Hoppa till innehåll
Anime.se

Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

cp820.png
Titel: Hyōka
Genre: Mystik, Skolliv
Sändes: 23-04-2012 till 16-09-2012
Studio: Kyoto Animation
Regissör: Takemoto Yasuhiro
Längd: 22 avsnitt
 
IgpL.png 0Hpi.png

asd9.png of1D.png

BUHm.png


Hyōka är titeln på en bok som skrevs av Yonezawa Honobu 2001. Temat kretsar kring mystik och boken följer en ung kille vid namn Hotaro som motvilligt går med i skolans klubb för klassisk litteratur efter att ha blivit övertalad (läs: beordrad) av sin äldre syster. I sin nya klubb blir han indragen i ett mysterium som kretsar kring en kvinnlig klubbmedlems farbror och en incident som inträffade för 33 år sedan. Vid sin sida har han sina nya vänner i klubben, däribland den lugna och vackra Eru som under rätt omständigheter blir oerhört nyfiken och frågvis.

Det är nästan omöjligt att låta bli att dra vissa paralleller till Haruhi. Hur långt likheterna sträcker sig återstår att se men en del grundläggande bitar finns helt klart där. Det verkar dock som om Hyōka involverar mysterier med logiska (nåväl) förklaringar snarare än de övernaturliga fenomen vi har vant oss vid i Haruhi. Huruvida det stämmer eller ej får väl framtiden visa. Romanen Hyōka gavs för övrigt ut av samma förlag som senare gav ut lättromanerna om Haruhi och boken lyckades få ett hedersomnämnande i Kadokawas priskategori för Mystik och skräck.

Då det inte finns alltför mycket att säga om serien och dess karaktärer i nuläget får det här inlägget fungera som en platshållare tillsvidare. Det vi vet i nuläget är följande:

Regisserar gör Takemoto Yasuhiro, mannen som regisserade Full Metal Panic! The Second Raid! och personen som står för manus är ingen mindre än Gatoh Shouji - Full Metal Panic!s skapare och författare.

Det är inte första gången som dessa herrar samarbetar. Gatoh var involverad i hela animeprojektet för The Second Raid där han inte bara gjorde ett animemanus av två av sina böcker utan även skrev fyra avsnitt med helt nytt material (avsnitt 1-4) som han ville "lägga till" i animeversionen. Takemoto Yasuhiro tog över som regissör av Lucky Star när Yamamoto Yutaka petades efter fyra avsnitt och det första avsnittet han regisserade (avsnitt 5) skrevs av Gatoh som sedan kom att skriva manus även till avsnitt 12 och 22. Om serien nu kommer ha lite av samma anda som Haruhi så sitter bägge två dessutom inne på lite erfarenhet därifrån. Gatoh skrev och gästregisserade ett avsnitt av originalserien (avsnittet där SOS-brigaden krigar digitalt mot datorklubben) och Takemoto regisserade långfilmen, Suzumiya Haruhi no Shoushitsu.

Nishiya Futoshi står för karaktärsdesignen och har under årens lopp jobbat med bildregi och nyckelanimationer i titlar som Air, Kanon, Clannad, Suzumiya Haruhi no Yuuutsu och Lucky Star. Här senast ansvarade han för karaktärsdesignen i Nichijou. Tanaka Kouhei komponerar musiken och har mig veterligen inte jobbat med KyoAni tidigare. Han är veteran på området och har bland annat skrivit musiken till titlar som One Piece, Top wo Nerae! ("Gunbuster") och diverse Gundam-titlar.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Började precis titta på denna och blev så glatt överraskad då huvudkaraktären och hans bästa vän har samma röstskådisar som Tomoya och Youhei i CLANNAD som var bästa vänner även där. Har dock bara hunnit se ett avsnitt men det verkar vara en bra anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Det är ju en mycket snygg serie, men jag tycker den sk. handlingen är så grund och ointressant än så länge och hade det inte varit för karaktärerna och att serien är så snygg hade jag nog droppat den för länge sen. Jag hoppas det kommer igång med nån djupare och intressantare storyline snart...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag måste helt klart äta upp min tidigare kommentar här om att serien är slö och ointressant. På något märkligt vis har den liksom krupit in under skinnet på en och byggt bo. Det är märkligt att en serie som egentligen inte handlar om något speciellt kan fånga ens intresse så hårt. På något vis så lyckas den hålla oss fast vid skärmen och bara vilja ha mer och mer.

 

Det är nog ett mästerverk av skaparna i det hänseendet att det med väldigt små medel (och årets garanterat snyggaste artwork) levererar en så bra produkt som det faktiskt är i dagsläget. Långsam handling utan en egentlig röd tråd, men med sköna karaktärer som man bara gillar mer och mer allt eftersom serien rullar på. Vardagsmysterier avlöser varandra och en och annan större intrig får mer utrymme ett par avsnitt för att sen återigen landa i det enkla och vardagliga skollivet.

Det är svårt att faktiskt sätta fingret på vad som gör den så bra egentligen, men vi får väl se när det väl slutar nån gång.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ahh... Men känslan som hänger i luften när de gör ingenting..! :jhappy: Gillar den typen av finale faktiskt, på något masochistiskt sätt en mer tillfredställande känsla än ett lyckligt slut där alla frågor besvaras.

 

Ebhen beskrev det perfekt i min mening. Årets serie hittills för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...