Hoppa till innehåll
Anime.se

Magicka


Voffe
 Share

Rekommenderade inlägg

hBae3.jpg


Om Spelet

 

  • Genre: RPG, Action
  • Spelare: Upp till 4 spelare, Co-op
  • Utvecklare: Arrowhead Game Studios
  • Förlag: Paradox Interactive
  • Utgivningsdatum: 25 Jan, 2011
  • Steam, inkl. trailer: http://store.steampowered.com/app/42910/


Introduktion

 

Magicka är ett satiriskt action-äventyr i den klichéartade fantasivärlden Midgård, med Nordisk mytologi som bas, där elementär magi härskar. Ett land där goblins och troll är helt harmlösa - eller kanske inte helt - och alla byborna är lustiga besserwissrar.

 

Handlingen tar fart i en kris, huvudstaden Hávindr är under belägring och spelaren antar rollen som en magiker från Ordern av Magick. Så för att stoppa de mörka makter som befallit världen måste du lämna ditt säkra slott fyllt med utsökt varmkorv och fina ostar och skynda dig ut och hjälpa konungen.

 

Spelare har ett antal (8) besvärjelser som man lär sig snabbt genom första nivån av spelet. Sedan hur spelaren använder dessa är helt upp till var och en, de går nämligen att kombinera på ofantligt många sätt med det dynamiska systemet. Att klura ut och hitta på kombinationer av trollformler är en stor del av spelet; vilka som är effektivast i olika situationer, vilka som skapar mest kaos, förstörelse och ödelägger dina motståndare från mörkret -- eller medspelare! Så se till att ha ditt kreativa tänkande med i bakfickan innan kliver ut i världen, det kommer att behövas.

 

Genom resan kan du samt samla på dig olika vapen och stavar som ger bonusar, men spelet handlar inte om att "geara upp" din karaktär, utan de är endast bonusar. Du kan döda dina vänner och stjäla deras vapen eller stav om du så känner för det (jag kan dock inte garantera att din vän vänder andra kinden till när du återupplivar honom).

 

Magicka är främst ett co-op spel och de 13 nivåerna kan spelas igenom som upp till fyra spelare, på både gott och ont -- mest ont (på ett bra sätt). Handlingen är fylld med populärkulturella referenser och språket som talas är en blanding av nordiska språk och rappakalja med engelsk textning. Utöver kampanjen finns utmaningar, som att överleva mot horder av troll bland annat.


Reflektioner

 

Magicka är de svenska indie spelutvecklarna Arrowhead Game Studios första spel, och de tog fantasy-världen med storm. Det innovativa systemet för besvärjelser är underbart, klichéerna och parodierna är fantastiskt roliga och grafiken är lummigt läcker. Magicka är designat för co-op först och främst, så jag råder att leta fram två-tre vänner för proportionellt ökad upplevelse. För bara under hundralappen på Steam kan du investera i flera timmar av underhållningen och skrattattacker med dina vänner och/eller blivande ovänner.

 

Det enda jag har att gnälla om är egentligen en sak. Medan första halvan är överväldigande och vansinnigt kul kände jag att handlingen inte längre hängde med i de sista kapitlena. Jag fick en känsla av ett hastigt och antiklimaktiskt slut. Men!... handlingen är bara sekundär i spelet, utfyllningen som bidrar till något extra. Med det sagt så vill jag inte påstå att det är en stor förlust, det var knappt någon som förstod handlingen när jag & co spelade, och vi hade skitkul ändå. Handlingen går snäppet om förlorad och dränks mellan spelandet, våra skratt och rinnande ögon.

 

Jag rekommenderar det starkt.


Expansion - Magicka: Vietnam

 

En expansion utannonserades för att spränga dig själv och dina vänner till bitar lite mer.

 

  • Uppröstad 1
  • Nedröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...