Hoppa till innehåll
Anime.se

Asatte no Houkou


flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag tyckte det verkade vara för lite prat om denna serie, vilket enligt mig är en av säsongens – om inte årets – mest seriösa dramaserier, så här kommer en kort introduktion om den.

 

Asatte no Houkou

Asatte_no_Houkou_volume_1_cover.jpg

Genre: Drama, Slice of Life, Övernaturligt

Antal avsnitt: 12

Sändningstid: torsdagar

 

 

Introduktion och huvudkaraktärer

Asatte no Houkou baseras på en manga av Yamada J-ta och handlar om två personer som möts i en liten japansk stad på landsbygden. Den ena är en ung flicka vid namn Karada som bor hos en storebror vid namn Hiro. Den andra är en vuxen kvinna vid namn Shouko som tidigare i livet varit ihop med Karadas storebror.

 

Iokawa Karada

Röstskådespelare: Ayumi Fujimura

Iokawa_Karada.jpgIokawa_Karada_2.jpg

Karada har vid två års ålder förlorat båda sina föräldrar och bor därför tillsammans med Hiro. Hon är en mogen, glad och energisk flicka som är mycket äldre än vad hon ser ut – både fysiskt och mentalt. På grund av detta ogillar hon att bli behandlat som ett barn. Dessutom gillar hon inte att vara en börda för Hiro och har därför lärt sig att laga mat och sköta hushållet.

 

Nogami Shouko

Röstskådespelare: Shizuka Itou

Nogami_Shouko.jpgNogami_Shouko_2.jpg

Shouko är nyinflyttad i staden och ser detta som en ny start på livet efter att ha kommit tillbaks från sina studier i USA, där hon tidigare träffade och dejtade Hiro. Hon träffar Karada när hon är ute på en promenad då hon ser henne hukandes framför ett skrin som förvarar en önskesten. Efter detta möte fortsätter de prata och råkar sen möta Hiro på vägen som bjuder in henne till att åka med dem och ett par vänner (Tetsuya och Touko) till stranden.

 

 

Vad Shouko senare under dagen förstår är att Hiro tydligen lämnade henne i USA för att åka tillbaks till Japan och ta hand om Karada. Detta gör henne lite irriterad och tar senare ut det på Karada genom att med flit behandla henne som ett barn. Under natten bråkar Shouko med Hiro, och hennes önskan att börja om på nytt växer inom henne. Senare ser hon Karada som återigen är hukad framför skrinet. Karada önskar själv att hon kunde växa upp så folk slutade behandla henne som ett barn. Båda deras önskningar uppfylles av önskestenen som förvandlas till aska, och helt plötsligt står de båda där tittandes på varandra:

 

Karada har helt plötsligt fått en ung kvinnas kropp och Shouko har blivit en liten flicka.

 

 

Övriga Karaktärer

 

Iokawa Hiro

Röstskådespelare: Satoshi Hino

Iokawa_Hiro.jpg

Karadas storebror. Dock är inte han hennes riktiga storebror, utan bara en person som träffade Karada under hennes föräldrars begravning och tog hand om henne, och frågan är vad som kommer hända med honom när han får reda på vad som hänt med Karada. Han är ofta tystlåten, men man märker tidigt att han är en människa som bryr sig om sina nära och kära. Hiro jobbar som receptionist på apoteket i staden. Han studerade tidigare utomlands, och det var under denna tid som han träffade Shouko.

 

Animo Tetsumasa

Röstskådespelare: Katsuhito Nomura

Amino_Tetsumasa.jpg

Tetsumasa (eller Tetsu/Tetsuya) går i samma skola (klass?) som Karada. Han är förälskad i Karada och bryr sig om henne på ett ärligt sätt och har en nära relation med henne.

 

Amino Touko

Röstskådespelare: Akeno Watanabe

Amino_Touko.jpg

Tetsuyas storasyster. Både Hiro och Karada känner henne och är goda vänner. Hon jobbar på ett café där Hiro är stamkund.

 

Shionzaki Kotomi

Röstskådespelare: Ami Koshimizu

Lite går att säga om denna karaktär förutom att hon har träffat Shouko i hennes ”yngre” form. Hon kommer säkert spela en viktigare roll senare.

 

 

Hursomhelst handlar detta om Karada och Shouko som måste efter önskenatten leva sina liv och försöka ta modet att berätta om denna händelse för de andra.

Karaktärsdesignen har en speciell charm och animationen ligger på en hög nivå med vackra landskap och bakgrunder som skapar en fin sommarstämning. Sex avsnitt har redan sänds, så ta och börja med den snarast!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller fullständigt med om att det här är en mycket bra serie, min favorit den här säsongen tillsammans med Kanon. Tempot i serien påminner lite om det i Zettai Shounen och bakgrundsanimationen om den i Koi Kaze, vilket jag uppskattar mycket. Bara att hoppas på att serien håller ihop tills slutet vilket jag tror den ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Jag har sett upp till episode 8.

 

Tycker den är en av dem bättre serierna som sänds just nu B)

Åh härligt :)

 

Vad tyckte du om flashbacken mot slutet av det avsnittet? Jag tyckte hela scenen där Hiro ser Karada gråtandes i hallen och kramar om henne riktigt rörande, och man förstod varför Hiro bara kunde lämna Shouko i USA utan att återvända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lägger det inom hide taggar så att ingen klagar B)

 

 

jag tyckte hela det sista avsnittet var riktigt bra. Karadas kämpande för att hitta ett jobb och försöka att på det sättet "befria" sin bror från att ta hand om henne.

 

Sen att scenen i hallen är så bra är bara grädde på moset.

 

Hoppas att nästa avsnitt kan hålla samma klass nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lägger det inom hide taggar så att ingen klagar B)

 

 

jag tyckte hela det sista avsnittet var riktigt bra. Karadas kämpande för att hitta ett jobb och försöka att på det sättet "befria" sin bror från att ta hand om henne.

 

Sen att scenen i hallen är så bra är bara grädde på moset.

 

Hoppas att nästa avsnitt kan hålla samma klass nu :)

Bra idé med spoilertags ;)

spoiler

Jag förstår dock inte Karadas beteende. Hon beter sig väldigt barnsligt. Det är ju rena motsatsen. Hon var mycket mer mogen när hon hade sin "yngre" kropp. Ända sen hon fått sin "äldre" kropp har hon bara betett sig barnsligt.

spoiler avsnitt 10

Men man får hoppas att Tetsus handlande får Karada att ändra sin åsikt. Hon börjar ju själv förstå att Tetsu gör allt detta eftersom han älskar Karada.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoiler avsnitt 10 och mycket mild manga
Hmm jag vet inte om Karadas beteende är så barnsligt, tyckte det också innan jag läste dom två första volymerna av mangan. Inget jag rekommenderar dock, animen är bättre samt att mangan mycket väl kan förstöra en hel del och framförallt få en att hata Tetsu. Den är inte lika trevlig...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoiler avsnitt 10 och mycket mild manga
Hmm jag vet inte om Karadas beteende är så barnsligt, tyckte det också innan jag läste dom två första volymerna av mangan. Inget jag rekommenderar dock, animen är bättre samt att mangan mycket väl kan förstöra en hel del och framförallt få en att hata Tetsu. Den är inte lika trevlig...

Jo, vet. Har själv sett vad den kan handla om :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...