Hoppa till innehåll
Anime.se

Introducera mig i animen?


solvebring
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjosan!

 

Jag är ny här på forumet och är knappast erfaren i animeträsket. Under 2-3 år har jag sett litegranna (väldigt lite)och skaffat mig någon favorit och en del uppfattningar.

Det jag sett är väl ungefär:


  • Metal City
     
    Monster City
     
    Ninja Scroll
     
    Spirited Away
     
    Fullmetal alchemist-serien (min stora favorit!)
     
    Hellsing-serien
     
    Vampire Hunder D
     
    Några lösa avsnitt av Naruto...
     
    Något avsnitt av Ninja Scroll serien...

 

Som ni ser, det är inte mycket alls.

Har också sett en serie med en kille som får tag i någon slags robothjälm, och genom den blir han en hjälte som slåss mot utomjordiska robotar av något slag, eller hur det nu var.

Känner någon igen den så säg gärna titeln, för jag skulle gärna vilja se den igen. Tror den hette som killen, ett namn på S?

Har just börjat kolla om hela Fullmetal-serien igen för den delen, eftersom jag rent utav älskar den. Mästerlig - världens bästa story!

Finns det föresten inte en OVA som avslutar hela serien, så att man får se vad som egentligen hände, hur det gick etc. Vad heter den???

 

 

Nåväl, min erfarenhet är ringa och näst intill obetydlig. Jag skulle dock vilja plöja in mig vidare i anime eftersom det jag sett är underbart jävla bra!

Har ni kanske något tips - om ni vill veta vad jag gillar av det jag sett så är ju Fullmetal klar etta, Hellsing diggar jag också skarpt, och Spirited Away är väl det bästa filmverket jag någonsin sett, mer sagolikt och fantastiskt med japanska folklore-bitar kan det inte bli känns det som?

Ja, det säger väl en del av min smak och vad jag verkar gilla.

Dock har jag svårt för oändlighetsserier eftersom jag inte har fullt så mycket tid. Så serier som bara fortsätter, och fortsätter och fortsätter... Det bli svårt att följa och hinna med.

 

 

Så skulle jag gärna vilja lära mig de olika anime-genrerna.

Vad jag ha fattat så är anime uppdelat i en del olika genrer huruvida man kan känna igen upplägget, är det inte så?

Typ att då det handlar om tonårskillar heter det något speciellt, när det handlar om tonårstjejer heter det något annat, när det handlar om robotar heter det något speciellt etc.

 

 

Blev föresten tipsad om en annan serie en gång... Tror den handlade om några som kunde förvandla olika sopor till speciella grejer och slåss via det, eller något sådant?

 

 

Well... Tacksam för all hjälp att gräva mig djupare i animen.

Av det jag sett av manga och animevärlden så diggar jag det, och det är en mycket vacker konstart som vore roligt att bena ned sig i, liksom att japansk kultur i övrigt är mycket intressant och häftig, även om jag inte vet så mycket.

 

Tack! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjenare solvebring, och välkommen.

 

Visst finns det väldigt mycket bra animé att fördjupa sig i, och för många känns det som en stor djungel. På precis samma sätt som amerikanska produktioner kan rikta sig mot allt mellan småbarn och mogna människor så finns det animé för alla tänkbara målgrupper. Många av oss är så kallade allätare och lyckas hitta guldkorn inom en mängd olika sorters serier, och om man inte har sett så mycket tidigare så tycker jag att man med fördel kan testa ett gäng olika serier för att se vad som bäst stämmer överens med ens personliga smak.

 

Har just börjat kolla om hela Fullmetal-serien igen för den delen, eftersom jag rent utav älskar den. Mästerlig - världens bästa story!

Finns det föresten inte en OVA som avslutar hela serien, så att man får se vad som egentligen hände, hur det gick etc. Vad heter den???

 

Det finns en film som bygger vidare på FMA-brödernas strapatser, och den heter Fullmetal Alchemist - The Conqueror of Shamballa.

 

Vad jag ha fattat så är anime uppdelat i en del olika genrer huruvida man kan känna igen upplägget, är det inte så?

Typ att då det handlar om tonårskillar heter det något speciellt, när det handlar om tonårstjejer heter det något annat, när det handlar om robotar heter det något speciellt etc.

 

Ja, det finns många grupperingar. De du tar upp i det citerade partiet:

 

Shōnen - vänder sig främst till unga killar. Till den här klicken kan många kända serier sållas, såsom exempelvis Bleach och Naruto.

 

Shōjo - vänder sig främst till unga tjejer.

 

(Beroende på hur gammal man själv är så varierar väl definitionen på "ung" antar jag ^^)

 

Mecha - en genre där man strider genom att använda sig av bemannade robotar. Det finns massor av kända serier som hör till denna genre. Några exempel är Neon Genesis Evangelion, Mobile Suit Gundam, Full Metal Panic, Code Geass - Lelouch of the Rebellion, Gunbuster... tja, som sagt, det finns massor. Mecha-serier kan naturligtvis variera stort, och det enda de egentligen har gemensamt är förekomsten av så kallade "mechas". NGE är en mecha vars främsta bedrift (enligt mig) är den välskrivna handlingen och fokuseringen på karaktärernas psyken och tankar. FMP däremot är mer humoristiskt lagd. Variationerna är många.

 

Mitt tips är att titta närmare på ett par olika serier och sedan skapa sig en bild av vad det är man gillar bäst. Det finns så otroligt mycket att tipsa om, så jag kör lite random name-dropping:

 

Neon Genesis Evangelion - djupt mecha-drama. Fantastiskt välskrivet.

 

Air - ett i mina ögon fantastiskt drama.

 

Kimi ga Nozomu Eien - romantik/drama. En av mina favoritserier.

 

Full Metal Panic! - easygoing shounen-mecha med ett gäng vanliga ingredienser. Det finns tre säsonger så här långt, och enligt mig bör de ses i rätt ordning. (FMP! -> Fumoffu -> The Second Raid)

 

Suzumiya Haruhi no Yuuutsu - välregisserad humor med väldigt tilltalande karaktärer. Tveklöst en av fjolårets största succéer om man ser till mottagandet och populariteten.

 

Du gillade ju Spirited Away och det finns en mängd bra filmer från samma studio som du med fördel kan spana in. Princess Mononoke och Howl's Moving Castle är två exempel.

 

Det finns många personliga favoriter som man skulle kunna tipsa om, men det är svårt att i förväg veta vad man tycker om. Vi nöjer oss med detta så länge. Det är ju bara att be om fler tips när som helst. Förfrågningar av detta slag passar dock bäst i tråden som skapades i just detta syfte, nämligen Ge mig tips om animé att se!.

 

En annan matnyttig tråd att läsa igenom är även Forumregler.

 

Ha det gött och lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För några år sedan gjorde Animage, en av japans största animé magasin, en lista över vad de ansåg som de 100 mest betydande animé serierna genom tiderna.

 

Här är en länk till den listan:

Animage Topp 100 lista

 

Se bara så mycket du kan få tag i från denna lista, så ska du se att du får en bra bild av animéns utveckling. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ojojoj!

 

Det var en väldig massa med fina tips där.

Tack så jättemycket!

Skälet till att jag inte valde tråden om anime-tips är för att den är så stor och det brukar bli virrigt och tungt i trådar som gått så långt efter ett tag.

 

Nå, blev riktigt sugen på Full Metal Panic, det verkade vara skoj.

Sedan filmerna från samma studio som Spirited Away, det verkar också intressant att kolla in. Ska försöka kolla in en del när jag får tid.

Tackar!

 

Blev föresten tipsad om en annan serie en gång... Tror den handlade om några som kunde förvandla olika sopor till speciella grejer och slåss via det, eller något sådant?

 

Ueki no Housoku var det nog.

 

Okej, får lov att checka det. Han rekommenderade det så varmt så... :D

 

För några år sedan gjorde Animage, en av japans största animé magasin, en lista över vad de ansåg som de 100 mest betydande animé serierna genom tiderna.

 

Här är en länk till den listan:

Animage Topp 100 lista

 

Se bara så mycket du kan få tag i från denna lista, så ska du se att du får en bra bild av animéns utveckling. :)

 

Detta var verkligen inget dåligt tips. Har en hel del att gå igenom ser jag.

Tack så jättemycket!

 

 

//Trippel posta inte -Orrin <-- särskriv inte -flaskis ;) <-- Var inte en besserwisser. -Sceleris :sleep:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns några serier som jag anser var de som gjorde mig till ett animefan en gång i tiden, så jag rekommenderar dessa:

 

The Vision of Escaflowne - en mechaserie som lyckades rikta sig till både kvinnliga och manliga tittare, med stor framgång. Mer populär här i väst än i Japan, men det visar bara hur god smak vi har. :)

 

Läs mina recensioner av TV-serien och biofilmen här:

http://www.sfbok.se/manga/recension.asp?Move=index&index=208

http://www.sfbok.se/manga/recension.asp?Move=index&index=209

 

Sedan rekommenderar jag att du ser Neon Genesis Evangelion på ett tidigt stadium. Den har mest "impact" då. Folk som ser den efter att ha sett tusen andra serier tycker inte alltid att den är så mycket att hänga i julgranen, men det är en av de viktigaste serierna som har påverkat de serier du ser nuförtiden.

 

Cowboy Bebop är också en serie som måste ses. Humor och mecha i skön stil, med en touch av vilda västern-mentaliteten. Människorna kolloniserar rymden. Du kan hitta vibbar från både Bladerunner och Batman (även om jag inte är säker på att detta var medvetet från serieskaparnas sida).

 

Cardcaptor Sakura är värd att ta en kort titt på, även om jag inte tror att det är något för dig, att döma av vad du har sett tidigare. Men det är ett bra exempel på Mahou Shoujo, dvs magisk flicka-temat, som är så populärt både här hos oss och i Japan.

 

För en lite modernare men mycket dramatisk (melodramatisk kanske?) serie, rekommenderar jag X-TV, en TV-serie om jordens undergång (som vanligt, i anime). Mycket mörk och gotisk, med några av animevärldens stora namn inblandade. Orchestermusik i filmmusiken! Mycket blodig. En av de allra våldsammaste "tjejserierna" någonsin, vilket har gjort att många killar har sett den.

 

Hoppas att det hjälper dig lite på vägen. Flera av de här serierna går att hitta ganska billigt i boxset om du söker runt på olika DVD-försäljarsidor på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns några serier som jag anser var de som gjorde mig till ett animefan en gång i tiden, så jag rekommenderar dessa:

 

The Vision of Escaflowne - en mechaserie som lyckades rikta sig till både kvinnliga och manliga tittare, med stor framgång. Mer populär här i väst än i Japan, men det visar bara hur god smak vi har. :)

 

Läs mina recensioner av TV-serien och biofilmen här:

http://www.sfbok.se/manga/recension.asp?Move=index&index=208

http://www.sfbok.se/manga/recension.asp?Move=index&index=209

 

Sedan rekommenderar jag att du ser Neon Genesis Evangelion på ett tidigt stadium. Den har mest "impact" då. Folk som ser den efter att ha sett tusen andra serier tycker inte alltid att den är så mycket att hänga i julgranen, men det är en av de viktigaste serierna som har påverkat de serier du ser nuförtiden.

 

Cowboy Bebop är också en serie som måste ses. Humor och mecha i skön stil, med en touch av vilda västern-mentaliteten. Människorna kolloniserar rymden. Du kan hitta vibbar från både Bladerunner och Batman (även om jag inte är säker på att detta var medvetet från serieskaparnas sida).

 

Cardcaptor Sakura är värd att ta en kort titt på, även om jag inte tror att det är något för dig, att döma av vad du har sett tidigare. Men det är ett bra exempel på Mahou Shoujo, dvs magisk flicka-temat, som är så populärt både här hos oss och i Japan.

 

För en lite modernare men mycket dramatisk (melodramatisk kanske?) serie, rekommenderar jag X-TV, en TV-serie om jordens undergång (som vanligt, i anime). Mycket mörk och gotisk, med några av animevärldens stora namn inblandade. Orchestermusik i filmmusiken! Mycket blodig. En av de allra våldsammaste "tjejserierna" någonsin, vilket har gjort att många killar har sett den.

 

Hoppas att det hjälper dig lite på vägen. Flera av de här serierna går att hitta ganska billigt i boxset om du söker runt på olika DVD-försäljarsidor på nätet.

 

Tack så superduper mycket!

Det var riktigt roliga tips kändes det som, och jag kan väl säga att

Cowboy Bebop slog till direkt, blev verkligen sugen. Lät som om det skulle passa mig, då jag både gillar det där med drama, hårda tag och mörker (som jag mest sett innan), likväl som humor. Speciellt i den japanska animeandan - så att jag också kan titta på sådant som Cowboy Bebop.

Det är en sådan härlig humor som alltid får en uppåt. Japan rocks!

Neon Genesis Evangelion lät som ett riktigt sådant där ultratips - "Välkommen in i den inre kretsen och lär hemligheten". Alltså gammal visdom för animen. ;) Ser fram emot att ta itu med alla de är tipsen jag fått. Det kommer att hålla mig sysselsatt nog länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skillnaden är att shounen no animé refererar till animé avsedd för pojkar/unga killar medans ordet shounen betyder pojke/ung kille.

 

Går du fram till en japansk kille och frågar honom om han gillar "shounen" så... tja, haha. =)

 

Ja då sög verkligen de förklaringar jag hittade. För de delade detta i två olika genrer?!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...