Hoppa till innehåll
Anime.se

Tecknartips för animeögon och händer?


BlackBunny
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej !

 

Skulle behöva lite hjälp om hur man kan lära sig på bästa sätt att rita bra anime/manga ögon .

Har jätte stora problem med det , det ena ögat kan bli underbart men när man gör andra så ser det ut som skit och jag blir helt paff och känner mig värdelös .

 

tycker det är lätt att måla av gubbar men när det kommer till ansikte och händer går det inte lite tips ? :)

 

MVH BlackBunny

post-5588-0-42692200-1350903402_thumb.jpg

Redigerad av Sceleris
Tråden flyttad och omdöpt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker också det är svårt att få båda ögonen att se lika bra ut. Mitt tips är väl att öva öva öva! Använd dig av hjälplinjer för att mäta så att dom blir lika stora och att dom hamnar på samma höjd i förhållande till varandra :3

 

Händer tycker jag också är svårt. Jag använder mig ofta av referenser för att underlätta.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jepp, stödlinjer is the way to go. Skissade upp lite snabbt hur jag gör ögon:

 

http://rainydaysunsh...t.com/#/d5iq33l

 

 

Liten förklaring:

 

1: I vanliga fall brukar jag bara göra en stödlinje för ögonen, men i början kan det vara bra att göra två. Så kan man lätt se att man inte gör något öga för litet. Börja med formen av ögat, finns massor med tutorials för olika former på ögon.

 

2: Gör formen/ögonfransarna tjockare. Många som börjar rita manga använder lite för tunna linjer, så gör dem fetare. Ett exempel är en gammal bild jag ritat om: http://fav.me/d5fr3ak se skillnaden på tjockleken på ögonen.

 

3: Lägg till lite detaljer, typ ögonfransar, blänk i ögonen. Kom ihåg att blänken/reflektionen är likadan i båda ögonen.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Som sagt, öva öva och öva~

Vad gäller ögonen kan du alltid(som tidigare sa) ha stödlinjer, så får du lika stora. Vet du inte hur du ska göra mönstret kan du gå in på DeviantArt och söka på 'anime eye tutorial' eller något, så kan man se hur man färglägger eller gör ögat, steg för steg^^

Själv brukar jag studera många olika ögon, och se om de verkligen är lika stora eller inte. I olika vinklar blir de ju lite 'twistade' ^^'

Har du problem med att göra dem just lika stora, så rita av gubben du redan gjort på ett annat papper med det klassiska lys-igenom-pappretgenom-att-hålla-det-mot-fönstret eller använd ett ljusbord. När du gjort det, kan du öva på att rita ögonen utan att hela papperet blir förstört av sudd och gammal blyerts:3

 

Händer är jättesvåra tycker jag óckså, särskilt vad gäller proportioner. Men vad tycker du är svårt med det? Storlek i förhållande till figuren du tecknat? Eller är det vinklarna, fingrarna etc..?

Animehänder är oftast lite mindre än de ska om du ska tänka realistiskt. (som tips^^)

Är det själva ''handen'' som är svår, be någon hålla upp handen, eller titta på din egen, och försök rita av. Om igen, gör flera olika 'versioner' av din teckning så du inte förstör den när du övar med händer.

(Eller skissa upp händer på ett annat papper och öva så mycket du kan på just det^^)

(ELLER gå in på någon tutorial på nätet xD)

 

Hoppas detta var till hjälp~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...