Hoppa till innehåll
Anime.se

Räkna på japanska


Demon fox
 Share

Rekommenderade inlägg

Kinesiskans nuffror är också roliga...

5- Ngh (五)

LOL! Undrar hur man skall uttala det. ^^

 

Hahahaha!!! Precis som det skrivs så klart *lol*

som ng i "Pang"

Aha! Det var så lätt... ^^;;;

 

Det var också kul att känna igen tecknena då man precis lärt sig dem som kanji.

 

Ooooh, studerar du Kanji? Om du inte redan är med där så kolla in http://www.davidhallgren.se/

Där finns mkt bra saker, b la alla kanjis kompletta med uttal (nästan alla har uttal) och test för de kanjis man kan.....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Vad menar du när du säger "Japanska tecken"? Japanerna har tre alfabet, två fonetiska (hiragana, katakana) och ett med ideogram (kanji). Ideogrammen är till 99% inlånade från kina och de två fonetiska alfabeten är deriverade från ideogrammen (plockat ut delar och förenklat tecknen lite).

 

Om du kollar Shikes inlägg med de kinesiska namnen så står de ideogram som både japaner och kineser använder, de uttalar dom bara olika.

 

Om du planerar att skriva med hiragana/katakana så skulle jag nog inte rekommendera det. Det enda sammanhang jag kan komma på där japaner skulle använda hiragana till att skriva siffror är i barnböcker, katakana tror jag aldrig används till det. Man använder antingen de kanji som finns i Shikes inlägg eller västerländska siffor.

 

Någon med bättre kunskap om hur japanerna egentligen skriver födelsedatum får rätta det här men det skulle kunna vara: 千九百八十四年八月二十八日

Tecken som är med här men inte i Shikes inlägg:

年 = år

月 = månad

日 = dag

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...