Hoppa till innehåll
Anime.se

Chaos Head - Hjälp med översättning


Pthia
 Share

Rekommenderade inlägg

Är det någon här som spelat detta som inte förstår sig på japanska i tal och/eller skrift som skulle kunna hjälpa mig?

Jag har införskaffat mig detta spel iom att jag tyckte det verkade intressant men mitt problem är ju att hela spelet är på japanska. Så jag hittade en översättning som verkar vara mer eller mindre färdig men jag hittar ingenstans att ladda ner det. efter mycket om och men hittade jag någon beta verision men jag tror jag råkade göra väldigt fel för jag fick det inte att funka iaf.

 

Det finns (eller finns det?) även ett annat sätt verkar det som för att få det till engelska, närmare bestämt det här men det där var så många steg så jag inte blev klok på vad det var jag skulle göra och varför.

 

Att ladda ner en sådan här "översättning" visade sig (om jag inte är helt felinformerad) vara fullt laglig så tråden borde inte stängas pågrund av att jag frågar.

 

Är det någon som har lyckats få detta spel till engelska med någon av dessa 2 metoder nämnda ovan eller någon helt annan metod och kan hjälpa mig göra spelet spelbart för mig så skulle jag vara mycket tacksam.

Alla tips är välkommna, skrivna här eller skickade som pm.

 

Tacksam för all hjälp på förhand.

 

EDIT: Om det skulle visa sig att hela spelet redan är släppt på engelska officiellt (vilket jag missat i så fall) så kan vi ju glömma allt det här men tills så är fallet så behöver jag all hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående den juridiska delen av din fråga behöver du inte oroa dig. Patchar av det här slaget är fullt lagliga. Eftersom du äger själva spelet så får du göra precis vad du vill med olika patchar på din egen dator.

 

Nedladdningslänk. FTPn verkar dock rätt slö. Jag ligger på dassiga 50 kb/s, men den är ju inte så stor (91,93 MB) så det är väl bara till att låta den stå och ticka tills det är klart. Det rör sig emellertid om en "Release Candidate 1" så patchen är inte helt problemfri. Du kan tydligen inte spara under kapitel 7 och vissa verkar ha strul med OP och diverse CGs som blir svarta.

 

Edit: Har inte spelat spelet och därför ej heller använt patchen, så jag kan inte uttala mig om hur välgjord den är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar jag lyckades hitta den där länken själv medans jag skrev och kopierade in adressen men skrev upp tråden här för säkerhets skull ifall något går fel.

Det är faktiskt klart för mig nu och det jag laddade ner ser mer eller mindre ut som den där tidigare beta verisionen (som jag aldrig fick att fungera, bättre lycka denna gången då hoppas jag)

 

Hur om hälst så står det bl.a såhär i read me filen:

c. If you have the latest version of VSFilter, you can opt to use softsubs.

Har inte provat installera detta än tänkte få svar på detta först eftersom jag har för mig att man fick välja sist om man hade vsfilter eller ej, jag valde ja men det hade jag inte kanske därför det aldrig funkade.

 

Vad gör man med det?

Jag antar att jag inte är helt ute om jag tror det är detta jag ska ladda ner.

Vilken verision passar till vista?

 

Spelar kanske mindre roll men man laddar iaf bara ner en fil som heter VSFilter.dll var ska denna sen ligga? vilken mapp? system32 eller windows eller vad? jag har ingen aning om hur man "installerar" dll filer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja du, jag kan nog inte vara till så mycket hjälp. Har själv bara spelat två VNs (Tsukihime och Clannad) och fick då jour-spamma Orrin med frågor innan allt var good to go. Han och DB har grym koll på sådant här så antingen kan du ju vänta på att någon av dem (eller någon annan som vet) får syn på detta eller också kan du ju hoppa in i #anime.se @ Rizon och fråga Orrin där. Han är online as we speak. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag tyvär inte mirc installerat så kan inte komma in just nu (antar att "#anime.se @ Rizon" är en mirc kanal :P . Har heller inte använt det på flera år typ så jag väntar lite och ser om någon har svarat imorgon. Det är ju inte så brottom kan vänta en dag med att börja spela det :P

Får väl dock ta och sätta mig in i mirc igen kan vara bra att ha tillhands om man skulle få problem någon gång :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick tips av Meatrose om den här tråden, ska se om jag kan hjälpa till.

 

VSFilter är ett filter för undertexter, skulle gissa på att detta även ingår i CCCP om du har det Codec packet installerat. Antar att översättningen använder det för textning av spelets intro etc.

 

Nu har ju tyvärr aldrig installerat en översättningspatch själv eller liknande så jag vet ju inte riktigt hur den fungerar, men efter en liten googling fick jag fram det här.

 

1. Installera spelet

 

2. Zippa upp patchen till Chaos Head mappen (zippa INTE upp "DO NOT TOUCH.RAR").

 

3. Läs Readme filen.

 

4. Kör "Antifail Installer.bat", har du senaste versionen av VSfilter kan du använda softsubs.

 

5. Kör spelet i applocale under 日本語 eller ändra om dina språkinställningar till japanska.

 

För att installera VSfilter kolla här http://www.videohelp.com/tools/VSFilter_DirectVobSub

 

Om det inte skulle funka kan du testa att ladda hem den här versionen, om det nu inte är den du har.

 

Lycka till och fråga på om det är något mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack orrin men jag har kommit ungefär så långt själv. Men jag vill ju använda det här VSFilter men vad jag behöver veta är hur jag installerar det. Filen VSFilter.dll var lägger jag den någonstans? det kommer inte med någon installer utan bara som en .dll fil och ajg har ingen aning om var jag gör av sådana :rolleyes:

 

EDIT: Fan vad dum jag är du skrev ju upp en länk där det stod hur man gjorde. Tackar så mycket :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heh nåja kan skriva ner det ändå.

 

Zippa upp filen till system32 mappen och gå in på startmenyn och klicka på kör. Skriv sedan in "regsvr32 filnamn.dll".

 

Nu måste jag dock sova, så om det dyker upp några ytterligare problem får du vänta på svar tills imorgon tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok mer problem :( La ner projektet igår men tog upp det idag men har nu följande problem:

När jag går in på kör och skriver: regsvr32 VSFilter.dll så får jag följande felmeddelande:

 

Modulen VSFilter.dll kanske inte är kompatibel med den versionen av Windows som du kör. Kontrollera om modulen är kompatibel med en x86-version (32-bitars) eller x64-version (64-bitars) av regsvr32.exe.

 

Jag hoppade över hela grejen tänkte prova installera resten först och se hur det funkar så nu kommer en fråga till Meatrose:

 

Kunde du installera det öht?

När jag försöker installera står det bara:

 

TEST FAILED

Please reinstall the game; an error was detected in chaoshead.exe at line 2252.

 

Jag har provat att installera om det men får samma problem.

Funkade det för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm nej då vet jag inte vad det kan vara tyvärr, om du nu inte sitter på ett 64 bitars OS eller har laddat hem en version av VSFilter som är för 64-bitars OS. Den jag länkade igår fungerade nämligen bra för mig allafall på ett 32-bitars Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...