Hoppa till innehåll
Anime.se

Amnesia


Miku-chan
 Share

Rekommenderade inlägg

Är det någon mer än jag som har fastnat för den något märkliga serien Amnesia, som började sändas i januari i år? :rolleyes:

 

Handlingen i Amnesia kretsar kring en flicka som en dag vaknar upp med nästan total minnesförlust. Hon försöker desperat komma underfund med vem hon är, vad hennes liv består av och vilka relationer hon har till människorna omkring sig. Till sin hjälp har hon pojken Orion, som verkar vara en slags ande som bara hon kan se och prata med. Men ju mer hon lyckas minnas av sitt liv och ju längre historien går, desto mer underlig blir den, och det blir svårare och svårare att veta vad som är verklighet eller dröm, eftersom vad hon uppfattar som verklighet tycks förändras hela tiden…

 

Jag har ännu inte lyckats bestämma mig för om jag gillar serien eller inte, trots att jag hunnit se alla åtta avsnitt som hittills har sänts. Den främsta anledningen till min ambivalens är den otroligt bleka och substanslösa huvudpersonen, som knappt har lyckats klämma fram en komplett mening under hela serien. Man får känslan av att hon inte bara har fått minnesförlust utan tappat bort varenda gnutta personlighet som hon möjligtvis kan ha haft tidigare. Men samtidigt är historien och inramningen så pass lockande, att jag inte kan låta bli att fortsätta titta för att se hur det hela ska sluta.

 

Vad tycker ni andra som har sett denna? Och har ni några intressanta teorier om vad det är som egentligen händer i serien? :jglad:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som du så har jag lite svårt att få ett bra grepp om handlingen. Dock så tycker jag om alla karaktärer och själva ploten. Jag tror dock inte hon har förändrat sin personlighet då alla "världar" har olika uppfattningar om henne. Har inte klurat ut vem Ukyo är eller vilken roll han spelar i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag älskar Amnesia.

Normalt är jag inget fan av såna långsamma serier, men jag diggar upplägget i denna.

Hoppas bara vi får reda på mer om Orion och Ukyo snart.

 

 

 

 

Åhå? Detta är mitt hundrade inlägg här. Det måste nästan firas :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har lite svårt att få grepp om serien eftersom det enda man vet om handlingen är att hon åker runt bland olika världar. Det kan bli riktigt intressant om de knyter ihop handlingen på ett snyggt sätt i slutet. Jag gillar animationen och de olika situationerna som uppstår men eftersom det är svårt att sätta fingret på vad som händer så har jag svårigheter att bestämma vad jag tycker om serien. 10 avsnitt in och jag har ännu inte någon koll på den övergripande handlingen men det är mycket som talar för att det kommer bli mer intressant senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...