Hoppa till innehåll
Anime.se

Manga de Dokuha - Nietzsche och Machiavelli som manga


lolcatinti
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har just upptäckt Manga de Dokuha, som är manga-bearbetningar av historiskt viktiga verk. Låter det inte underbart, att bespara sig en tegelsten med gammalmodigt språk och istället läsa en lättillgänglig manga?

 

Asi%2Bhablo%2BZaratustra.jpg

 

Den ena boken jag läst är Så talade Zarathustra, av Nietzsche. Jag har inte läst originalet. Men jag antar att originalet knappast handlar om ett gäng som ser taget ur filmen A Clockwork Orange och som går runt och spöar folk samtidigt som de pratar om att Gud är död?

Efter att ha läst mangabearbetningen vågar jag knappast tro att jag vet något om vad Nietzsche verkligen tänkte. Jag kommer knappast läsa originalet för jag tycker det verkar jobbigt, men har absolut blivit mer intresserad och skulle kunna tänka mig att se en dokumentär eller något annat för att få veta mer om Nietzsches tankar.

Som manga betraktad tycker jag att den är bra. Tankarna om Gud, livet, döden och människan är ju helt klart intresseväckande också idag. Även om jag inte håller med Manga-Nietzsche.

 

El-Principe-manga.jpg

 

 

Den andra boken jag läst är Fursten av Machiavelli. Den här har jag läst utdrag ur i original, när jag pluggade statsvetenskap. Jag minns att jag tyckte att Machiavelli var bättre än sitt rykte och att essensen i hans politik var att satsa på en fungerande säkerhetspolitik eftersom stabilitet gynnar alla andra aspekter av ett samhälle.

I mangabearbetningen finns väldigt lite av Fursten. Istället är det en historiebok som handlar om den samtid som Machiavelli levde i när han skrev skriften. En väldigt turbulent epok för det som idag är Italien. Mot slutet kommer Machiavellis idéer fram och jag tycker att de presenteras på ett bra sätt.

 

Böckerna skriver inte ut någon upphovsperson. Tecknarstilen är anonym. Jag antar att tanken är att idéerna i originalverken ska stå i förgrunden och att det är därför man gjort på detta sätt. Men jag tycker ändå att upphovspersonerna borde få credd i respektive volym.

 

Manga de Dokuha finns på japanska och på tyska. Även på spanska, den version jag har köpt. (herdereditorial.com) Helt klart gav det här mersmak och jag har köpt ytterligare två böcker: Kapitalet och Den gudomliga komedin. De bör komma fram imorrn, så jag kommer hålla er uppdaterade om huruvida de är bra.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...