Hoppa till innehåll
Anime.se

24 gumi / Year 24 group


lolcatinti
 Share

Rekommenderade inlägg

För några veckor sedan upptäckte jag Year 24 group, den grupp kvinnliga serietecknare som slog sig in i mangavärlden på 70-talet och på många sätt förnyade manga. De är kända för att de slog sönder sidstrukturen med rutor för teckningarna, de skapade hela boys love-genren och de tillförde nytt liv i shoujo.

 

Jag skapar den här tråden för att se om det finns fler som gillar 24 gumi, både för att snacka om deras verk, vad som gjorde dem så bra och att tipsa om manga vi tycker att fler borde läsa.

 

Jag börjar med att rekommendera Natsu e no Tobira / The door into summer / Dörren till sommaren av Keiko Takemiya

 

Anthology-Natsu-e-no-Tobira.jpg

 

Dörren till sommaren är en av de allra tidigaste verken inom shonen-ai och visar på ett superkomprimerat sätt vad som komma skall inom genren. Vackra pojkar i internatmiljö, övergrepp, filosofiska frågor om människoideal och romantisering av Europa före Första världskriget.

 

Det kanske häftigaste med verket är just hur komprimerad historien är. På bara 73 sidor hinner vi med kärlek, idealism, övergrepp och död. Jag förstår inte hur Keiko Takemiya lyckas pressa in så mycket berättelse i så få sidor!

 

Marion Fiesse heter huvudpersonen. Trots att han är så ung är han partiledare för en rörelse han kallar Rationalist-partiet. Marion vill styra världen med rationalitet och är ointresserad av den vackra Ledania som alla andra killar är galna i, och han är också fientligt inställd till sex. Men när han tas in av en femme fatale ändras hans inställning, och den tragedi som innebär slutet för hans ungdomstid lär honom att passioner är mäktigare än han tidigare velat erkänna.

 

Läs den, men trigger-varning för att boken innehåller sexuellt våld.

  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...