Hoppa till innehåll
Anime.se

Tågkrasch i Japan


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Minst 37 människor omkom och nära 200 skadades när ett pendeltåg spårade ur i Hyogoområdet i västra Japan på måndagen, uppgav polismyndigheten.

Enligt de första uppgifterna berodde urspårningen på en kollision med en bil.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 73,00.html

 

Hoppas att inte fler av passagerarna omkommer, hemskt när sådant här händer. Hur säker är Japans tågtrafik? Håller den världsklass?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den är bättre än världsklass skulle jag säga. Men ingen kan skydda sig mot den mänskliga faktorn så det kommer alltid att ske olyckor.

 

Ja, mänskligafaktorn lär vi får leva med. Har för mig att jag läste att Japan har en av världens bäst planerade infrastrukturer och kollektivtrafik. Undrar dock vad bilen gjorde på spåret, motorstopp kanske..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag besökte Japan i höstas kunde jag med egna ögon konstatera att deras tågtrafik är i särklass! Där skulle SJ kunna lära sig mycket, både i vagndesign, trafikinformation och tidtabeller.

Å andra sidan var det rätt lustigt med alla konkurrerande järnvägsbolag som körde på sina egna räls till sina egna stationer, så det kryllar av parallella järnvägar och järnvägsstationer!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Å andra sidan var det rätt lustigt med alla konkurrerande järnvägsbolag som körde på sina egna räls till sina egna stationer, så det kryllar av parallella järnvägar och järnvägsstationer!

 

Intressant, så de är inte statligt ägda då med andra ord? Ungefär som i England?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När jag besökte Japan i höstas kunde jag med egna ögon konstatera att deras tågtrafik är i särklass! Där skulle SJ kunna lära sig mycket, både i vagndesign, trafikinformation och tidtabeller.

Finns det något som kan kallas för service i Sverige? Affärer som har stängt på helger (Förutom snabbköp som måste punga ut med helgersättning), griniga kassörer, konduktörer som går runt som hökar...

Det kommer bli en sådan extrem kontrast när jag väl kommer till Japan.

 

Synd på tågolyckan, fast det är jävligt synd att något sådant dramatiskt måste hända för att de västerländska nyhetsbyråerna skall orka bry sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns det något som kan kallas för service i Sverige? Affärer som har stängt på helger - - -

Du har inte varit mycket i andra länder va? Jag tycker ändå OVANLIGT mycket är helgöppet i det här landet, om man jämför med t.ex. Frankrike. Däremot stänger man larvigt tidigt på dagarna, men vi har ju en sån arbetskultur att man bara jobbar 8 timmar om dagen, inte 12 som i Japan.

 

Men man kan alltid hoppas på att Sverige inför 6-timmars arbetsdag och tvåskift nån gång i framtiden, för att få ned arbetslöshet, utbrändhet och öka öppettider och produktion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hemskt med tågolyckan. Men av mina egna erfarenheter så var det japanska transportsystemet vida överlägset det svenska.

 

Tåg som kommer i tid, mycket personal överallt man som dum turist kan fråga, biljetter som var billigare - om man jämför att köpa lösbiljett i Sthlm, inte månadskot alltså - och mycket fräschare tåg och stationer.

 

Och shinkansen! Snabbt, bekvämt och maten man kunde köpa ombord var extremt mycket prisvärdare jämfört med SJs ockerpriser. På Nozomi (nyaste tillverkningslinjen) var det också himmelskt mycket benplats... Stora sköna säten, bättre än X2000, och t.o.m en västerlänning på 180 cm kunde sträcka ut sig rejält och sova. Wai~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, fast har inte Sthlm ovanligt höga priser på enkelbiljetter.

Va i barcelona i somras och där kostade biljetterna typ 6 kronor eller något sånt, samma sak i skåne btw.

Nja, det är ungefär lika dyrt här som i Tokyo. En typisk enkelbiljettsresa i Tokyo kostar ca 25-40 kr. Men då får du iofs INTE åka vidare på samma biljett inom en timme heller, som du kan i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo men i skåne kostar det typ oxå 6 kr med buss =)

Jo, alla vet att det är en förlustaffär att bo i Stockholm. Dyrare bostad, dyrare mat och dyrare bussresor än t.ex. Skåne.

Och ändå vill massa folk flytta till Stockholm. Det är lagen om tillgång och efterfrågan; finns det folk som är villiga att betala för det, ja då tar man det priset.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...