Hoppa till innehåll
Anime.se

Vet nån en bra lösning?


mangaanime
 Share

Rekommenderade inlägg

WD = Western Digital

NGC = Nintendo GameCube

 

Jag hade tänkt bygga ihop en dator som jag kan använda till 3D-animering, lite ljud/musikskapande och lite spel.

Men nu är det så att jag inte vet hur jag ska göra.

 

Jag hade tänkt mig på ett ungefär:

Chassi: Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + AcoustiPack

Moderkort: Asus A8N-SLI Deluxe

CPU: AMD Athlon64 "Winchester" 3500+ 2.2GHz Boxed Socket939

Minnen: Kingston KHX3200UL/512 HyperX 2x512Mb PC3200 400MHz

Grafikkort: Asus Extreme GeForce PCX6600GT 128Mb SLI PCI-Express

Hårdisk1: WD Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA

Hårdisk2: Maxtor DiamondMax 10 200Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA

Hårdisk2: Maxtor DiamondMax 10 200Gb 7200rpm 8Mb UDMA133 IDE

DVD-bränn..: NEC ND-3520 Dual-Layer DVD BLACK/SVART BULK IDE

Diskett-stn..: Standard 1.44Mb 3.5" floppy BLACK/SVART

Red.kort: Pinnacle Studio Software v.9 Plus

 

Tillbehör:

Mus: Logitech MX1000 Cordless Laser Mouse

Tangentbord: Creative Prodikeys Black Svenskt

Decoder: CREATIVE CTDDTS100

 

Allt detta (förutom dekodern) har jag valt på datorbutiken.com och dekodern på elgiganten.se.

Pris (inkl. moms): 15893-15963kr +299kr i frakt. Från datorbutiken.com

Pris (inkl. moms): 1290kr +89kr i frakt. Från Elgiganten.se

 

Jag har lite ont om pengar och skulle vilja pressa ner summan lite men ändå inte förlora så mycket prestanda m.m..

 

Chassi har jag valt för att kunna få en tystare dator plus att el-aggregat medföljer samt elkabel och fläkt.

Moderkortet har jag valt för SLI-tekniken framför allt, men också kunna använda äldre hårddiskar som man kan som ex. hjälpa nån annan som har en gammal dator.

CPU:n har jag valt för att den är till gränsen på "uppförsbacken" på priset. AMD har jag valt för att den jobbar bredare. 4st kanaler än 2 som Intel har.

Minnerna valde jag bara så att det ska bli 1024MB. Vill ju också att dem ska jobba tillsammans.

Det grafikkortet har jag valt för om det skulle vara så att SLI "inte" fungerar i 3D-program. Annars skulle jag välja nåt som är på 256MB, men vet inte vilken då för att jag har ju som sagt inte så mycket pengar.

Jag tänkte ha som sagt 2st hårddiskar. Men där vet jag inte om jag ska ha S-ATA eller IDE.. Vill ju att det ska gå snabbt, men inte för dyrt. Den första hårddisken vill jag bara ha operativsystemet på och andra program. Varför jag har valt 2st som är "Hårddisk2" är för att jag vet inte vilket jag sa välja mellan dem. Såg att dem var nästan lika bra.

DVD-brännaren har jag bara valt för att den var billig och att den tog de flesta formaten.

Diskettstationen behöver man inte snacka så mycket om. Bara det att om jag skulle nångång behöva den.

Grafiken är ansluten till tv-/redigeringskort som därefter jag kan se på skärmen. Varför inte till en tv? Jo, det finns 3st meningar med det. 1. Jag ska ha datorn i mitt rum och mitt rum är väldigt litet så jag har inte plats för någon tv. 2. Dataskärmar har bättre upplösning än tv-apparater (vanliga). 3. Tv:n är oftast upptagen där. Valde detta kort bara, vill ju också redigera mina filmer från digital-videokamera om jag skulle nångång köpa eller låna.

Musen har jag också köpt till min bror. Han påstår att den hoppar omkring på skärmen då och då. Själv har jag märkt det också när jag har använt den. Vet inte om det är just den som är nåt fel på eller om alla dem är så. Så jag har valt den för att den kan man använda till 3D-modellering, men sämre då till spel som Quake och DOOM 3.. Så jag vet inte om det finns nåt bättre alternativ.

Tangentbordet har jag valt för att den har klaviatur så man kan göra musik direkt utan att ha en stor synt bredvid sig eller någon liggandes bredvid som tar upp plats. Men frågan är om den är bra..?

Dekodern har jag valt för att kunna plugga in min NGC till den som därefter kopplad till mina 5.1 Zalman-hörlurar eller till min surround-system (LOGITECH Z-640). Jag vill att det ska vara nåt som kan dekoda i Dolby Pro Logic®2 och fann då den här. Vet inte om det finns nåt annat. Varför inte en hel receiver? För att dem är stor, dyr och jag hade bara tänkt mig Dolby Pro Logic®2 för spelandet på min NGC, men om man kan göra mer i musik-/ljudredigering med denna har jag inte tagit reda på.

 

Som sagt.. Jag kan redan köpa allt, men hade tänkt att pengar ska bli över till annat också.. Så jag undrar om nån kan hjälpa mig med detta med datorn.

 

Blir hemskt glad om jag får hjälpande svar. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och vad vill du igentligen ha hjälp med, Du verkar vara tillräckligt insatt redan ;). Men men, om du inte tänker "överklocka" din data något kan du byta minnerna till Standard 2x512Mb PC3200 400MHz. Du kan även byta ner till en Athlon64 "Winchester" 3200+ och spara ca 600 pix på det. Sen om 200gb disken så är S-ATA diskar nyare och en aning snabbare än de gamla IDE diskarna. Sen så är kablarna betydligt mindre än IDE så de tar upp mindre plats i chassit. Vad mer, vad mer ?. Tja du har valt en dyr mus. du kan spara 300 pix där och fortarande få en optisk. Dyrare musar är dock lite mer träffsäker på tex Spel.

 

Sen ver jag inte hur seriös du är om du tänker göra musik. Om du verkligen gör musik ofta skall du inte satsa på en Creative Prodikeys.

Det finns fina Midiklaviatur för ca 1500-2500 pix på www.musikborsen.se Men det kan du ju köpa sedan i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, tack.

 

Men jag funderar mest på grafikkorten.

Jag funderar på om tekniken SLI (Scaled Linked Interface) fungerar i 3D-program också och inte bara i spel.

Om det inte funkar i 3D-program så har jag funderat på att byta moderkort till nåt billigare så har jag inte SLI heller då..

Eller också så har jag SLI kvar och samma moderkort, men inte lika kraftiga grafikkort.

 

Så det är grafikkorten som är mest funderan på..

 

När det gäller musik så har jag tänkt mig att "Plinka och plonka" mest.

Men visst har jag tänkt på att göra musik också.

Men det är mest Dance och liknande.

Jag är inte direkt insatt i musik om vad man behöver för att göra musik, för jag tänkte då att man behöver väl bara ett enkelt klaviatur och sen kan man mixa i datorn..

Men jag vet inte..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inget 100% svar på det.. SLI stödjer directx och och Open GL v1.5 +. Så om tex 3Dstudio Max eller något annat 3D program stödjer sådan rendering (3d max gör väl det ? ) så skall det i teorin ge hyfsad ökning med SLI. Men som sagt jag har ingen erfarenhet av SLI.

 

Ett bra ställe att kolla upp är http://forum.sweclockers.com . Finns mycket kunnigt folk där (hoppas jag), bara att fråga och kolla om någon svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...