Hoppa till innehåll
Anime.se

Nån som Kan hjälpa mig med en Fin start om Manga Teckning


Keken
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej Killar o Tjejer Jag är en kille som är väldigt intreserad av manga men är urusel på att rita men jag är riktigt förstsjus i en still men vet inte vad den heter Det är nämligen en Film som heter :Melancholy of Haruhi Suzumiya Men jag vet inte vad den stilen heter skulle gärna vilja veta det och vore skit shcyst om ni kunde säga vad det är för stil och om ni vet vart jag kan gå på en sån fritids skola för tekning för Manga i Göteborg nån som kan vore jätte bussigt tack för er tid filmen kan ni hitta på Youtube :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns två sätt:

 

1. Börja från grunden. Vilken bok/kurs som helst duger. Börja med enkla gemometriska figurer, stilleben och sen människor. Få in skissteknisk och hur man sedan går vidare. Ligger du i ordentligt så sitter det skapligt efter 1-3 år. Att rita manga är i grunden ingen större skillnad från "vanlig" teckning.

 

2. Rita av det du vill tills det sitter. Går fortare men du kommer helt låsa in dig på den stilen och vara lika dålig på att få till eget som innan.

 

 

Denna tråd ligger fel och kommer antagligen låsas/flyttas inom T-z

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu skrev du en massa så jag blev snurrig, Keken. ;)

 

DB har rätt, inte mycket mer att säga där. Men jag kan väl slänga ut lite rekommendationer till dig. Leta upp en anatomibok helst en som täcker hela kroppen. Andrew Loomis har skrivit ett par fina böcker du kan söka upp i bokhandlarna eller på nätet.

 

På nätet finns för övrigt en sida jag vill rekommendera för teckning: www.conceptarts.org och gå in på deras forum.

 

Bli inte lurad av namnet. De är väl menat att vara speciellt inriktade på design- och konceptbilder men de har allt möjligt att erbjuda där. Det är en mycket stor konst-community och är fullt med människor som kan ge dig kritik och tips.

 

Att lära sig rita tar en massa tid och hårt arbete, så lycka till! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hittade Anime/filmen Melancholy of Haruhi Suzumiya på Youtube tyckte den va intressant och så kollade jag alla episoder av den har inte orkat kolla vart man kan köpa och det Föll för Manga när jag sog den anime och en del Bilder :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Börja med grunderna, gör inte det misstag som så många gjort (inklusive jag) - att börja med den typiska manga-stilen. Du kommer att missa så många saker i grunden att du kommer att få problem med att teckna andra saker. Ge dig på grunderna i anatomi och toner så ska du nog se att du kan ge dig in på det du vill utan problem sedan.

 

Och förresten, börja använda punkter. Det är VÄLDIGT jobbigt att läsa dina inlägg - gruvade över om jag ens skulle orka svara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag skulle säga att inte börja rita anime/manga stylish :P.. allt för många håller sig fast vid sina böcker och det syns alldeles för mkt.. rita, rita vad som helst, rita burkar, rita stolpen i bussen, rita av dina fötter ifrån den position du står i osv.. Det man generellt behöver är en bra känsla för form, där skuggor är bland det viktigaste som finns. Analysera dina teckningar själv sen, analysera saker du ser, hur faller skuggan?.. Ett jätteenkelt och bra sätt att kolla på det man gör från ett nytt perspektiv är att spegelvända det du har ritat... Du kommer då snabbt se vad som är konstigt som du tidigare inte kunnat sätta fingret på.

 

Fastna inte på linjer, linjer är oväsentliga. Försök istället gå hela vägen med varje liten grej du ritat. Dvs, skiss -> skugg -> färg -> Tweak.. kanske lite compositing för fixa den lilla extra på slutet. Rita gärna mer än bara karaktärer. Med det menar jag att inte glömma bort omgivningen. Gör man alla stegen hyffsade kommer det se mkt bättre ut än vad du trodde det kunde se ut i skiss-stadiet ;)

 

Det är jättesvårt dock, jag kommer nämligen alldrig förbi skiss-stadiet då jag blir alldeles för självkritisk direkt på ett projekt. Men försök att inte vara jättekritisk föränn du är klar.. Jag ska försöka börja leva som jag lär :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Att rita ä lät, ta pennan låt den åka omkring på ett paper.

Men göra något som har nån sammanfatning är desto svårare, du kan inte lära dig allt av o läsa, du måste lära dig o se sakerna, de är bara du som kan få dig själv o göra de, men så fins de även guider som gör de lätt o rita i en manga shabloon (populär o fins överallt bara o söka på google)

 

problemet med dem är att de lär dig itne "varför"

varför sitter musklerna som de gör o hur rör de sig o var har benet för interaktion med de o hur skinnet beter sig över musklerna benen o fettet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag skulle säga att inte börja rita anime/manga stylish :P.. allt för många håller sig fast vid sina böcker och det syns alldeles för mkt.. rita, rita vad som helst, rita burkar, rita stolpen i bussen, rita av dina fötter ifrån den position du står i osv.. Det man generellt behöver är en bra känsla för form, där skuggor är bland det viktigaste som finns. Analysera dina teckningar själv sen, analysera saker du ser, hur faller skuggan?.. Ett jätteenkelt och bra sätt att kolla på det man gör från ett nytt perspektiv är att spegelvända det du har ritat... Du kommer då snabbt se vad som är konstigt som du tidigare inte kunnat sätta fingret på.

 

Fastna inte på linjer, linjer är oväsentliga. Försök istället gå hela vägen med varje liten grej du ritat. Dvs, skiss -> skugg -> färg -> Tweak.. kanske lite compositing för fixa den lilla extra på slutet. Rita gärna mer än bara karaktärer. Med det menar jag att inte glömma bort omgivningen. Gör man alla stegen hyffsade kommer det se mkt bättre ut än vad du trodde det kunde se ut i skiss-stadiet :D

 

Det är jättesvårt dock, jag kommer nämligen alldrig förbi skiss-stadiet då jag blir alldeles för självkritisk direkt på ett projekt. Men försök att inte vara jättekritisk föränn du är klar.. Jag ska försöka börja leva som jag lär :P

 

 

 

L3prechoun speaks the truth

 

Precis som denne upplyste man säger, så börja inte med att ta nån speciell stil. få grepp om själva rittekniken och protprtioner först, inte förrens du kan rita proprtionerligt ska du ge dig på stilen i sig. Och ha tålamod, att rusha hjäloper inget. ÖVA ÖVA ÖVA

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

skissa mycket och länge, fyll papper efter papper med ögon, aniktsuttrcyk, hårstilar klädveck, all vad du kan tänka dig tills du känner att du har hyfsad koll på det och börjat få fram en egen stil, När du börjar rita hela kroppar så böra med väldigt simpla poser, folk som står rakt upp helt enkelt. se till att få armar, ben lagom långa och kroppen lagom bred. alt eftersom du känner dig mer säker här kan du böra med att göra lite mer dynamiska poser. börja med att rita grova skisser, sträckgubbar pinnar, cirklar så du långsamt överför bilden från huvudet till pappret, byg på med mer och mer detaljer allt eftersom.

 

Det viktigase är att du tar det lungt och har tålamod, ingenting blir bätre av att skynda sig när man ritar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag tycker helt enkelt att du ska rita det du tycker är roligast. Bli absolut INTE avskräckt utav all fakta alla har skrivit i detta forum inlägget om vad du måste och vad du inte måste göra, de flesta sakerna är dock sant som folket här skriver, men i grund och botten handlar det om att ha skoj och utveckling är en jättestor bonus som kommer komma med tiden.

Tycker du det är superkul att teckna manga så gör det för guds skull ^^ rita av det du tycker ser fint,flashing,coolt osv rita det så många gånger du vill desto fler desto bättre såklart :)

Har du planerat att bli bättre på att teckna och vilja kunna rita dina favorit figurer eller kanske dina egna skapelser så är det bara att göra det! Vill du däremot lära dig att teckna bättre så finns det ett par saker som kommer göra din teckning avsevärt bättre. Som ni sagt tidigare: get the basics! Det finns som sagt ingen genväg. Kan du rita en kub så kan du rita 2 kuber, kan du rita 2 kuber kan du rita en hel stad :) Kan du rita 1 sfär och 1 kub, ja se på fasen en kombination av det så har du en simpel människa.

 

Ställ dig ett par frågor varje gång du ritar.

vilken simpel geometrisk form liknar den saken du tänkt teckna mest?

är det kanske en kombination mellan olika geometriska former? (kub,cylinder,sfär,triangel)

 

Var ifråg vill du att ljuset ska komma ifrån? < skugga mörkare och mörkare desto längre från ljuset.

 

Perspektiv är en sak som kommer förbättre dina teckningar avsevärt om du tidigare inte lärt dig det. Öva simpla perspektiv så ska du se hur lätt du kan bygga upp en stad eller en scen till din manga.

 

Rita av saker är ett bra sätt att lära sig observera, om du inte tycker om att rita av så gör inte det! Det är inget fel alls med att rita allt från minnet.

 

Själv brukar jag kombinera så mycket som möjligt.. Ena veckan ritar jag av saker och andra veckan blir det att använda fantasin och skapa egna saker (för att hålla intresset på topp!)

 

Vill du har fler tips så säg till.

 

www.robin.reign.se/gallery

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns inga rätt och fel. Gillar du rita snabbt så gör det.. Har du bra tålamod så good for you, use it!. Vill du inte få bättre tålamod så bara tuta och kör! Gör dina brister till dina starka sidor, thats the way of the ninja!

peace!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...