Hoppa till innehåll
Anime.se

politiska budskap i manga?


pauline
 Share

Rekommenderade inlägg

Tycker ni att det förekommer politiska budskap i manga? Är de politiska budskapen de samma i de flesta manga serierna?

 

Jag och några vänner diskuterade detta och var överrens om att det ofta fanns liberala åsikter i manga, framförallt om tolerans och jämnlikhet men även personlig frihet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror lite på mangan. Mycket av det som riktar sig till yngre tycker jag inte man riktigt kan klassa som 'politik' i meningen riksdag och partier, det är mer uppfostrande råd som även västerländska barnprogram och serier innehåller.

 

Andra, som Sanctuary och Nausicaä och säkert mycket mer vuxenmanga jag inte läst, innehåller tydligt uttalade politiska budskap.

 

Och så finns det de som ligger mittemellan, och kan vara politiska om man tolkar så

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att dom som skapar ofta är mer lagda åt vänster..

 

Ännu inte läst någon manga som är typiskt höger iaf.. skulle kännas rätt snett tror jag, kapitalism utan någon som helst moralisk vinkling.

 

Snackar du liberal som det högern numera kallar sig(dv.s frihet att få använda sina pengar) eler menar du social liberalism?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag har lagt märke till att i många manga serier så är "de onda" detsamma som dagens diktatorer och de "goda" är de som befriar folket och gör att de får egna åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...