Hoppa till innehåll
Anime.se

Guardian of the Sacred Spirit (Seirei no Moribito)


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

Guardian of the Sacred Spirit (Seirei no Moribito)

 

Genre: Äventyr, fantasy

Avsnitt: 26

 

Byggd på en novell från 1996.

 

CsbPrXLzn.png

 

 

Är tvungen att skriva av mig lite om den här serien då jag är fullkomligt förälskad efter att ha sett femton avsnitt. Började att se på den här serien för kanske två veckor sen och har varit tvungen att slå mig själv på fingrarna för att försöka få den att räcka så länge som möjligt, men nu är man fast och är illa tvungen att vänta på avsnitten.

 

Vad är det som gör den så bra då? För mig själv är det karaktärerna som verkligen är levande på något sätt, dvs de känns inte stela eller något liknande utan de känns jävligt äkta med sina handlingar och ageranden. Nu är ju detta självklart bara vad jag tycker och stämmer absolut inte för alla.

 

Vad tycker ni själva som ser på den här serien? Visst känns det som ett litet mästerverk? Visst, själva handlingen i sig är inte någon unik sådan, men den berättas på ett så bra sätt att man verkligen känner sig närvarande och vill inte missa en sekund för då blir man tvungen att spola tillbaka. Ett riktigt starkt element i serien är naturen. Här har dom lyckats så ruskigt bra med snygga risfält, öken, berg, skog med mera. Mina tankar går direkt till Mushi-shi som också har ruskigt fina miljöer och bakgrunder.

 

Klicka för att se lite risfält samt andra miljöer

FRBpBBYFg.png

uGRWtrlJA.png

kMZDfuMqu.png

ZwtjUwyHy.png

 

Handling:

 

Balsa räddar prinsen Chagum när hans vagn ramlar ner i en flod. Efter detta blir Balsa erbjuden av Chagums mor att skydda honom mot sin egen far som försöker mörda Chagum.

 

 

Några av karaktärerna har ni här:

 

Balsa (Mabuki Andou)

euZstdiMp.png

Den kvinnliga krigararen Balsa som lovat sig själv att rädda lika många liv som hon tagit. För att lyckas med det jobbar hon som livvakt, men det kan inte vara lätt när man lovat sig själv att aldrig mer ta någon annans liv.

 

Chagum (Naoto Adachi)

WkhkAaDrL.png

Prins Chagum som har en vatten ande/väsen i sig och hotas därför att bli mördad av sin egen far.

 

Tohya (Mayumi Asano)

uHdUBBAXP.png

Föräldralöst barn som vart räddad av Balsa tidigare och jobbar nu som springpojk.

 

Saya (Ryou Hirohashi)

MBVcYOnIS.png

Föräldralöst barn nummer två. Vart räddad samtidigt som Tohya av Balsa. Tohya ser henne som sin lilla syster och tar väl hand om henne.

 

Tanda (Kouji Tsujitani)

iEwgQQgxy.png

Gammal vän med Balsa och medicinman. Hjälpt Balsa otaligt många gånger då hon varit skadad.

 

Torogai (Ako Mayama)

lERckNYWT.png

En shaman som även är Tandas mästare.

 

Nu känns det som jag är lite belåten och hoppas verkligen att fler tar och ser på den här serien om nu inte alla redan gör det. Det känns inte som någon kommer bli besviken som ser på den här underbart vackra serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh, att jag totalt missat att det inte fanns en tråd här, annars skulle jag själv ha skapat en :D

 

Jag håller helt med om att karaktärerna är riktigt levande. Något som nästan är självklart eftersom det är samma team som gjort Ghost in the Shell och Blood+.

En annan sak jag verkligen gillar är hela denna mystiska värld vi får uppritat på skärmen. Allt från tempelgångar med rökelser vid varannan meter till "vattenfolket" och världen på "andra sidan" som liknar något som Miyazaki skulle ha hittat på.

 

Animationen ligger på toppnivå. Jag tror inte jag hittills sett något som inte varit sämre än helt perfekt. Bakgrunderna är även dem riktigt riktigt bra ritade, vilket du så fint lagt in screencaps från :)

 

Jag är helt också förälskad i denna serie. Dock har jag inte sett senaste avsnittet då jag inte är helt klar med min flytt, och mitt 5.1-system har bara två satelliter och baslådan ikopplade för tillfället, vilket också är ett stort plus med denna serie. Den sänds med 5.1-ljud! Älskar hur man kan bli fångad av det skickligt gjorda ljudet, både vid störtande regn och åska, och när Balsa är i strid med en motståndare ackompanjerat med den fantastiska bakgrundsmusiken.

 

Ja, jag har bara bra saker att säga, men tyvärr hittar jag inget dåligt med denna serie =p

 

 

Edit: Blå, vissa av bilderna funkar inte alls (och de andra laddar segt). Imageshack = dåligt. Om du skulle kunna flytta över bilderna till pici.se så vore det supertoppen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

håller med på varenda punkt, underbar serie :P Tycker även om det lugna tempot den har haft dom senaste episoderna. Är även trevligt att magin inte är överanvänd och framslängd vid minsta lilla tillfälle, den känns verkligen som den passar in i världen dom skapat. Rekomenderar den till alla personer som gillar anime

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar denna serie en hel del. Sköna karaktärer, en bra historia å annat smått å gått.

 

Som Noir säger å här citerar jag honom "Tycker även om det lugna tempot den har haft dom senaste episoderna". Så håller jag med honom till 100%. Det är som lunget förre stormen.

 

Och nu efter den senaste episoden så börjar det blir ruskigt spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

EP 17

Mycket adrenalin i slutet :D , varit hyffsat lugna avsnitt, när Balsa och Co har mestadels varit på samma ställe och legat lågt, men iom att Shugas grupp hittade dem så så är dem återigen på rymmen och med det mer intensiva scener hoppas jag :)

 

Skönt att Tohya fick återupprätta sig själv med att varna Balsa i slutet.

 

Jin är ingen höjdar karaktär, inte med mycket iofs men var gång han är med så irriterar han en :/

 

Animationen var finfin som vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

EP 22

Bra avsnitt, gillade början när dem visade lite Jiguro strid som han så klart ägde i B) och hur det kom sig att Balsa har som mål att rädda 8 personer. Sedan att Chagum tuffade till sig och börjat träna är inte alls fel, började bli lite småsur på att han hela tiden skulle vara motsträvig osv.

 

4 avsnitt kvar ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 24 var suveränt , väntar spänt på de avslutande 2 avsnitten :) En av årets bästa serier.

 

Favoritdelen från 24

Gillade slutet när Tanda fick glänsa lite ;) , gillar honom och det vra bra att han fick visa att han tillför mer än att han bara hänger med. Har väl visat i fler avsnitt att han ör nyttig men detta var en mer rejäl scen B)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Dammar av den här hörnan av forumet.

 

Jo, anledning till att jag dammar av just här är att jag lagt märke till att denna klättrade högt i A3 2007 på många punkter. Saken är den, jag gav den en chans och såg första avsnittet, jag blev inte fångad av den. Ska jag ge den en eller två chanser till, är den verkligen så bra? Jag har ingen lust att känna att den var medelmåttig när jag är klar. Av att döma av föregående poster ser det inte ut som att det är fallet, men hur många kan gå i godo för den såhär på efterhand?

 

Kort sagt; blir den så mycket bättre efter första avsnitten? :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är det ju som så att de av seriens egenskaper som gjorde att den uppskattades kanske inte är något för alla. Jag vet inte riktigt vad du har för preferenser. Seirei no Moribito har ett väldigt lugnt tempo och det tar därför ett tag innan man har skapat sig en uppfattning om vad man har att vänta sig. Mitt tips är att titta vidare. Har du däremot sett 5-6 avsnitt utan att seriens olika element har börjat tilltala dig så finns det risk att du inte direkt kommer falla pladask för resten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag antar att jag kan ge den åtminstone 5-6 avsnitt till, om det absolut inte är något att ha så får väl det vara..

 

Tack för informationen, då har jag en lite bättre uppfattning om serien, och vad jag (kanske) kommer att nöta mig igenom i en snar framtid. "Jag ska bara..." avsluta det jag redan påbörjat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...