Hoppa till innehåll
Anime.se

X 1999


Typhos
 Share

Rekommenderade inlägg

Beror på om du menar filmen eller tv-serien.

Jag har läst de fyra första volymerna, och jämför man med tv-serien så får man ut mer av serien. Mangan är både roligare och blodigare och vågar kanske säga mer "grotesk" (tror det stavas så ;) ). Och det finns tydligare kopplingar mellan den och Tokyo Babylon. Om du inte läst Tokyo Babylon så rekomederar jag att du gör det för det ger en bra bakgrund till två av de viktigaste karaktärena X/1999.

Förövrigt är mangan fortfarande oavslutad eftersom förlaget inte gillade de två sista kapitlena i mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man kan säga att Tokyo Babylon är prequel till X, för det är en historia som går att läsa fristående också, men precis som CopyNinja sade ger den en bra bakgrund och förklaring till vad som händer med ett par av de viktigaste karaktärerna i X. Deras historia har sin början i TB, och fortsätter sedan i X, som utspelar sig 9 år efter att TB slutar. Jag rekommenderar definitivt TB om du vill förstå mer av handlingen i X; den är mycket läsvärd. ^^

 

När det gäller animen tycker jag att den skiljer sig ganska mycket från mangan - mangan är mer detaljerad, har lite mer humor, innehåller mer blod och våld och berättar mer om de olika karaktärernas bakgrunder och förhållanden till varandra. Dessutom är mangan mycket finare tecknad, särskilt de senare delarna. ^^ Personligen föredrar jag absolut mangan över animen, och jag hoppas att Clamp bestämmer sig för att avsluta den en vacker dag... Jag har hört lite olika förklaringar till varför den inte gjordes klart; vissa säger att det blev problem med förlaget som gav ut serien, andra säger att Clamp själva valde att lägga den åt sidan för att det planerade innehållet hade för stora likheter med vissa våldsdåd och jordbävningar som ägde rum i Japan just då. Såvitt jag vet har de fortfarande som mål att avsluta den, men man får väl se...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mangan kommer att bli 21 volymer lång, inte 19, så det är 2 volymer och 2 kapitel kvar.

 

Jag rekommenderar mangan. Mycket av det som gjordes i animen framåt slutet stämmer inte med det som händer i mangan, eftersom animeskaparna fick helt fria tyglar av CLAMP att hitta på ett eget slut. Från volym 17 och framåt är berättelserna väldigt olika. Dessutom är mangan bättre när den väl kommer igång, någonstans runt volym 8-9 ungefär.

 

Jag rekommenderar även att man läser Tokyo Babylon, eftersom det ger mer djup till 3 av karaktärerna som dyker upp längre fram i X/1999. Det finns även kopplingar till Clamp Detectives, men den är inte viktig för berättelsen i någon högre grad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo visst, slutet spelar ju roll i viss mån, men när det gäller X/1999 har jag ju personligen "levt" större delen av mitt liv som mangaläsare med just den serien, så därför tror jag inte att slutet kommer att påverka min åsikt om serien nämnvärt. Jag började läsa om serien på japanska för ett tag sedan (läste för länge sedan de första 8-9 volymerna på engelska, bläddrade igenom resten på japanska utan att fatta särskillt mycket och såg sedan resten genom animen), och det är verkligen nostalgiskt. På sätt och vis är kanske serien bättre som jag minns den, men å andra sidan är det fantastiskt att återuppleva de underbara teckningarna och det obönhörliga blodiga våldet. X/1999 är verkligen ingen dussinserie. Aj löv it!

 

Eftersom animen hade otrolgit vacker musik (inspelat av en riktig orkester har jag för mig) föreslår jag att man köper de 2 skivorna med filmmusiken och läser serien till dessa, för den ultimata upplevelsen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...