Hoppa till innehåll
Anime.se

Alver, älvor och dylika fantasyvarelser


V
 Share

Rekommenderade inlägg

Ja, får att få ut diskussionen om detta relativt intressanta ämne ur Pirattråden...

Det är bara att fortsätta där vi var.

 

---

 

Precis, älvor syns på ängen när det är dimma, där har jag dock aldrig sett några alver.

 

Dread hur säger du en alv på engelska?

 

helt ärligt så är jag inte hundra på vilket som används mest, men har sett både elv och elf när författaren skrivit om alver, förmodligen är det/ser det bäst ut med elf, jag skulle använt den stavningen iaf men elves i plural.

 

Jag håller med, det är synd och skam att man inte skiljer mer mellan magiker, trollkarl, andebesvärjare, häxmästare, svartkonstnär, sejdkarl, nåjd, schaman, illusionist, medicinman, nekromantiker, trollkonstnär och alla andra svenska uttryck! Wink

 

(Svenskan begränsad? Oh nej, det är bara svenskar som har för dåligt ordförråd i sitt eget språk...)

 

 

jag är väl medveten om att det finns en hel del svenska ord men oftast anser jag att dem inte är träffande, eller fel använda. oftast så skippar dem de flesta av valmöjligheterna och tar de två som är mest använda, magiker och häxa. Sen får jag erkänna att jag anser att majoriteten av böckerna jag läst har varit/är bäst på engelska. Visst författaren har i de flesta varit från ett engelsktalande land.

 

clerik = klerik?

elementalist = elementmagiker?

 

alvsläktet = elvenkind/kindred

älvsläktet= elfen-kind/kindred inte hundra här dock.

 

hör inte riktigt hit men:

 

I'm cursed => jag är förbannad? men översätts väl snarare jag har fått en förbannelse över mig eller nåt...

 

sen bör det väl påpekas att i stort sett alla fristående (alltså ej förknippade med t ex D&D/Warhammer: Fantasy eller liknande) fantasy författare har olika syn på alver/älvor och inte minst stavningen enligt mina egna erfarenheter.

 

iofs så började jag läsa engelskfantasy mest för att den är snuskigt mkt billigare än svensk, speciellt när svenska förlag delar upp en engelsk bok till två svenskaböcker. och att en av de svenska böcker kostar ibland ända upp till dubbelt så mkt som den engelska boken.

 

Är fe och älva samma sak?

 

Denny: Det är väl självklart? Om man tänker på att min it-lärare lyckades associera "lokala nät" till Saltkråkan... Fast iofs är väl det här ungefär lika långsökt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket engelskt ord som ska översättas till vilket svenskt ord beror ju på i vilket sammanhang de används. I engelskan kan jag komma på elf, fairy, pixy och varierande stavningar av detta.

 

Det man får kolla på är om orden används i sin "ursprungliga" mytologiska betydelse - dvs är det Sidhe som avses med ordet elf? Eller Tolkien-derivat, eller D&D varianten eller nåt helt annat? Svårt att översätta utan att läsa källmaterialet

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade för mig att en älvamö eller älva i nordisk mytologi är ett sorts skogsrå, alltså en sorts skogsande som kan vara farlig för skogens "fiender" eller bara allmänt otursamma jägare.

De skulle kunna liknas med alver då de ofta beskrivs som skira, ljusa varelser med skarpa drag och i vissa varianter, spetsiga öron.

Trots det skulle ett skogsrå antagligen vara mer "släkt" med dryader än med alver, då både rået och dryaden byter form, varav en är ett träd, en är en kvinnoliknande (alvformen), och diverse djur, samt ibland dimma.

 

 

En älva kan däremot vara en sån där liten tummetottvarelse med sländvingar, trots att ordet älva antagligen fortfarande används för skogsrå.

Det hela är ihopblandat eftersom svenska har en tendens att använda samma ord för många saker, som i de här två fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...