Hoppa till innehåll
Anime.se

Mermaid Melody Pichi Pichi Pitch


Katsu
 Share

Rekommenderade inlägg

Javisst kan jag det. Det är en anime man ser rätt snabbt iallafall, då den är 53 avsnitt lång.

 

OBS! Innehåller spoilers!

 

Sjöjungfrun Luchia härskar över Norra Stilla havet, och hon kan förvandla sig till "Pink Pearl Mermaid". Men för att göra det måste hon finna sin pärla, som hon gav till en liten pojke för att rädda hans liv, när hon var ett litet barn. Luchia ger sig av med sin pingvin (och vän) Hippo till Japan, och antar en mänsklig skepnad. Hon möter en annan sjöjungfru, Hanon, som går i hennes klass. Hon visar sig vara "Aqua Pearl Mermaid" och prinsessan över Södra Stilla Havet. Samma dag Luchia börjar i klassen, träffar hon Kaitou, en cool och populär surfarkille. Det visar sig senare att han var pojken hon gav pärlan. Men hon kan inte berätta det för honom, för då löses hon upp i bubblor.. Samma dag, stöter Luchia på Izul, en av "The Dark Lovers" som arbetar för en man vid namn Gaitou-sama, som vill fånga alla sjöjungfruprinsessor och därmed kalla fram "Aqua Regina", så att han får kontroll över världshaven. Nu måste Luchia och Hanon snabbt hitta de andra prinsessorna innan The Dark Lovers gör det, vilket går ganska bra. För att besegra sina fiender sjunger dem kärleksfulla sånger, vilket fienderna inte tål. ^^;

 

*Spoilers slut*

 

Hehe, kanske en lite för lång genomgång om vad den handlar om... ^__^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Den är ungefär som Sailor Moon fast sämre. Men det är klart, ingeting i den genren är bättre än SM. Mermaid Melody Pichi Pichi Pitch är inte alls 53 avsnitt. Den är på 52 avsnitt, sen så börjar nästa säsong, Mermaid Melody Pichi Pichi Pitch Pure. Jag gillade verkligen den här serien... tills man kom till avsnitt 30. Då blev man less på den och hoppade till avsnitt 45, å det hade ändå inte hänt något speciellt, utan den fortsatte på med sina "Moster of the Week"-avsnitt. Men sen så blir det annat... Slutet närmade sig och då blev allt i serien bättre än någonsin. Så om man ska se den här serien, se inte hela, se de 20 första avsnitten och de 12 sista.

 

Det sägs att man blir hjärntvättad av den här serien, och det är sant. Om man ser den så får man bestående skador på hjärnan av Söt-het. Har aldrig i mitt liv tidigare sett någon sötare anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man sjöng inte ihjäl motståndarna på 80-talet. Man charmade världen med sin sång på 80-talet.

 

Låt mig säga en sak och Pitch: jag har full förståelse för skurkarna. Om jag var de skulle jag också till varje pris försöka befria världen från Lucia (hon heter faktiskt Lucia) och hennes kumpaner, och jag lider ungefär lika mycket när Sjöjungfruprinsessorna plockar fram mickarna. "Neeeeej, sluuuuuuta! Skona miiig!". Den enda som har en ens rimlig sångröst är Lina. Varken Lucia och Hanon kan ju ens ta ton; det är pinsamt.

 

Jaja, nu skall jag inte vara taskig. Men efter 30 avsnitt fick det vara nog. Det som gjorde att jag höll så länge var Hippo. Han var helt underbar från början till slut. Romansen med en av skurkarna var även den klockren.

 

Ett av Pitchs problem är att det egentligen bara är en ovanligt lång reklamfilm för Takaras E-kara (en midibaserad karaokemick man kopplar till TV:n), som de hade ett fasligt lager övr av. Jag har inget emot att de gör leksaker på animé, men det är lite sorgligt när självaste incitamentet till en animé är att sälja en specifik leksak som annars inte sålde.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man sjöng inte ihjäl motståndarna på 80-talet. Man charmade världen med sin sång på 80-talet.

Beror på vem du frågar, vissa kanske inte gillar gulliga popvisor... tur att jag gör det. =)

 

Låt mig säga en sak och Pitch: jag har full förståelse för skurkarna. Om jag var de skulle jag också till varje pris försöka befria världen från Lucia (hon heter faktiskt Lucia) och hennes kumpaner, och jag lider ungefär lika mycket när Sjöjungfruprinsessorna plockar fram mickarna. "Neeeeej, sluuuuuuta! Skona miiig!". Den enda som har en ens rimlig sångröst är Lina. Varken Lucia och Hanon kan ju ens ta ton; det är pinsamt.

Lucias och Hanons röstskådespelare är ganska unga också, 12-14 år har jag för mig att flickorna är, och det hörs verkligen att det inte är den sortens röster man skulle förvänta sig från dem.... men undantaget för Lina, som du sade.

Ett av Pitchs problem är att det egentligen bara är en ovanligt lång reklamfilm för Takaras E-kara (en midibaserad karaokemick man kopplar till TV:n), som de hade ett fasligt lager övr av. Jag har inget emot att de gör leksaker på animé, men det är lite sorgligt när självaste incitamentet till en animé är att sälja en specifik leksak som annars inte sålde.

Så animen är inte baserad av någon manga med andra ord?

 

 

 

Vad sägs om ett extranummer? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lucias och Hanons röstskådespelare är ganska unga också, 12-14 år har jag för mig att flickorna är, och det hörs verkligen att det inte är den sortens röster man skulle förvänta sig från dem.... men undantaget för Lina, som du sade.

 

Jo, det är inga jättekändisar precis. Det luktar lite "vi tar några okända så behövs det inte lika mycket honorar". Äsch, nu var jag bara taskig igen.

 

Så animen är inte baserad av någon manga med andra ord?

 

Nej, inte vad jag vet. Det finns nog en manga, men jag tror inte den är originalet på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Försökte se Pitch för ett tag sen men allt blev för lidande. Jag höll ut i hela 10-15 episoder, de enda karaktärerna man kände nåt för var, som Zimeon sade, skurkarna och Hippo.

 

Jag hade nog klarat av den bättre om jag inte varit sjöjungfrugalen. När allt kommer omkring tycker jag grundberättelsen är jäkligt kul -- en snitsig variant på det gamla siren-temat. Om de bara inte haft så glassfärgade mickar och så "villain of the week"-tema, så hade den kunnat vara ungefär hur bra som helst. Men jag gissar att jag hunnit bli lite allergisk mot "säljes för 49:50 på Stor och Liten"-detaljer i animé.

 

Tänk er att trion istället sjungit som riktiga klassiska sirener istället; med bara sina röster och inget komp. Lite mer fantasi i "stridsscenerna" (inte bara "Aaaaaaargh! Det här ska vi komma ihåg! Vi retirerar!" från skurkarna) och en litet mer smäktande romans med Kaito. Då hade vi kunnat ha en riktig höjdare.

 

Men det hade väl inte sålt lika många leksaker, så det rimmar väl inte med dagens kapitalism.

 

Å andra sidan är jag inte målgruppen för animén till att börja med, så jag skall nog inte uttala mig om dess vara eller icke vara. Så länge den funkar för målgruppen är det ju inget att klaga på. Om man inte går och stör sig på leksaksfixeringen så är den säkert helt okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...