Hoppa till innehåll
Anime.se

Uchuu no Stellvia


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Uchuu no Stellvia

aka. Stellvia of the Universe

YSEvnziuo.jpg

 

Allmän info:

År: 2003

Avsnitt: 26

Genre: Action, Romans, Science-fiction (seinen enligt [...], kanske att tänja på seinen begreppet imo)

Producent: Xebec (Fafner, Heroic Age , mf. Och nu senast To Love-Ru)

OP: Asu e no Brilliant Road av Angela

ED: Kirei na Yozora av Angela

The End of the World av Angela

Dear my best friend av Angela

Röstskådespelare:

Katase Shima - Ai Nonaka

Kouta Atoyama - Takahiro Mizushima

Arisa Glennorth - Yuki Matsuoka

m.f. För lista (wikipedia)

 

År 2167 så inträffar en super-nova explosion vars chockvåg orsakade enorm stora skador på jorden, och sedan dess har partiklar* efter chockvågen färgat rymden grön. När Jorden och dess befolkning återhämtat sig från första vågen, så började man sätta upp skydd mot liknande katastrofer, och 2356 så står ett nätverk av sex stycken Foundationstationer. Dessa är rymdstationer i omloppsbana kring solen, och ska enligt noggranna beräkningar skydda jorden mot den andra vågen, som förväntas ankomma till jorden senare samma år (2356). Varje Foundationstation innehåller ett gymnasie för lovande unga rymd kadetter. 15 åriga Shima Katase, har blivit antagen på Stellvia, den 2:a Foundationstationen. Anledningen att hon vill dit, helt enkelt hon vill kunna se på stjärnorna utan att titta upp, hon vill se dem rakt på. Att skaffa vänner (och pojk- eller flickvänner), lära sig bli pilot, programmera, allt inträffar hundratals mil ovanför jorden ombord på rymdstationen Stellvia.

 

Seriens fokus karaktär är Shima Katase, men det är faktiskt flera andra som dyker upp i serien som får en stor roll. En av dem är Arisa Glennorth. Hon och Shima, träffas på ditresan till Stellvia. Det har sin charm när dessa båda karaktärer pratar, jag vet det låter inte så kul men de har lyckats väldigt bra med manusen och inlevelsen hos röstskådespelarna, dessutom så har de slängt in en hel hög med andra intressanta personer, både elever och lärare, vilket självklart bara gör hela serien så mycket bättre och roligare. Gillar du inte huvudpersonen så finns där faktiskt andra att välja mellan, alla med skilda personligheter och mer eller mindre olika mål med sin utbildning. Man skulle nog kunna säga att det är den roliga lättsamma delen av serien, men sen finns det även en seriösare del av skollivet också... skolan! Detta involverar rymdträning och strid. Man förväntar sig rätt mycket rymdstrider och action, men Stellvia har ett helt annat fokus, det ligger nämligen mer på karaktärsutvecklingen i serien. Detta är verkligen en på drivande faktor till varför den här serien har blivit så lyckad. Men är rymdscenerna dåliga? Helt klart inte, men fokus under striden ligger inte på striden utan på karaktärerna, eller ja för det mesta. Sen att de lyckas blanda CG med traditionella teckningar på ett exceptionellt bra sätt och tack vare detta så ser Stellvia varken löjlig eller gammal ut. Karaktärerna och sceneriet är grymt bra gjort och ser trovärdigt ut, karaktärernas animation passar perfekt till deras respektive personligheter. Under seriens gång får man följa med från studentrummen till luftventilationspelarna.

 

Stellvia tillhör de serier som faktiskt saknar en ultimate archenemy of eternal doom, visst det förekommer tillfälliga ”fiender” men det är mest pga. rivalitet mellan studenter, delta i den årliga astroball (Quiditch, från Harry Potter, fast man har rymskepp istället för kvast, eller ja handboll men man har rymdskepp är också en bra liknelse) turneringen och bli bäst rankad inom olika kurser man läser. Vad som däremot finns är det konstanta hotet mot mänskligheten, en katastrof som kan utplåna jorden och kanske universum.

 

Precis som jag älskade Angela´s öppnings sång i Sokyuu no Fafner , så älskar jag även öppnings låten i Stellvia of the universe. Även alla de olika slutlåtarna som förekommer är riktigt bra. Angela är för mig en av de bättre japanska artisterna, och nästan ett måste till en anime om vill få till riktigt dramatisk stämning. För min del är det framför allt ”The End of the World” jag uppskattar mest. Men för att inte glömma bort den ”vanliga” musiken i animen, så är inte den fel alls. Den håller en jämn och stadig kvalité, som allt som oftast passar väldigt bra till situationen där den spelas. Hon är en artist man kollar upp emellanåt för att se ifall hon kokat ihop nåt nytt bra ”skit” =)

 

Nu har jag inte sagt så mycket hårda ord om Stellvia, men det kommer också. En av de största bristerna, är att den bitvis är rätt förutsägbar, men sen tycker jag det om de flesta animeerna är det. Så det är inget stort negativt. En annan sak är att den slutar, man vill se mer av universumet karaktärerna, en perfekt skapad värld. Men tyvärr så har Stellvias regissör Tatsuo Sato sagt att det nu är omöjligt pga. inre problem. Denna skulle annars ha kommit ut under 2005. Sen att Geneon inte har släppt hela i USA är väldigt sorgligt, vilket antagligen är en av orsakerna till att man inte hör så mycket om den.

 

Stellvia är en sådan anime, som man kan jämföra med en nål i en höstack. Det finns oräkneligt många animeer som inte är märkbart mer än mediokra. Stellvia är en anime som är tyst av sig, väldigt bra, väldigt underhållande, men nästan ingen nämner den eller rekommenderar den. Det är väldigt synd för Stellvia är inte en i mängden, Stellvia är en av de få riktigt lyckade animeerna som det borde finnas fler av. Det finns många animes som presenterar väldigt många karaktärer, men väldigt få lyckas med att utveckla så pass många karaktärer på ett bra sätt. Visst Stellvia är inte den bästa animen jag sett, men för böveln, det är definitivt bland de bästa jag sett och en anime man gärna ser om. En anime man ska se, annars är det ”instant fail”-stämpel som gäller.

 

*Jag tror det är partiklar i alla fall, eller någon form av strålning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för write-upen, Dread!

 

Jag har funderat på att se denna ända sedan jag hörde Angelas Asu e no Brilliant Road som verkligen är helt underbar. Är alltid lite skeptisk mot rymd/scifi-anime av någon anledning dock. Helt obegrundat är det eftersom jag oftast brukar gilla dem, men men. Själva grejjen med supernovan osv låter dock väldigt tilltalande. Älskar rymden egentligen så borde väl digga den här animen.

 

Får skriva upp den på att se-listan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...