Hoppa till innehåll
Anime.se

Ett hum om min Storry, alá Katherine Kerr


Rama
 Share

Rekommenderade inlägg

Okej. Efter noga övervägande har jag för en gångs skull suttit mig ner och planerat lite på min story till min ännu fiktionella serie.

 

Här är en sammanfattning av mina grundtankar.

 

Eftersom jag inte kan varken teckna eller måla tillräkligt bra för att göra en serie som jag skulle bli nöjd med, och det vill jag, kommer jag att hacka sönder berättelsen till små kapitel, i princip fristående från varandra. Jag trodde att det skulle slå sönder handlingen totalt, men jag tänkte efter och kom fram till att det funkar bättre än en enda mastodonthistoria. Lucky me.

Det hela kommer förstås att ta en massa tid och ork ändå, men jag kommer att ha mindre stress på mig att göra klart kapitel när historierna är som fristående böcker om samma person snarare än enda lång serie av böcker.

 

 

Lite om seriens grundpelare.

 

Reinkarnation. Du återföds som en ny person, utan varken hämningar eller privilegier från ditt förra liv. Du minns inget, du tänker inte på det, men samma själ som får hjärtat att slå i bröstet på en son till en bonde idag, kämpade för att låta en kejsare utala sina sista ord igår.

För även om de har samma själ, är de inte samma person. De talar inte samma språk, de lever inte ens i samma värld.

 

Det finns de som minns, som kan saker som de inte borde kunna, som har kunskaper från tidigare liv, från andra världar.

Historen kretsar kring en sådan person, en inkarnation i en lång rad inkarnationer.

 

Dorian

Han börjar minnas mer och mer saker som han inte kan komma ihåg datumet på, människor som han inte vet hur han kan namnet på, och förmågor som han inte kunde tänka sig.

 

Serien följer honom när han försöker hitta sin själsfrände (nej, inte någon lul-lul:ig hjärtevän, hans själsfrände), och återförenas som de gjort så många gånger förut.

 

Historien handlar om ensamhet, sökande och ifrågasättande av vem man egentligen är, men också till stor del om människors värde, alternativa livsåskådningar, och relationer.

 

 

Lite om universumet.

 

Eftersom det är så pass lukrativt som det ändå är kan man inte säga att det är fantasy. Det är snarare Science Fantasy. För er som inte vet vad det är, gissa. För er som inte kan gissa så är det som en sorts, Narnia möter matrix. Final Fantasy är ett något förvirrat exempel på vad jag kallar Science Fantasy. The moving castle är ett bättre exempel. Underbar film... :rolleyes:

 

Intresserad?

 

Om du har någon idé eller fråga så säg till. Hela grundidén är ganska löst nerskriven, så förslag är välkomna.

Om du inte har något så säg bara vad du tycker om vad du hört.

 

Jag kommer antagligen att skriva den på engelska, trots att jag hittat på en hel del på svenska, eller så använder jag olika språk. Det skulle vara intressant. XD

 

Jag måste varna er, det kommer helt klart inte bli något klassiskt Disneyslut med orkester och sång och leva-lyckligt i alla sina dagar.

Det kommer att dö folk, det kommer att stympas, brännas och traumatiseras, och Dorian är ingen superhjälte som klarar sånna saker med en axelryckning.

 

Jag kommer att skriva ner idén till de första tjugo sidorna eftersom jag inte har gjort något sånt här förr. Jag kanske lägger upp den då om det finns intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har hittat samma lösningen som jag har gjort till min stora story, små kapitel ur storyn, delar. Serien jag arbetar nu " The Yellow Bird" är en kapitel ur min stora fetta Azhara-storyn, men NU till DIG!

 

Jag gillar storyn, men berätta mer om universumet, för just nu skrev du ingeting speciellt om den utom du nämnde den var lik FFVII och Moving och så vidare. Coolt med lite fantasy men BERÄTTA mer, detaljer!!

 

Jag vet inte men du skrev Dorian och sen berättade lite om honom, jag antar att han är huvudkaraktär till serien, mhm? Som jag ser så finns det bara EN huvudkaraktär, och säkert några biroller som ska hjälpa honom lr vette fan. Men att ha en huvudkaraktär till en sådan story som din, betyder att alla kapitel kommer bara handla om honom och runt honom. Vad jag försöker säga är att det kommer va tråkigt efter en stund, läsaren kommer tröttna och vilja att något intressant händer, jag vet inte om din story kommer ha massa slagsmål lr strider, men tror det eftersom du skrev att människor kommer dö. Men att serier följer efter Dorian, menas det ju att man kommer följa samma miljö, och nu menar jag inte bara utomhus, jag menar hans personlighet och hans tankar och så vidare. I min serie så har jag 6 huvudkaraktärer, alla har olika personligheter och tänker på sitt sätt, alla har sina områden att hand om, Admiral, Soldat, Pilot, Stridsvagnbefäl, sjuksköterska och "en snubbe med tusen namn som går runt och flummar". Så jag föreslår att du tillägger en lr fler huvudkaraktärer till serien så att den blir mer intressantare. Ta min som exempel, den serien jag arbetar just nu handlar om Jakob, men nästa serie jag ska göra ska det handla om någoting annat och föja efter en ny huvudkaraktär, alltså byter miljö i serien.

 

Jag hoppas att du har hängt med allt och förstått allt! Jag hoppas att detta kommer hjälpa dig och får dig att tänka, kom ihåg det är du som bestämmer över din serie!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att ge en glimt av hur jag tänker mig universumet:

 

Det hela utspelar sig i ett ganska udda universum.

 

En del av kapitlen utspelar sig i en nergången, krigshärjad värld där kolosala luftskepp hyser mindre arméer, andra i en enorm djungelliknande skog med gott om mardrömslika träddemoner, och ett kapitel, som inleder storyn och som är det jag hade tänkt mig att göra först, är en sorts mörk 1700-tals period med inslag av science fiction. Där finns återigen luftskeppen, men de spelar inte alls samma roller. Jag har fler ställen, men de är så vaga så att jag gör bäst i att skriva lite mer på dem.

 

För att komma tillbaka till världen där storyn börjar:

Staden där vi börjar kunde tas för ett ställe i vår egen värld, om än med vissa konstiga inslag som växande gatlycktor, underliga djur och ett minimalt inslag av magi. Miljön porträteras som mörk och aningen hotfull, då vi ser det ur Dorians ögon. Han har redan fått sina konstiga minnen och människor är en aning rädda för den underlige unge mannen som kommit till deras hem. Det hela blir inte bättre av att en omspännande häxprocces har satts igång och alla som har något med magi att göra, förutom de renade kejserliga hovmagikerna förstås, har dragit ett riktigt kort strå.

 

Om Dorian och de andra karaktärerna.

 

Dorian är en sorts förtöjning i storyn. Historierna handlar inte alltid om honom ens på ett indirekt sätt, det kan vara att man ser honom i två sidor där han gör saker som förändrar den nuvarande huvudpersonens situation drastiskt trots att Dorian inte märker det.

Själva berättarsättet kommer som sagt inte alltid att följa Dorian linjärt, utan flera kapitel kommer att hoppa tillbaka i tiden, ses från någon annans ögon eller till och med ses från "fiendens" ögon, och de är de kapitel som är lättast att hänga med i.

 

Den som läst Kerr kanske får onda (eller goda) aningar om vad som komma kan. Jag ska inte avslöja något om de senare kapitlen, då de kan vara lite, underliga, om man inte får dem berättade för sig på rätt sätt.

 

Första kapitlet kommer att handla om honom när han är runt 18 och för första gången får erfara att det kanske inte kommer att gå så lätt att hitta sin sälsfrände igen. Och det är bara början.

Han har inga riktiga "sidekicks", utan historierna tenderar att vinklas så att det är han som är den främmande personen, så på ett sätt så är det flera huvudpersoner som samsas om böckerna. Några som finns i första kapitlet kan återvända i slutet, eller visa sig vara någon helt annan i mitten av serien.

 

Namnen på några av de andra "huvudpersonerna" som jag skrivit klart rollerna för.

 

Nimo

Leonard

Nicqoulete

 

En annan grej är att ett udda sällskap får upp ögonen för honom, och skickar ut en löpare för att försöka hitta honom.

 

Bara en note: det kommer aldrig att vara så att Dorian ska rädda världen från undergång eller ens slåss mot onda superskurkar, snarare mot elaka människor...

 

Jag ska ta och skriva klart storymanuset till det första kapitlet, så att jag kan posta det.

 

Det blev nog lite huller om buller det här. Tack för att du skrev ett så bra inlägg Paddan, det fick mig att komma igåh saker som jag glömt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...