Hoppa till innehåll
Anime.se

Stargate Universe season 2


Pthia
 Share

Rekommenderade inlägg

Ok denna tråden handlar om andra säsongen av serien Stargate Universe som för tillfället går i USA. Jag måste först säga att jag tyckte första säsongen var riktigt bra och det är därför jag nu ser andra men det är så mycket jag inte begriper så jag tänkte höra om någon här har lite bättre koll på vad det är som händer än jag.

 

Det har än så länge släppts 5st avsnitt och jag kommer spoila från de flesta så om ni funderar på att de serien så kanske det är lite tråkigt att läsa vidare.

 

Upp till episode 5 samt slutet på säsong 1

Ok hur slutade säsong 1 nu då, det var ett tag sedan den gick men jag är nästan säker på att den slutade med att Rush började bråka med Young på en planet vid någon rymdkapsel sen dumpade de Rush där och stack därifrån.

 

Säsong 2 börjar med att Rush är tillbaka på Destiny med alla andra och det nämns aldrig hur eller varför han är tillbaka, det finns även en grupp utomjordingar (om jag förtått det rätt) på skeppet som av någon anledning pratar flytande engelska och ser precis ut som människor i svarta kläder. Hur de kom dit eller var de kom från har inte nämnts.

 

Vi fortsätter, i början av avsnitt 3 hittar de ett nytt skepp som är likadant som Destiny, de bordar det och en massa saker händer, de träffar bl.a på en massa nya utomjordingar som iaf inte ser mänskliga ut eller pratar så man förstår dem. Detta avsnittet slutar iaf med att en del av besättningen bir kvar på detta nya skeppet medans de andra som är kvar ombord på Destiny åker iväg i överljushastighet igen.

 

Avsnitt 4 börjar och hela besättningen är tillbaka på Destiny. wtf hur kom de tillbaka och var är de halvt om halvt fientliga utomjordningarna? Chloe har desutom blivit smittad av något och håller tydligen på att konvertera inombords till utomjording själv. Hur eller varför nämns givetvis inte. :/

 

Vi fortsätter med avsnitt 5. Detta var till 80% en dröm som Scott drömde när han höll på att dö eftersom han hade blivit utsatt för något utomjordiskt. Man fick aldrig ens reda på när de kom till planeten eller hur de kom dit eller hur något hände. Man fick bara se lite då o då när han låg o var halvdöd men en infekterad arm, varför kan de inte visa vad som händer innan så man får någon sorts bakgrund till det som händer?

 

 

 

 

 

 

 

Jag vill egentligen inte klaga för trots allt så gillar jag serien och andra säsongen är inte dålig den är bara så sjukt random så jag inte hänger med, jag kanske har missat något men om någon har lite bättre koll på vad det är som händer, upplys mig tack. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att du inte hänger med är att du uppenbareligen har missat cirka 10 avsnitt på säsong 1.

 

Stuff

Ja, när de lämnar Rush så tog serien en längre paus i USA. Så om du inte sett dessa avsnitt så är det inte konstigt att du inte hänger med.

 

Vad gäller avsnitt 3, så är det faktiskt bara Telford som stannar kvar på det andra skeppet, de andra lyckas komma tillbaka. (Jag kan dock hålla med dig om att det var lite oklart, ganska dåligt klippt runt de scenerna).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Upp till episode 5 samt slutet på säsong 1

Vi fortsätter, i början av avsnitt 3 hittar de ett nytt skepp som är likadant som Destiny, de bordar det och en massa saker händer, de träffar bl.a på en massa nya utomjordingar som iaf inte ser mänskliga ut eller pratar så man förstår dem. Detta avsnittet slutar iaf med att en del av besättningen bir kvar på detta nya skeppet medans de andra som är kvar ombord på Destiny åker iväg i överljushastighet igen.

Avsnitt 3

Det var ju bara Telford som blev kvar på det andra skeppet. Medan resten av teamet släpade tillbaks den medvetslöse Rush så stannade Telford kvar och blev guidad i hur man skulle sluta strömmen av energiflöde till det andra Destiny. Rush kvicknade till och skyndade till huvudkontrollpanelen (som man kan styra hela Destiny ifrån) och tog beslutet att docka ifrån -- vilket resulterade i att Telford blev kvar och Destiny #1 övergick till överljushastighet.

 

Upp till episode 5 samt slutet på säsong 1

Avsnitt 4 börjar och hela besättningen är tillbaka på Destiny. wtf hur kom de tillbaka och var är de halvt om halvt fientliga utomjordningarna? Chloe har desutom blivit smittad av något och håller tydligen på att konvertera inombords till utomjording själv. Hur eller varför nämns givetvis inte. :/

 

Avsnitt 4

Hur hon blivit smittad undrar jag också. :|

 

Upp till episode 5 samt slutet på säsong 1

Vi fortsätter med avsnitt 5. Detta var till 80% en dröm som Scott drömde när han höll på att dö eftersom han hade blivit utsatt för något utomjordiskt. Man fick aldrig ens reda på när de kom till planeten eller hur de kom dit eller hur något hände. Man fick bara se lite då o då när han låg o var halvdöd men en infekterad arm, varför kan de inte visa vad som händer innan så man får någon sorts bakgrund till det som händer?

 

Avsnitt 5

Hela drömsekvensen var onödig. Det är underförstått hur de kom till planeten (de har ju besökt flertal planeter förut, det är bara repetivt; antagligen stannade Destiny inom räckvidd för en port i och med att de behövde fylla på mat och vatten, eller liknande (så jag tolkade det)). Men som sagt, drömsekvensen medförde ingenting konstruktivt och var bara utfyllnad. Att de istället visat när de kom dit och vad som hände i kronologisk ordning skullle vart mindre drygt och mer spännande.

 

Men jag gillar hur avsnittet slutade. Nu är båda infekterade av jag-vet-inte-vad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vad snackar ni om säsong 1 var ju bara på 10 avsnitt... *går o googlar på episode guide o lite annat* alltså vafan jag såg bara halva säsong 1. Inte konstigt allt e så rörigt. Jag ser alltid detta hos min granne det är han som har koll på det han sa det var säsongsuppehåll efter de första 10 avsnitten så vi började se nu igen först på säsong 2. Så otroligt fail detta var :/

 

 

 

 

Angående avsnitt 3 så nu när ni säger det så kanske det ligger något i det, jag kan ha ett svagt minne av att de slutade så som ni säger... aja detta var inte så konstigt att jag inte fattade hur det hängde ihop, jag får väl kanske ta o se ikapp andra halvan av säsong 1 så jag slipper störa mig på det stora hålet i storyn :p

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Stargate brukar på senare tid (eller sen alltid?) ta en paus i mitten av säsongen mellan det tvådelade avsnitt som brukar finnas där. Det är väl för att sprida ut det lite så man inte behöver vänta väldigt länge mellan varje säsong, utan istället en lite mindre tid mellan varje halv säsong.

 

Annars då, upp till S2E5

Jag tycker det här utan tvekan är den bästa Stargateserien. Den är mer handlings- och karaktärsdriven istället för veckans monster-formeln som föregångarna använde sig mycket mera av.

 

Jag gillade att Telford blev kvar på det andra skeppet. Det var en besvikelse hur enkelt Rush kom tillbaks från planeten i säsong ett, men nu verkar T få stanna på okänd mark ett tag.

 

Senaste avsnittet var... mjeh. Det är samma utformning som The Changeling från SG-1. Känns som det är nog med det (har det till och med kopierats förut?). Å andra sidan tycker jag nog att det var bättre än Changeling, speciellt med giftemålscenen i slutet. Ändå onödigt. Och utomjordingen var äckligt dåligt animerad.

 

Upp till episode 5 samt slutet på säsong 1

Avsnitt 4 börjar och hela besättningen är tillbaka på Destiny. wtf hur kom de tillbaka och var är de halvt om halvt fientliga utomjordningarna? Chloe har desutom blivit smittad av något och håller tydligen på att konvertera inombords till utomjording själv. Hur eller varför nämns givetvis inte. :/

Avsnitt 4

Hur hon blivit smittad undrar jag också. :|

Det är ju

de blå utomjordingarna från första säsongen som tog henne fånga. En bättre fråga är nog varför de inte gjorde något liknande med Rush. Fast... honom hittade de ju på planeten, så de visste väl inte att han hörde hemma på Destiny.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

s2 osv

Ett typiskt Stargate avsnitt var det med Scotts arm. Har hänt liknande scenarion i både SG-1 och SGA. Och visst det är inte överdrivet kul. (Jag hade förvisso lite roligt åt att allas jobb i den påhittade verkligheten. Antagligen var detta bara en plot-bro för att ge Scott lite utomjordiskt DNA.

 

Och som Volbla säger så har ju de blåa rymdnissarna antagligen gjort något med Chloe när hon var i tanken. Anledningen till att inte Rush har visat några symptom kan ju vara många. Jag tror dock att det mer har att göra med att karaktären Rush inte behöver något mer, just nu så är han smartast och kan mer eller mindre styra hela skeppet. Hela den här alien grejen ger Chloes karaktär mer djup.

 

Om jag skall spekulera, så tror jag att det skulle kunna ha något att göra med att Chloe är kvinna, och de prövar någon sorts fortplantningsprocess eller dylikt på henne.

 

Utöver detta så tycker jag serien blev väldigt mycket bättre efter avsnitt 10 i s1, och ju mindre tid de håller på med de jävla stenarna desto bättre. (Skulle ju gärna se lite Jackson och Teal'c istället för O'neill när de är på besök i SGC). Utan Robert Carlyle som Rush skulle nog inte serien vara mycket att hänga i julgranen. Och de får gärna sluta med de jättelöjliga montagen i slutet av varje avsnitt. (Alternativt faktiskt lära sig göra bra montage).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Annars då, upp till S2E5

Jag tycker det här utan tvekan är den bästa Stargateserien. Den är mer handlings- och karaktärsdriven istället för veckans monster-formeln som föregångarna använde sig mycket mera av.

 

Jag håller med. Jag tycker om rymddramat, och det ger mer substans än de episodiska monster-of-the-week avsnitten.

 

Det är ju

de blå utomjordingarna från första säsongen som tog henne fånga. En bättre fråga är nog varför de inte gjorde något liknande med Rush. Fast... honom hittade de ju på planeten, så de visste väl inte att han hörde hemma på Destiny.

 

Jajustja, det hade jag förtängt helt. För många bollar i luften.

 

Utöver detta så tycker jag serien blev väldigt mycket bättre efter avsnitt 10 i s1, och ju mindre tid de håller på med de jävla stenarna desto bättre. (Skulle ju gärna se lite Jackson och Teal'c istället för O'neill när de är på besök i SGC). Utan Robert Carlyle som Rush skulle nog inte serien vara mycket att hänga i julgranen. Och de får gärna sluta med de jättelöjliga montagen i slutet av varje avsnitt. (Alternativt faktiskt lära sig göra bra montage).

Rush är ju den bästa karaktären. ¦3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var inte så glad över stenarna när de först visades vara med, men de har gett en del ok drama. Montagen har jag inget emot även om de inte är direkt nödvändiga.

 

Visst, montagen kan få vara där, bara det att de flesta av montagen är riktigt dåliga. Ofta så är de också exakt likadana. Alla karaktärer sitter och tjurar och är ledsna över sin situation när någon gnällig musik rullar i bakgrunden. Det kan ju leverera någonting ett avsnitt, men det går ju inte att köra efter varje. Vi som tittare vet dessutom att det är skit att leva på skeppet och det måste tära på dem i längden.

 

Sedan ur ett produktionsperspektiv är det säkert en billig undanflykt för att försöka få igenom lite "känsla" till tittaren. (Tacka vet jag veckans Sons of Anarchy avsnitt som lyckades göra ett bra montage).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har också följt denna serien och även om jag brukar vara "mer action mindre prat" vad gäller Stargate så har den fångat mitt intresse, inte riktigt i samma dramaklass som Battlestar Galactica men betydligt seriösare än föregångarna i Stargate serien.

 

Senaste avsnittet tyckte jag inte tillförde någonting dock, den konstigt komiska drömmen gav i princip inget alls, om det endast var en utfyllnad för att få infektera Scott för framtida bruk så kunde det gjorts på mycket mer intressanta sätt.

 

Jag hoppas att vi får se mer av Telfords nuvarande situation senare i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6: Trial and Error

Intressant avsnitt.

 

Jag undrar om det får några konsekvenser senare att Rush hoppade över stridssimulationen. Och vad var meningen bakom den? Att Destiny försäkrar sig att besättningen har en värdig ledare för att fortsätta resan? Eller har den bara, som Young sa, dålig humor och försöker förstå människorasen som helhet?

 

Samt, Eli verkar ha fått en söt liten flickvän. Tänder kvinnor från hennes planet när de ser en man gråta om sin mamma på en skärm? :cool:

Det var lite småkul att se Eli och Greer samarbeta för en gångs skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt ännu inte tittat på avsnittet ännu, för jag får inte tag i någon 720p release. Vilket gör mig gramsen när man kommer hem från en hård dag i skolan. Sanna mina ord, jag kommer tillbaka med mina åsikter senare (förhoppningsvis).

 

För er som är intresserade heter nästkommande tre avsnitt: The Greater Good, Malice och Visitation. Hoppas att det sistnämnda kan ha med någon utav de aliens de stött på.

 

352gev6.jpg

(obligatorisk bild)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6: Trial and Error

Intressant avsnitt.

 

Jag undrar om det får några konsekvenser senare att Rush hoppade över stridssimulationen. Och vad var meningen bakom den? Att Destiny försäkrar sig att besättningen har en värdig ledare för att fortsätta resan? Eller har den bara, som Young sa, dålig humor och försöker förstå människorasen som helhet?

 

Samt, Eli verkar ha fått en söt liten flickvän. Tänder kvinnor från hennes planet när de ser en man gråta om sin mamma på en skärm? :cool:

Det var lite småkul att se Eli och Greer samarbeta för en gångs skull.

 

Avsnitt 6

Det var väl kanske aningen substanslöst i sig, men det hade några stunder jag gillade. Innan jag går på det så undrar jag fortfarande vad syftet med förra veckans avsnitt? Om nu Scott blir frisk, och större delen av avsnittet handlade om en dröm..vilket inte gav hans karaktär något utveckling eller djup, var det ju enbart bara ett helt dumt avsnitt.

 

Nog om det. Ja, frågan man kan ställa sig är ifall Destiny är ett "levande" skepp, d.v.s har egna tankar och känslor. Eller om det då enbart handlade om hjärnvågor. Jag hoppas på att det är det senare, då jag tycker det är lite billigt att plocka in något element om att Destiny skulle vara levande såhär långt in i serien. Borde dykt upp tidigare tycker jag. Men då återigen, till vilket syfte? Destiny har inte påvisat någon form av AI som tar hand om sig själv, varför skulle skeppet bry sig om vem som var ledare? Nu när de introducerat detta, så hoppas jag vi får reda på lite mer.

 

Greer confirmed for bro tier! Jag gillar Greer, just för att han är lite av ett psykfall. Nu visade han en annan sida och det var väldigt roligt. Och äntligen får Eli sig lite, inte mer än rätt tycker jag. Som Greer sa Voffe, bruden gillade Eli innen hon ens hade träffat honom.

 

My face when det var Rush som räddade dagen

2zizv2b.jpg

 

Det Rush håller på med, kommer antagligen straffa dem alla ganska snart skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6

Det var väl kanske aningen substanslöst i sig, men det hade några stunder jag gillade. Innan jag går på det så undrar jag fortfarande vad syftet med förra veckans avsnitt? Om nu Scott blir frisk, och större delen av avsnittet handlade om en dröm..vilket inte gav hans karaktär något utveckling eller djup, var det ju enbart bara ett helt dumt avsnitt.

 

Nog om det. Ja, frågan man kan ställa sig är ifall Destiny är ett "levande" skepp, d.v.s har egna tankar och känslor. Eller om det då enbart handlade om hjärnvågor. Jag hoppas på att det är det senare, då jag tycker det är lite billigt att plocka in något element om att Destiny skulle vara levande såhär långt in i serien. Borde dykt upp tidigare tycker jag. Men då återigen, till vilket syfte? Destiny har inte påvisat någon form av AI som tar hand om sig själv, varför skulle skeppet bry sig om vem som var ledare? Nu när de introducerat detta, så hoppas jag vi får reda på lite mer.

 

Avsnitt 6

Destiny kanske inte har påvisat ett AI, men det borde ha ett. Eftersom det självständigt, innan besättningen kom dit, flugit igenom solsystemen och fortsatt sitt uppdrag utan att en tredjepart lagt sig i. Fast har Destiny i det fallet stannat till då och då för att åter förse energi? Svårt att tro. Jag är också ganska negativ till att det är ett levande skepp. Rush sa till och med att det inte har någon personlighet (om man litar på det han säger).

 

Avsnitt 6
Greer confirmed for bro tier! Jag gillar Greer, just för att han är lite av ett psykfall. Nu visade han en annan sida och det var väldigt roligt. Och äntligen får Eli sig lite, inte mer än rätt tycker jag. Som Greer sa Voffe, bruden gillade Eli innen hon ens hade träffat honom.

 

Jag vet. Det var bara jag som försökte vara lite _lustig_. Jag gillar dessutom också Greer, han har en skön stil och påminner om en föredetta klasskamrat till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jajuste. Det här fanns också.

 

Avsnitt 6

Jag gillade avsnittet. Jag blev lite sur när det först visade sig att det varit en dröm, men det artade sig ganska bra.

 

Att skeppet skulle vara levande tror jag inte, men det har definitivt en AI. Det har jag antagit hela tiden eftersom det själv har flugit genom universum i... miljoner år? Dessutom har vi ju sett dylikt förut. Som att Atlantis påtvingar en karantän när det upptäcker en sjukdom. Fast Destiny verkar vara mycket mer strikt, vilket inte är så konstigt då det som sagt har väldigt mycket egen kontroll. Det är programerat att vara självständigt tills ancients kommer och det litar inte helt på andra som försöker nytja det.

 

Yeah, Greer var go. Jag var lite skeptisk till att han skulle lämna tjejen obevakad - han hyser inte världens största tillit - men hans relation med Eli var rätt kul.

 

Innan jag går på det så undrar jag fortfarande vad syftet med förra veckans avsnitt? Om nu Scott blir frisk, och större delen av avsnittet handlade om en dröm..vilket inte gav hans karaktär något utveckling eller djup, var det ju enbart bara ett helt dumt avsnitt.

Vi har ju sett en del mer eller mindre fristående avsnitt förut, och med hela drömtjosan så passar det in på det rätt bra.

 

Appropå det, är jag den enda som älskade Time? Det där de hamnar i djungeln och hittar en kino som rest tillbaks i tiden. Det var fristående, och jag tyckte det var skitspännande. Det hade dessutom djur som gräver sig ut ur magen. Instant win.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

- "New friends... yaay..."

 

Avsnitt 7

Där sprack Rushs bubbla. Att hans hemlighet skulle komma ikapp honom förr eller senare var solklart och det inbjuder nu också väldigt intressanta kommande avsnitt. Avsnitt där de har kontroll över skeppet och mer information! För övrigt bra avsnitt. I slutändan räddade Rush Youngs liv efter hoppet, vilket säkerligen han fick några poäng för.

 

Samt har jag haft en klumpig känsla ända sedan förra avsnittet: att det kommer inte fungera mellan Eli och Ginn. Denna onda föraning kan just kanske slå in också i och med sista minuten av avsnittet när Ond Nisse #53 (kommer inte ihåg vad han heter) glider in i rummet. Kan det sluta med att både Mandy och Ginn blir huggna eller har han något annat planerat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har äntligen fårr tummen ur o sätt de sista 10 avsnitten i säsong 1 och säsong 2 är inte lika ologisk nu :p bra gjort av mig där :/

 

angående avsnitt 6 så

Det verkar ju som att Rush har full kontroll över skeppet nu och kan göra lite vad han vill, har inte sätt avsnitt 7 än men det känns som att han inte kan hålla på hur länge som hälst med att göra vad han vill.

 

Vad beträffar Eli så har han äntligen fått en tjej också eller vad man nu ska säga, så slipper han ragga på Cloe så fort han får chansen. Dock är jag inte säker på att hon den nya tjejen är intresserad, det kan vara så att hon försöker komma Eli nära för att kunna utnyttja honom eller det hon lär sig av honom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Avsnitt 9

amagad.png

 

Serien har lyckats sätta upp flera stora mysterier nu. Chloe, uppdraget och inte minst det som hände i det här avsnittet. Spännande värre. Och så kommer jag att tänka på att Telford finns där ute nånstans. Spännande värre.

 

Fast alla direkta hot har ju försvunnit. Finns inga farliga utomjordingar för tillfället, och inga dryga Lucian Alliance-killar. Svårt att förutspå vad som kommer hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 10

Så Telford kommer i grevens tid för att erbjuda en uppenbar flyktväg. Inte den storslagna återkomst jag hade hoppats på. Annars rätt spännande. Vi fick veta lite om vad som sker i galaxen. Så vad kommer hända? Kommer Chloe ha fixat biffen?

 

Och såhär halvvägs in brorde det ju vara säsongspaus i några veckor (eller månader). Ser inget sändningsdatum för nästa avsnitt på wikipedia. Tar nog ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...