Hoppa till innehåll
Anime.se

Börjat köra igenom Dragon Ball! Vad ska man se?


kokaburra
 Share

Rekommenderade inlägg

Tjenare! Som titel och ämnesbeskrivningen lyder.

 

Jag har precis tittat klart på Dragon Ball animen och ska nu ge mig på fortsättningen.

 

Har luskat reda på att det finns två olika vägar att gå. Dragon Ball Z eller Dragon Ball Kai?

 

Kai ska vara en remastered version av Z som är nedbantad att strikt följa mangan?

 

Som jag lyckats läsa till mig så är Kai 100 episoder och Z 291. Kan det verkligen vara så att Z har 191 episoder fillers?

 

Och som jag förstått det så sänds Kai fortfarande? Vilket betyder att jag inte kan börja titta på GT förens om ett bra tag?

 

Skulle vilja ha lite hjälp:D

 

 

 

 

TLDR; Kai eller Z för att "ha sett dragon ball".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är korrekt att Z innehåller fillers, men lyckligtvis är den inte i klass med Naruto om det nu är en tröst.

 

Dragon Ball Kai finns det i nuvarande stund 80 avsnitt ute av och är mitt i sagan om Cell. Målet, när Kai fortfarande var ung, var att runda av serien vid 100 avsnittsmärket -- varav givetvis medför rum för att vissa ändringar kan uppstå. Alltså är det 20 avsnitt kvar till orginal målet. Jag tror det kommer att bli svårt att avsluta det innan det 100:e avsnittet och troligtvis kommer antalet avsnitt överskrida 100 en bit (om man litar på mitt omdömde, dvs), vilket betyder att det är en bra bit kvar innan finalen.

 

Antingen kan du se Dragon Ball Kai så långt du kommer i handlingen och sedan komplettera med orginalet för att slippa så mycket oväsentligt som möjligt. Eller så ser du Dragon Ball Z med alla fillers för konsistens och en känsla av fullbordande. Alternativt läs mangan. :happydrop:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kai är inte helt utan fillers, men mestadels. Det lilla jag sett av DBZs fillers är fullständigt överflödigt (inte så konsigt) och agerar bara gupp i vägen så att handlingen blir långsam och tråkig. Cirka hälften av ett visst avsnitt jag såg motsvarade några få sidor i mangan. Jag skulle föreslå Kai utan att blinka.

 

När vi ännu är inne på ämnet, är det någon som har sett GT? Är det nåt skoj?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, man missar ingenting av att hoppa över utfyllnaderna. Och angående Dragon Ball Kai så är det minimala fillers för att fylla ut avsnitten ibland. De har ingen påverkan på handlingen alls. Det är småsaker som exempelvis att man får se Gregory på Kaious planet eller när Goku och Gohan tränar. Inte hela arcs.

 

Jag såg GT för ett par år sedan. Den är OK. Dragon Ball GT fokuserar primärt på komedi/äventyr/mysterier än strider. Samt att det inte är Akira Toriyama som står bakom den. Den bygger också mycket på Dragon Ball Z (såklart) och är man ett Dragon Ball-fan så ser man den. Är man ett kräset fan så får man avgöra om det är värt tiden. Jag gillar för övrigt Baby (antagonisten i GT) och den senare halvan av serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, man missar ingenting av att hoppa över utfyllnaderna. Och angående Dragon Ball Kai så är det minimala fillers för att fylla ut avsnitten ibland. De har ingen påverkan på handlingen alls. Det är småsaker som exempelvis att man får se Gregory på Kaious planet eller när Goku och Gohan tränar. Inte hela arcs.

 

Jag såg GT för ett par år sedan. Den är OK. Dragon Ball GT fokuserar primärt på komedi/äventyr/mysterier än strider. Samt att det inte är Akira Toriyama som står bakom den. Den bygger också mycket på Dragon Ball Z (såklart) och är man ett Dragon Ball-fan så ser man den. Är man ett kräset fan så får man avgöra om det är värt tiden. Jag gillar för övrigt Baby (antagonisten i GT) och den senare halvan av serien.

 

 

Jag bestämde mig för att se på Dragon Ball mest för att jag känner att man "borde" ha sett den. Jag blev positivt överraskad av första serien och ska se Z och GT för att kunna säga att man sett "orginalet".

 

Fillers har jag inte så jättemycket emot förutsatt att dom är förhållandevis bra.

 

tack för alla svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...