Hoppa till innehåll
Anime.se

Another Code R - A Journey to Lost Memories


Klibbnisse
 Share

Rekommenderade inlägg

Såg att uppföljaren till Another Code på DS dyker upp till Wii nu om ett par dagar! Själv har jag nog inte råd att lägga pengar på spelet just nu men, men ändå trevligt att se en uppföljare, det är dock en sak jag blev lite fundersam över...

 

När jag kikade in på Nintendo Sveriges hemska lilla hemsida så verkar informationen som dykt upp på sidan vara helt åt... tja, fel helt enkelt. Där skriver man:

 

[...] Den 16-åriga flickan Ashley förlorade sin mor i ett vetenskapligt experiment – Another – när hon var ett litet barn. Nu, 13 år senare, åker hon med sin far på en campingsemester till Lake Juliet, men hon upptäcker snart att sjön ruvar på mystiska hemligheter. [...]

 

Vi som spelade spelet till DS känner mycket gott och väl till att Ashley INTE förlorade sin mor i experimentet, utan snarare vid sidan av det!

 

 

Nej, med undantag för det verkar spelet i och för sig lite krystat och jag kanske inte är den enda som är lite nyfiken på hur man kan ha lyckats göra någonting nyskapande till Wiiet. Jag menar, till DS fanns det inte bara ställen där man var tvungen att tänka förbannat mycket för att komma på lösningen som ofta bara var att peta någonstans på skärmen (var det någon annan som hade problem med att ens få ner bron i början?), något som mycket väl skulle kunna finnas till Wii också.

 

Men det är inte så mycket man kan göra till Wii som inte gjorts innan (åtminstone inte i min hjärna) som man gjorde med DS-versionen, exempelvis har jag för mig att Another Code var det första DS-spel som utnyttjade möjligheten att stänga själva maskinen, något som inte bara var förbannat knasigt och oväntat utan dessutom riktigt svårt att ens komma på. Samma grej går liksom inte riktigt att göra med Wii... men, men... Cing har ju klarat av att fixa det två gånger till DS så med lite tur snubblar de inte på sitt eget rykte. Personligen hoppades jag i och för sig att de stannade och fortsatte att göra episka historier till DS, precis som jag hoppas att jag aldrig får se ett eget Phoenix Wright-spel till någon Tv-konsol!

 

Så om någon här skaffar Another Code R, berätta om det finns något innovativt i det eller ej!

 

Uppdatering: Oddsen för att spelet är lika förbannat bra som de tidigare är helt plötsligt lika bra som innan. Another Code till DS fick 35 i Famitsu, Wii-versionen fick 28...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 11 months later...

Bättre sent än aldrig, heter det ju. För bara en stund sedan stängde jag av spelet efter att ha sett sluttexter rulla. Eftersom det första spelet i mitt tycke var ett mindre mästerverk (betoning på mindre, det var över på runt 4 timmar) såg jag grymt fram emot att äntligen få en uppföljare, trots Gamereactors magra betyg på 5 av 10. Den stora frågan lyder alltså: var det en värdig uppföljare?

 

Svar ja. Historien var välskriven, karaktärerna djupa, och äventyret bra mycket längre än förra gången. Mer dialog och mer människor står på menyn, och huvudpersonerna är lätt att fästa sig vid. Mitt största riktiga klagomål är formatet själv; kontrollen fungerar hyfsat bra (förrutom under en del pussel), men 3D-modellerna och deras ljudlösa gester (ingenting är röstat) tar en stund att vänja sig vid. Det är inget som egentligen står historien -- jag är tacksam över att vi överhuvudtaget fick denna uppföljare -- men jag skulle hellre velat ha det till DS.

 

Så om du gillade första Another Code (eller Trace Memory som det också heter), tveka inte för att plocka upp det här. Atmosfären i Cings spel är svår att toppa, så även det här är kattmynta för oss som gillar mysteriespel. Fy skam att företaget gick i konkurs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...