Hoppa till innehåll
Anime.se

Tsubasa -RESERVoir CHRoNiCLE- Tokyo Revelations


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

rfwyhJwHk.jpg

 

Genre: Äventyr, fantasy, romantik, science-fiction

Sändes: 16/10 2007 till 17/3 2008

Studio: Production I.G

Regissör: Shunsuke Tada

Längd: Tre avsnitt

 

Jag har inte sett Reservoir Chronicle och kan därför ha missförstått mycket, och tror att en mer ingående presentation av historien och karaktärerna ämnar sig bättre för en tråd om serien. OVAn ger inte mycket till bakgrundshistoria utan sätter på gott och ont igång mitt i handlingen. För min del var det mesta av av det som sades ett mysterium, men det var ändå otroligt underhållande och fick just den effekt den kan tänkas ha haft - jag tänker se Reservoir Chronicle när jag kan.

 

hyVKyfLJd.pngvuFxrLyQT.pngZaFZPJAts.pngNJlptLenf.png

 

Om vi börjar med musiken. Först såg jag detta utan någon särskild aning om vad det var eller vad jag kunde vänta mig, det var bara kort nog att ge mig en timmes förströelse i natt. Sedan tog det inte länge för att känna igen en introlåt av Yuki Kajiura, "synchronicity", och jag gav mig på att se resten också. Maaya Sakamotos ED "Last Fruit" är inte lika intressant.

 

Bakgrundsmusiken håller sig neutral genom alla tre avsnitt och glänser under actionscenerna. Jag vet inte om det alltid är Yuki Kajiura som ligger bakom, men "A Song of Storm and Fire" passar till vilken svärdsduell som helst. Både i andra och tredje delen finns dessa väldigt välgjorda låtar och är en av Tokyo Revelations starkaste sidor.

 

Åter till handlingen, som börjar när en blond och blåögd magiker, en storväxt samuraj, en blödande yngling och en medvetslös prinsessa dyker upp genom en portal bland gråa ruiner och börjar diskutera sin flykt från ett bibliotek, landet Rekord och varför magikern använde magi. Med sig har de en bisarr Pokémonliknande varelse jag helst av allt vill ignorera. Det är alltså prinsessan Sakura, Syaoran, Kurogane, Fay och Mokona.

 

Detta utspelar sig efter seriens händelser i Rekord men utgör en alternativ fortsättning. När ett frätande regn börjar falla på hjältarna tar de betäckning i Tokyo Metropolitan Government Building, en av få byggnader i Tokyo som inte har frätts sönder av syreregnet än. Det är faktiskt onaturligt välbehållet i jämförelse.

 

Här kommer de ur askan in i elden när de stöter på av pilar genomborrade kroppar och så småningom pilarnas ägare.

 

Jag gillar Clamp. Karaktärerna har lite för alla smaker, både bishoujo och bishounen, utan att vara så förfärligt spinkiga som i Code Geass. Alla var de älskvärda och fick mig intresserad av deras förehavanden på tre avsnitt. Mindre än så, redan när "A Song of Storm and Fire" sätter igång i andra delen tänkte jag att detta är bland det bästa jag har sätt på länge. Miljön i Tokyo var ganska grå men jag log för mig själv över hur go' känsla den gav.

 

Tolv timmar efteråt är jag fortfarande i eufori och skriver därför detta, alltid kan det väcka någons intresse och jag garanterar att det inte vore en bortslösad timmes tid.

 

nOIrpXDlh.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

OVAN tyckte jag var bra för den samknyter serien. Den uppdagar alla små hemligheter och lite annat. Musiken tycker jag personligen är lite sämre i OVAN än i serien. För den som har intresse, skaffa skivorna för serien (jag har två hemma) och man blir inte besviken. Skön bakgrundsmusik som kan gå på i en oändlighet utan att man tröttnar (jag gjorde inte det).

 

En annan detalj, som jag tror också nämnts i någon tidigare tråd är att, det hjälper lite i referenserna att ha sett en rad andra av CLAMPs serier.

 

Ser man OVAN först och sen serien så förstör (tycker jag) en hel del av magin med serien

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska man se Tsubasa Chronicle serien först eller denna först?

Se serien (grym musik) och skippa andra säsongen, eller läs mangan.

OVAn börjar någonstans i avsnitt 41 och tar en alternativ väg därifrån.

Så...

 

 

1.Tsubasa Reservoir Chronicle

2.Tsubasa: RESERVoir CHRoNiCLE (2:a säsongen)

3. Ovan

4. Filmen?

5. X (eller först?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...