky☆Star's OP är i princip perfekt enligt mig. Jag har svårt att sätta fingret på vad exakt det är som gör det bäst, men jag älskar det. ef stoltserar med ett OP och tre ED som alla är strålande. Den visuella stilen i kombination med musiken gör den till en självklar tvåa. Lena Park gör en bra cover på Josh Groban's You Raise Me Up, och även om originalet är sju resor bättre så lyfter den Romeo x Juliet's OP. Hade det funnits en kategori för "Bästa Låt" så hade den här vunnit överlägset för mig.

 

"Bästa Visuella Prestation"

 

#1 Byousoku 5cm

#2 Clannad

#3 Kanon

 

Hedersomnämnande: Seirei no Moribito

 

Motivering

Att 5cm är bedövande vacker att se på håller nog många med om. Visserligen är det orättvist att låta en film tävla mot serier när det gäller den här egenskapen, men det spelar ingen roll... den var överlägset vackrast ändå. När det gäller serier så är KyoAni fortfarande herren på täppan i min bok. Deras magiska sätt att blåsa liv i dessa två serier är helt makalöst enligt mig.

 

"Bästa Produktion & Regi"

 

#1 Code Geass: Lelouch of the Rebellion

#2 Clannad

#3 Kanon

 

Hedersomnämnande: ef - a tale of memories, Seirei no Moribito

 

Motivering

Som Code Geass-fanboy behöver jag nog inte motivera #1. Denna kategori samt kategorin för handling är nog de jag tycker att den är starkast i. Karaktärerna i en serie är vansinnigt viktiga för mig, och i mina ögon finns det inga som regisserar sina karaktärer så bra som KyoAni. Där ef stoltserar med lysande visuell regi gör Clannad och Kanon detsamma, dock inte alls på samma sätt utan lite mer minimalistiskt. Det de senare två dessutom lyckas med är att lyfta karaktärs-regin till en nivå som ef aldrig kom i närheten av enligt mig. Seirei no Moribito var stundtals helt makalös, men tyvärr blev motståndet för hårt den här gången. Hade dessa två som precis missade pallen kommit i princip vilket annat år som helst så hade de nästan definitivt haft en plats på pallen.

 

"Bästa Studio"

 

#1 Kyoto Animation <Kanon, Lucky☆Star, Clannad>

#2 Sunrise <Code Geass: Lelouch of the Rebellion>

#3 Production I.G <Seirei no Moribito>

 

Hedersomnämnande: Gainax <Tengen Toppa Gurren-Lagann>

 

Motivering

Kyoto Animation har alltid tidigare varit min favoritstudio, och med tanke på vad de har pumpat ut i år så var det inget snack om saken. Production I.G fick knipa tredjeplatsen precis före Gainax då de enligt mig gjorde fruktansvärt bra ifrån sig med Seirei no Moribito. Regin är bra, och den ser förbannat bra ut.

 

"Bästa Ljudspår"

 

#1 Heroic Age

#2 Code Geass: Lelouch of the Rebellion

#3 Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

Hedersomnämnande: Claymore

 

Motivering

Heroic Age tilltalade mig inte så mycket som serie, även om den var helt okej, men seriens soundtrack var makalöst. Överlägsen vinnare i den här kategorin. Code Geass bjöd på mycket bra musik i form av Hitomi's sånger och stycken som "0" och "All Hail Britannia!!!". Tengen Toppa Gurren-Lagann var episk, och soundtracket bidrog till den episka känslan. Vissa låtar är nästan lite smått geniala. Claymore's soundtrack var lite speciellt då det vågade varva distade gitarrer med säckpipor och diverse elektroniska ljud, och gjorde det bra. Det räckte däremot inte hela vägen in i kaklet.

 

"Bästa Karaktärsdesign"

 

#1 Code Geass: Lelouch of the Rebellion

#2 Darker Than BLACK

#3 Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

Motivering

#1 var lätt att kora, och Darker Than BLACK hade inga problem att slå sig in på andraplatsen. Efter lite funderande beslöt jag mig för att låta Tengen Toppa Gurren-Lagann ta plats på prispallen, detta främst tack vare Yoko (och nej, det är inte hennes byst jag fascineras av i det här fallet). Kamina och Simon (den senare i vuxen tappning) bidrog även.

 

"Bästa Anime"

 

#1 Code Geass: Lelouch of the Rebellion

#2 Kanon

#3 Tengen Toppa Gurren-Lagann

 

Motivering

Code Geass var för mig överlägset bäst i år. Det var även lätt att placera Kanon på andraplatsen. Det är sedan det blir riktigt svårt. Jag valde till slut Tengen Toppa Gurren-Lagann före Seirei no Moribito. Efter dessa fyra serier är dock gapet ner till övriga 2007-titlar väldigt stort.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...