Hoppa till innehåll
Anime.se

Manabi Straight!


Klibbnisse
 Share

Rekommenderade inlägg

yisuVpzNY.jpg

Vad är bättre än att kombinera orden "Komedi", "Skola" och "små gulliga personer som ser yngre ut än vad de egentligen är"? Jag kan inte tänka mig något bättre om man bortser från en frusen DeLorean! Manabi Straight! är en skolkomedi med i princip allt fokus på skolans elevråd! Hysteriskt kul och sjukt bra om man frågar mig, en riktigt kul serie som länge förtjänat en plats i forumet här, men som aldrig fått en...

 

Kort om handlingen

fvRxIyKVA.jpg

I en inte fullt så avlägsen framtid har antalet barnafödslar avtagit i sådana hiskeliga mängder att många skolor blir tvungna att klappa igen, Seioh Private High School är inget undantag då man planerar att slå sig samman med en annan skola i området.

 

Inte nog med att det inte finns någon marknad för skolor längre har det dessutom blivit som så att många ungdomar väljer att inte gå på high school utan tar ett jobb med en gång, och de elever som går i skolan hasar sig mest genom skoltiden utan att göra någonting speciellt roligt under tiden.

 

Amamiya Manami är en energisk tjej som nyss kommit till Seioh, med målet att bli elevrådsordförande, något hon dessutom blir efter att ha sjungit skolans temasång under något möte. Med denna ganska omdömeslösa tjej vid rodret lyckas elevrådet dras upp från att ha bestått av endast en sekreterare till att bli ganska komplett, och planen att underhålla eleverna tas i bruk på allvar när det börjar bli dags för skolans festival, något som dock verkar få motstånd från den skola som Seioh planeras att slås ihop med...

 

Snabbinfo

Typ: TV-anime

Sändning: 7 januari, 2007 - 25 mars, 2007

Genrer: Komedi, Skolliv, Vardagsliv

Avsnitt: 12+1

 

 

Karaktärer

vwsJXMKje.jpg

Samtliga karaktärer i denna underbara serie lider utav den ökända sjukdomen "se yngre ut än vad man egentligen är", vilket resulterar till att samtliga karaktärer är mycket kortare än vad de borde vara, har stora huvuden, stora ögon... och ser allmänt gulliga ut!

 

Amamiya "Manabi" Manami

Röstskådespelare: Horie Yui

DdsqgzJjq.jpg

Hon måste ta en spruta... and I love it!

Allas vår älskade huvudperson som nyss börjat på Seioh Private High School! Har överdrivet mycket energi lagrad och äger dessutom någon form av motordriven hover-kickbike som hon tyvärr inte åker runt med alltför ofta. Utöver detta så vrålar hon uttrycket "Massugu go!" konstant, vilket även smittar av sig på resten av elevrådets medlemmar under seriens gång. Innehar rollen som ordförande i elevrådet.

 

Inamori Mika

Röstskådespelare: Nonaka Ai

OqPaGqqIQ.jpg

Den enda personen som är med i elevrådet från start, även den första som träffar Manabi när hon hoppar ner till henne från en bro. Förmodligen den mest lågmälda av de alla även om hon ibland försöker verka väldigt högljudd. Hon tycker själv att hon brukar bli kvarlämnad och att hennes kompisar brukar försvinna från henne, stackarn. Innehar rollen som sekreterare i elevrådet.

 

Uehara Mutsuki

Röstskådespelare: Inoue Marina

YarimgaXc.jpg

Sportigare än henne blir man nog inte, om jag minns helt rätt så är hon sedan länge kompis med Mika. Bortsett från att verka vara med i alla möjliga sportklubbar är hon dessutom den näst mest energiska personen av de alla, efter Manabi förstås. Hon är skriven som assistent i elevrådet.

 

Etoh Mei

Röstskådespelare: Hirano Aya

ZGNwdoggg.jpg

Känner Mutsuki sedan tidigare. Innan Mei kom till Seioh hade hon i sin tidigare skola varit klassordförande utan att ens ställt upp i något val, då klasskamraterna anmält henne. Vilket resulterade till att alla slängde över allt ansvar på henne och hon blev traumatiserad för evigt... eller ja, åtminstone tills Manabi kom och återställde henne. Hon är en väldigt ordningsam och bestämd person, samt en riktigt haj när det kommer till datoranimering, är hon möjligtvis en nörd i hemlighet? Efter många om och med något hon med i elevrådet under titeln kassör.

 

Odori Momoha

Röstskådespelare: Fujita Saki

crjBkCRAb.jpg

Momoha är inte med i elevrådet alls, hon bara har en förmåga att vara med i gänget ändå. Hennes roll på skolan är att skriva nyheter på skoltidningens hemsida, ta kort och göra nyhetsreportage som sänds på skolans intranät. Lustigt nog är hennes familj ultrarik och äger massvis av allting, vilket gör att hon har en del makt (som hon i och för sig knappt använder någon gång om jag minns helt rätt...) till sitt förfogande. Är aningen tystlåten och ganska barnslig i sina handlingar.

 

Ljud och musik

Yeh! Manabi Straight har mumsiga musikstycken, inte minst OP:t som är svinbra i min mening. Låten i sig är super med Megumi Hayashibara vid mikrofonen, slutlåten är inte riktigt lika bra (dels för att jag tycker att Ufotable kunde gjort dockorna lite snyggare) men går helt an. Bakgrundsmusiken och instickslåtarna är helt klart godkända, det är dock inte alltför mycket musik i serien, både på gott och ont.

 

Lite kommentarer

En sak jag dock irriterade mig på är hur mycket av serien som utspelas i dåligt upplysta inomhusmiljöer, alla ni som sett den har nog också märkt att det aldrig är lika ljust inomhus som det är de få gånger de faktiskt är ute!

 

Jag måste säga att Ufotable är en aningen underskattad studio och Manabi Straight har, i min mening, inte fått den uppmärksamhet den förtjänar! Manabi Straight är en riktigt bra serie, sjukt kul dessutom!

 

PpEcDRwKM.jpg

Några sekunder senare kommer Mei och räddar skiten ur dem, ahhw yeaaahhh!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...