Hoppa till innehåll
Anime.se

Yume Miru Kusuri


Voffe
 Share

Rekommenderade inlägg

Yume Miru Kusuri | A Drug That Makes You Dream

 

UCYFw.jpg

 

Introduktion

Jag är bara en vanligt student som lever ett vanligt liv, ett färglöst liv. Jag studerar, går till mitt deltidsjobb efter skolan och tar mig igenom dagen precis som alla andra, jag försöker inte sticka ut från mängden. Plötsligt, nästan innan jag inser det, blåser vindar av förändring in i mitt liv. De kommer i form av tre flickor, flickor som existerat kring mig, men som jag aldrig lagt märke till på detta sätt förut. De lever definitivt inte ett färglöst liv som alla andra i postmoderna Japan. De synes flyta över samhället, märkligt oberörda av det. Instinktivt vet jag att jag borde undvika beblanda mig med dem, men ändå, innan jag märker av det, är mitt öde bundet till deras. Vart kommer allt sluta?

 

Med teckningar från den skicklige Haimura Kiyotaka och handling/scenarion skrivet av veteranen Tanaka Romeo, vecklas den bitterljuva historien om tre hjältinnor ut. Kommer du att försvara Aeka från att bli ett offer för aggressionen i klassrummet, och rädda henne från den småaktiga ondska som drabbar henne? Eller kommer du att hjälpa Mizuki med arbete och bördor som studentrådets ordförande, samtidigt båda stöttandes mot varandra medan ni vandrar vägen mot den osäkra framtiden? Kanske kommer du att följa kattflickan Nekoko i strävan efter det mystiska sagolandet som bara hon kan se? Deras öde, och ditt eget, ligger i dina händer.

 

Yume Miru Kusuri är ett interaktivt multi-scenario dating-sim spel främst riktat till vuxna med vuxet innehåll som utforskar livet, kärlek och att växa upp i moderna Japan. Full av tonårsångest, frustration, förundran och fantastiska konstverk som drar in spelaren.

 

Reflektioner

Jag älskade det.

En avgörande aspekt till varför jag tycker så mycket om det är att jag kan relatera starkt till huvudkaraktären (exkluderat den adoptiva delen). Personlighet, sociala status och tankesätt är slående likt hur jag skulle kunna tänka, både allmänt och i scenarion som utspelas. Vilket ledde till att jag kunde leva mig in i berättelsen. Samt ett annat avseende till att jag känner mig så nöjd är valen jag gjorde i spelet och den flickas scenario jag följde.

 

Tecknarstilen föll mig direkt i smaken och får mig smått tänkande på stilen i mangan Hoshi no Samidare. Bakgrunderna är berömvärda, medför bra stämning och framhäver karaktärerna på ett bra sätt.

Musiken fick de till bra stundvis med ett par stycken, men inget att hurra stort över.

Vad som fick mig att lovorda detta spel är handlingen och dess realistiska karaktärer. Upplevelsen är olika beroende på vilka val som görs, men oavsett vilken väg man vandrar så är alla vägarna intensiva och överväldigt emotionella. När karaktärerna var lyckliga var jag lycklig, när karaktärerna utsattes för sorg och smärta kände jag likaså.

 

Slutsats

Trots dess brister håller den här visuella romanen bra standard och har ett stort sentimentalt värde för mig, för andra kanske inte lika mycket -- spela det för att ta reda på det! Om man är novis inom världen av visuella romaner så är Yume Miru Kusuri ett utmärkt val som startskott för att bli indragen. Som slut betyg ger jag en stabil 9/10; om du söker efter romans och engagerande handling, välskriva karaktärer och karaktärsutveckling så ge Yume Miru Kusuri ett försök.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag körde aldrig igenom "hela" spelet, utan enbart rutten för hon silverhåriga, vad hon nu hette (minns inte eftersom det var ett par år sen jag spelade det). Men av det jag spelade igenom så fastnade jag i storyn, vilket för mig är ganska ovanligt i denna typ av spel.

 

Bra skrivet för övrigt. Jag kan hålla med dig om betyget samt intrycket av huvudkaraktären.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men flaskis då! Dock klandrar jag dig inte - då Aekas route var utan tvekan den bästa. Jag håller också med om betyget, i alla fall någorlunda (hade nog gett den en åtta på grund av lustiga kroppsformer ibland, som med Student president (kommer aldrig ihåg hennes namn) bröst, som i vis posering så vääldigt lustiga ut), samtidigt som om man är ny till visual novels (speciellt eroge) så är jag lite mer tveksam.

 

Men det beror självklart på vad man vill ha, eftersom den har stora delar ero.

 

Men som flaskis sa, bra skrivet osv. Rekommenderas starkt ifrån mig också ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag körde aldrig igenom "hela" spelet, utan enbart rutten för hon silverhåriga [...]

Jodå, känner man sig nöjd räcker det faktiskt med en igenomspelning.

 

[...] samtidigt som om man är ny till visual novels (speciellt eroge) så är jag lite mer tveksam.

 

Men det beror självklart på vad man vill ha, eftersom den har stora delar ero.

Jag kan samtycka med att det krävs en viss tolerans mot porrigheter. Det beror ju helt på vad man letar efter, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ni säger, Aekas rutt var den klart bästa, Mizukis var klart godkänd, Nekokos var snudd på dålig. Jag gillade inte riktigt tecknar stilen på den till en början men efter ett tag så vande jag mig och då blev den helt ok.

 

Ett av mina klagomål om man nu måste ha några var att det var lite väl många ero scener i den. Normalt gillar jag inte när det är för stor fokus på sådana men de kändes ändå på något sätt motiverade så jag godkänner dem men det hade inte skadat om de hade skurit ner lite på dem.

 

Det värsta som finns är omotiverade ero scener. Minns jag började läsa någon vn för något år sedan och det tog kanske 20-30 min in i spelet så gick man in i ett klassrum och bara "råkade" springa på två personer som låg o hade sex på en bänk. Där slutade jag spela, omotiverade ero scener är sjukt onödiga och ivägen. *personlig åsikt*

 

Hur som hälst jag tyckte storyn var intressant och karaktärerna var bra bortsätt från Nekoko. Jag ger det 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...