Hoppa till innehåll
Anime.se

Ett år i Japan


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Låter ju helt underbart :D och sjukt fina bilder. Ett par frågor då jag också ska resa till Japan någon gång i framtiden;

 

* Är folket där vänliga mot turister, kan man fråga runt om t.ex. vägbeskrivningar eller bör man ha allting ordentligt planerat?

 

* Klarar man sig bra med engelska? Då jag inte planerat att studera så mycket japanska innan jag åker dit.

 

* Finns det något som man förväntas kunna av japanerna? t.ex. någon kulturell sak som vi i Sverige inte har någon aning om?

 

Tack för att du delade med dig, det var intressant att läsa :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Daxter: Hela året gick på runt 200000kr i CSN-lån. Jag jobbade tyvärr inte, men tydligen ska det inte vara jättesvårt att hitta jobb om man bara försöker; många studenter extraknäckar som engelskalärare.Jag betalade 32000 yen i månaden (vilket räknas som oerhört billigt), och på det 5000-10000 yen i el- och gasräkningar, beroende på årstiden. Vad gäller mat upplevde jag det som dyrare än i Sverige, fast då var yennen runt 8 kr för var hundrade yen, och nu ligger det på runt 6.6. Ett ordentligt mål mat kostar vanligtvis 600-800 yen, vilket definitivt är billigare än någon uteställe man kan hitta i Sverige, men råvaror i butik kändes rent spontant dyrare. Speciellt godis: samma priser för hälften så mycket, ungefär.

 

BFS: Japaner är i regel väldigt vänliga mot turister, och tycker att utlänningar är jättespännande. Nu drar jag förstås alla över en kam, men i min erfarenhet var de flesta otroligt hjälpsamma. Vad gäller engelska ser det dock annorlunda ut: de flesta japaner kan inte engelska. Alls. Kan ibland hända att de förstår enkelt språk, och de kommer fortfarande att försöka hjälpa så gott de kan, men förvänta dig inga konversationer. Angående saker att tänka så förväntas man som utlänning inte behöva kunna något alls egentligen. Man kommer undan med ganska mycket bara för att man är en ovetande gaijin. En grej som dock är bra att känna till är Japans förkärlek till bugningar. De bugar sig för allting, både tack och förlåt, med olika grader beroende på sammanhang.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såhär i efterhand ångrar jag inte att jag valde Kyoto. Det var ett val mellan att få uppleva den japanska landsbyggden och stå över den stora japanska metropolen, eller bo i hjärtat av allt nördigt, några stationer från Akihabara och hela baletten. På förhand kunde jag ju inte veta, men när jag bodde där fanns det stunder då jag önskar att jag hade valt Tokyo istället. Vem vet hur det hade blivit om jag verkligenhade gjort det, men som sagt, jag är nöjd med vad jag fick. Väldigt nära till häftig natur och många kulturella sevärdheter går inte av för hackor. Även om jag gärna hade gjort en pilgrimsfärd till Lucky Star-skolan ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rolig läsning, kul att se hur någon annan haft det. Själv kom jag hem i Mars i år efter att ha spenderat 1½ år i Osaka. Jag hade lite av en omvänd effekt. Dagen jag flög till Japan var jag inte det minsta nervös, när jag kom fram första dagen (trots kackerlackor i mitt rum) kändes allt väldigt rätt. Senare hände en massa grejer som gjorde att det kändes mindre rätt. Trots detta var det det bästa jag gjort i mitt än så länge levda liv.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...