Hoppa till innehåll
Anime.se

NataliaBatista
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag ville skriva lite om Nosebleed Studio, en av Sveriges främsta och mest aktiva mangastudios! Dels för att informera, men också för att tipsa och inspirera, om någon är svensk mangatecknare och undrar hur man kan starta en studio ihop.

 

Vi startade 2006 på Serieskolan i Malmö. Det är bra att gå på en serieskola, för där träffar man andra som tecknar och många gånger finns det minst 5 pers i klassen som gillar och ritar manga. Man behöver inte vara japan för att rita manga, utan personligen anser jag att man kan kalla det vi gör för svensk manga.

 

Sedan satte vi upp en gemensam hemsida: http://nosebleed-studio.com/wp/

Det är ett bra sätt att visa upp sina serier och marknadsföra sig. Vi började också med att göra fansin (enkla serietidningar) men sen gick vi sakta men säkert över till att trycka böcker. Det är dyrt och mycket svårare än att göra fansin.

Så varför göra det?

Jo, för då kan man ta plats på bokhyllorna på bibliotek och bokhandlar. SF-bokhandeln har bl.a. tagit in våra böcker! :colonthree:

 

Idag arbetar vi dels på projekt tillsammans (vi gör en bok om året ihop) men också egna serier. Jag har t.ex. gjort serien Mjau! och yaoi mangan A Song for Elise.

 

Så, jag ville mest inspirera lite. Men jag undrar också om det är andra där ute som har funderat på att starta egen manga-studio? Kanske kan jag svara på frågor eller ge tips?

 

Tipsar också om vår julrabatt på shoppen på hemsidan!

Köp svensk manga i julklapp och stöd vår studio! Tack så mycket :heart:

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh, ja, det tycker jag att du ska göra! Det är kul och så inspirerande att sitta med 20 andra superpeppade tecknare, man får vänner för livet och insikter om sitt eget skapande också!

 

Överlevnad, ja... det är krångligt.

Som serietecknare måste man bli egenföretagare för att kunna söka uppdrag och sedan skicka faktura till kunden. Två av oss har företag, en tredje håller på att starta och en fjärde har haft. Det är till stor del genom uppdrag till våra privata företag som vi får in inkomster. Tyvärr är förlagsbranschen så hård att det är svårt att tjäna pengar på ett så litet förlag som vi är nu, så vi får bara några hundralappar per år från studion (jag vet, illa illa). Men...! Planen är att en dag kunna ta ut en mindre månadslön från Nosebleed Studio's inkomster, ja. :)

Vi måste bara sälja mer, sprida mer, synas er... allt det är viktigt.

 

På serieutbildningar lär de oftast ut hur marknaden fungerar, och hur man startar företag (eller så kan lärarna ge råd i alla fall) så det är också en trygghet med att gå en kurs i ämnet.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Har nu läst Nosebleed studios antologi: Seaside stories. Tyckte mycket om den och var sjukt impad över hur bra ni alla tecknar. Det enda problemet var egentligen att serierna kändes för korta och man ville ha mer, fast det är väl ett bra tecken =) Samtidigt var det ju en seriesamling som fungerade som ett intro för er som tecknare.

 

Ser fram emot att läsa både nya och gamla tittlar som ni har gjort. Keep up the good work.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Har nu läst Nosebleed studios antologi: Seaside stories. Tyckte mycket om den och var sjukt impad över hur bra ni alla tecknar. Det enda problemet var egentligen att serierna kändes för korta och man ville ha mer, fast det är väl ett bra tecken =) Samtidigt var det ju en seriesamling som fungerade som ett intro för er som tecknare. Ser fram emot att läsa både nya och gamla tittlar som ni har gjort. Keep up the good work.

 

Oh, va glad jag blir!!! Ja, jag håller med, de är väldigt korta, men det är också som du säger en slags smakprov på oss som tecknare och berättare. Det är faktiskt svårare att göra en bra kort serie än en bra längre serie, tror jag. En lång manga kan alltid leva på att man får reda på mycket om varje karaktär, deras back-story och deras känslor. Det är svårare när man har ett begränsat antal sidor!

 

Kul att du läste den!! Tack för att du stödjer oss.

Vi alla jobbar på egna projekt vid sidan av, t.ex. har Alice Engström en bok på gång på Galago förlag (första svenska helt självbiografiska mangan) som heter August in June, planerad release i vår. Jag utkommer själv med en första del på en längre serie som heter A Sword Princess TaleKolik förlag i vår!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...