Hoppa till innehåll
Anime.se

Shigofumi ~Stories of Last Letter~


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

ljDXIQZKp.png

Ett brev kommer lastat...

 

Officiell hemsida: http://www.shigofumi.com/

Genre: Drama, övernaturligt

Avsnitt: 12

Produktion: J.C.STAFF, Bandai Visual

 

En light novel skriven av Amamiya Ryo är vad den här serien är baserad på.

 

Första tanken är att det skulle kunna varit en variant på Shinigami no Ballad. En flicka med vitt hår och en konstig polare med sig, i detta fall en stav. Hon är även tystlåten och den som gör det mesta av allt pratande är staven som kan liknas med katten Daniel i Shinigami no Ballad.

 

Shigofumi handlar om dödsbrevbäraren Fumika. Hon levererar brev till personer som precis har förlorat någon. Shigofumi är det sista som en död person kan lämna efter sig till någon, där de kan skriva ner sina sista ord till personen som de vill ha brevet skickat till.

 

En ljus yta med mörka hemligheter skulle det här nog bäst beskrivas som. Utan att avslöja allt för mycket så avslutar jag presentationen här och rekommenderar varmt att ni åtminstånde ser första avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2

Är riktigt imponerad. Den här serien äger verkligen! Inte nog med att Fumika drar en schysst posé med en pistol så snurrar hon även lite snyggt med den. Men det var bara bonusen anser jag. Resten av avsnittet var riktigt trevligt och mörkt.

 

jRuXvGrne.png

Som taget ur vilken action rulle som helst, fast de innehåller inte lolis.

 

NXOKUArpr.png

Brandon Heat släng dig i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min favorit den här säsongen än så länge.

Avsnitt 2

Ja vad ska man säga, det här avsnittet gav helt andra dimensioner på historian som utspelade sig förra veckan. Vill helst inte spoila något ens bakom hide-tags så jag nöjer mig med att säga att säga att det var riktigt berörande och att slutet på den här delen var onekligen ypperlig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Serien så här långt för mig efter åtta avsnitt har varit lite blandad. De tre första avsnitten var riktigt bra för att sedan bjuda på lite mindre intressanta. De senaste två dock, avsnitt 7-8, har varit mer underhållande och bjudit på lite mer bakgrundshistoria.

 

Fyra avsnitt kvar och det verkar som att serien kanske kanske kan få ett avslut som inte riktigt jag vill ha.

 

Vad för avslut vill jag inte ha?

Ett lyckligt sådant. Fumika kommer nog vakna upp och hon kommer leva resten av livet som en lycklig flicka. Vore mer kalas nästan om Fumika dog och Mika var den som var tvungen att "leva" vidare som en brevbärare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter nio avsnitt så är det nog allafall en av dom serierna som har underhållit mig mest den här säsongen. Var lite rädd i början att den skulle bli som Jigoku shoujo fast istället ett Shigofumi i veckan, men Shigofumi visade sig ha en mer sammanhängande handling. Jag tycker dom flesta avsnitten har varit bra, men dom bästa var nog i början samt dom senaste.

 

Angående vad jag vill ha för slut

Håller med dig Blå, ett lyckligt slut skulle inte direkt passa hur mörk serien har varit. Jag vill helst se någon form av negativ händelse, men allra helst något som påverkar eller väcker tankar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första tanken är att det skulle kunna varit en variant på Shinigami no Ballad.

Exakt min tanke, det går inte att se Shigofumi utan att dra paralleller mot Shinigami no Ballad.

 

Jag tycker att det är väldigt intressant att följa de olika personerna som Fumika levererar brev till. Varje "fall" väcker olika tankar och känslor och det är svårt att förutse vad som kommer hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Så har jag nu sett på avsnitt nio och tio.

 

Shigofumi - 09

Bra avsnitt tycker jag. Små trevligt att se Chiaki vara så öppen med sina kännslor och att se hur gammal hon verkligen är. Att hon dog i en bilkrock precis innan hennes kille ska fråga om lov var faktist lite *snyft snyft* att se. Tur att det slutade så bra dock. :)

 

Shigofumi - 10

Fumika (den lilla flickan) var en frisk fläkt att följa. Helt ovetandes om saker och ting och var kanske lika oskyldigt beskriven som ett barn är. Tycker det hela, även fast man kanske visste innan vad som skulle hända, var en trevlig liten berättelse om liv och död. Slutet när Fumika frågar ut Fumika fick jag nog ändå kännslan av att den lilla flickan förstod vad som hade hänt när hon stänger av sitt spel.

 

Shigofumi - 11-12

Och de sista två avsnitten kommer då att handla om den uppvaknade Fumika. Vad ska hända med den som agerar brevbärare nu då? Spännande tycker jag det ska bli att få se.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Im in shock mode!!1

 

Shigofumi - 11

Okej.. öhh.. ja... Trodde aldrig på att hon skulle skjuta och för den delen att "Mika" (brevbäraren) skulle ens för den delen vara kvar när Fumika vaknade upp. Överraskning på överraskning. Och så slutar de med att man får se Fumika's mamma. Sista avsnittet blir nog riktigt spännande skulle jag tro.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...