Hoppa till innehåll
Anime.se

VFX-robot.


Misho
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte slänga upp ett projekt som vi jobbade med i skolan för ett tag sedan(ett bra tag sedan:P).

 

Det handlade om att visa lite vad vi lär oss här och var ett VFX projekt på 5 veckor där olika team jobbade på egna delar, vårt team gjorde slutdelen.

 

 

Jag stod för animation, partikeleffekter samt en del modellering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag måste säga att det är riktigt imponerande, särskilt med en så liten tidsram.

Hur många grupper var ni, och vilken grupp gjorde vad?

 

Gjorde du all animering eller vissa specifika delar?

 

 

Synd bara att jag inte har någon audiokanal där jag sitter nu. Får lyssna på musiken när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, här har jag missat svar.

 

Vi var 4 grupper totalt, varje grupp fick göra en egen plan över vad man ville visa, dock med en koppling mellan de olika sekvenserna. Vi valde musik som en tråd igenom de 4 videobitarna och varje klipp har en lite annorlunda ton.

 

Jag stod för all animering av roboten samt att den löses upp och blir texten i slutet.

 

Fredrik Stertman stod för modell.

Jacob Alenius för riggning av roboten.

Erik Larsson simulerade huset och röken.

Fredrik Lindner skötta kompilering av VFX och filmat matrial. (jobbigaste biten helt klart!)

 

I spellistan till höger hittar ni de andra gruppernas bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt svara exakt då det var så länge sedan men jag kan uppskatta arbetet veckovis.

 

1:a veckan, planering/koncept & filmande av utomhusscenen.

2:a veckan, modellering & riggande gick hand i hand. Samtidigt började Jag och Erik läsa på om partikeleffekter samt simulering.

3:e veckan, fortsatt modellering & riggning, påbörjad simulering samt blockande av robotanimation.

4:e veckan onsdag, modell, rigg och matrialsättning var färdig. Jag hade nu till fredagen på mig att förfina animationen och därefter skulle huset simuleras med den nya animationen. Söndag kväll satte vi igång rendering.

5:e veckan, Lindner började kompa allt medans Jag gjorde färdigt partikeleffekten för slutbiten.

 

Fredag 5:e veckan, presentation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började ni studera partikelsimulering under projektet?

Verkligt imponerande resultat i så fall.

 

Hur länge tog det att rendera och vilket program använde ni?

 

Förresten, en sak till, nu när jag tänker på det: Hur mycket planerade ni redan vid filmningen. Hade ni någon lasermarkör för att skapa ett basplan, eller körde ni ögonmått eller hur gjorde ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, både jag och Erik var helt nya till partiklar i Maya då vi påbörjade projektet och det ingick inte i planen heller utan det var först vecka två som läraren frågade om vi kunde göra det och få med skolans loggo på slutet.

 

Renderingen tog bara en natt då vi körde nätverksrendering med 30 datorer(vissa delar renderade vi om ett par gånger pga fel och artefakter). Vi körde mentalray i Maya-09.

 

Vi planerade i princip allt under första veckan, med undantag för partiklarna. Vi kom fram till robot idén och begav oss ut för att hitta en lämplig plats, det föll på den här platsen eftersom huset som förstörs inte existerade där utan det var en gata neråt och således en bra plats för att bygga upp ett fejkhus på.

 

Vi skapade 3D utrymmet i ett tracking program(kommer ej ihåg namnet) med hjälp av markörer på olika objekt ute i verkligheten. Du kan faktiskt se en sådan markör precis bakom bilen till höger, svart låda med vitt kors på, även huset till höger har markerats med svarta kors och sådana här markörer placerade vi ut på en del ställen för att få ett djup i det inspelade 2D matrialet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då har ni lärt er snabbt.

La ni till loggon med samma verktyg eller använde ni ett annat program?

 

Okej. Jag trodde att ni använde en dator, så antingen hade ni en löjligt snabb dator, eller kommit på ett nytt sätt att rendera på.

Var det krångligt att rendera med flera enheter, eller fanns det något standardiserat sätt?

Funderar att använda min gamla burk som en renderingsmaskin på natten, och kanske koppla ihop den med min nya på dagen. Har dock ingen aning om det är värt jobbet.

 

 

Okej. Jag antar att det gröna huset var markerat eftersom delar av husväggen studsar mot det, eller det kanske var lyktstolpen.

 

Det som skulle kunna ha bidragit till känslan vore nog mer damm och rök. Moderna husväggar, särskilt en sådan som roboten tacklar, innehåller rätt mycket saker som smulas sönder och flyger all världens väg. Så ett stort moln med gipsdamm runt fötterna på den när den stannar hade nog gett mer tyngd åt själva kraschen. Tyvärr är ju rök rätt knepigt att fixa, så jag förstår att ni inte lade in mer.

Trots det så tittade jag några gånger på den innan jag märkte av den detaljen.

 

Bra komposition förresten. Det tar tillräckligt lång stund innan roboten tacklar ner väggen för att man ska hinna bygga upp förväntan, men inte nog för att man ska förlora intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja väldigt många projekt var kort tid och man är rätt tacksam för det nu ute i den riktiga branschen. Vårt första projekt var 2 veckor efter skolstart då många var helt nya på 3D, projektet var att skapa en karaktär från koncept till fungerande i Unreal 3 motor/spelet.

 

Loggan skapades också i Maya där vi valde en frame där roboten var i pose, sedan sprayade vi den med partiklar som sedan drogs till en logga som fadade in med ett alphaplan, jag kommer ärligt inte ihåg alla detaljer då jag inte sysslar med partiklar längre utan bara animation men det var inte mycket jobb alls.

 

Jag skötte inte renderingen men vi använde oss av mayas inbyggda batchrenderings verktyg med backburner, eftersom alla datorerna var i ett nätverk redan så var det inga problem alls, du behöver inte ens ha Maya installerat på alla datorer utan bara backburner. Det är absolut värt besväret om du vill ha ut snabba test under natten som man sen kan korrigera.

 

När vi hade filmat matrialet och skapat en 3D värld så var det bara till att lägga in husen som dem låg i verkligheten, ögonmått och markörer.

 

Ja vi håller alla med på den punkten om att det fattas rök samt mer partiklar, även en del av de existerande delarna beter sig lite lustigt men med tidsramen vi hade så var det tvunget att skippa att jobba vidare på det. Vi la till flera lager av röken i AfterEffects också men det hade kunnat vara lite till.

 

Jag måste påminna om att projektet är ca 2 år gammalt nu så jag kommer inte ihåg alla detaljer men det var väldigt lärorikt, både tidspressen och de olika komponenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...