Hoppa till innehåll
Anime.se

Weiss Schwarz


Smaruc
 Share

Rekommenderade inlägg

Finns det någon här som spelar eller är intresserad av kortspelet Weiss Schwarz?

 

Jag har för ungefär en månad sedan börjat kolla in det här kortspelet och vill nu verkligen börja spela det då jag tycker det ser riktigt roligt ut att spela samt att seten för spelet görs av anime serier. Jag har dock ännu inte hittat någon annan att spela med.

 

Om du är ny till WS så drar jag lite basics nu

 

WS spelas 1vs1 och målet är att få upp motståndaren från lvl 0 till lvl 4, du går upp en lvl var sjunde skada så man kan säga att man har 28 liv ochså.

 

 

här är ett exempel på ett kort

10029_zpsrikqyknb.jpg

 

som alltid med nya kortspel kanske man undrar vad allting på ett kort betyder så kommer gå igenom lite sånt ochså

 

lvl3 cost 2 uppe i vänstra hörnet betyder att du måste vara lvl 3 samt att du måste betala 2 stock (vet inte något bra svenskt ord för stock som används) för att spela det här kortet från din hand, stock får man genom att attackera med sina gubbar och det leder oss till nästa symbol i högra hörnet.

 

trigger symbolen i övre högra hörnet

varje gång du attackerar med en gubbe kommer ett trigger step vilket kan ge lite olika funktioner beroende på vilken korttyp som visas, vid ett trigger step så visar man det översta kortet på libban och kollar vilken symbol som visas, om jag skulle slå med detta kort och visa samma kort vid trigger step så skulle det ge min karaktär +1 soul till dem 2 hon redan slår för. kortet som visas vid trigger step går sedan till stock som du sedan kan använda för att betala kostnader för att spela kort eller aktivera abilities.

 

Dem två gula barerna i nedre högre hörnet är traits och på detta kort så var det väl weapon och ninja iirc, det finns kort som antingen söker efter traits i libban eller så kan man få någon bonus i power om man har x traits på slagfältet.

 

It's over ninethousandddddddddd 10000 det här är kortets power vilket avgör vem som vinner striden när två karaktärer möts i strid.

 

symbolerna bredvid 10000 är soul symboler (samma symbol som trigger symbolen i övre högra hörnet) och dessa avgör hur mycket skada karaktärerna gör och i detta fallet är det 2.

 

skadan som görs går inte att blocka som i andra kortspel (mtg) men i detta spel kan dem annulleras av climax kort

 

Climax kort är en annan typ av kort i detta spel och en lek måste innehålla 8st

 

vill ni veta mer så kan jag rekommendera denna how to play video

https://youtu.be/jAAZf0rcysU

 

detta kortspel har funnits i japan 2008 och började tryckas på engelska 2013

 

det finns inget roterande format i detta spel (som mtg där standard roterar efter 2 år (ändrat till 1,5 år istället nu)) så alla kort kan spelas när du vill så länge dem inte fått banhammaren på sig. Sen är det max 4 kort av varje om dem inte har blivit begränsade till x antal vilket brukar vara 1.

 

formaten som spelas i detta spel kallas för neo-standard (en animeserie) och standard (mixade serier). Vad jag har hört så är neo-standard det format som spelas mest åtminstone i väst (har inte direkt koll på hur det är i japan).

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...