Hoppa till innehåll
Anime.se

Japansk litteratur - Var kan man inhandla.


Snok3n
 Share

Rekommenderade inlägg

Att komma billigt undan är tyvärr svårt. Det enda ekonomiska alternativet jag vet är att beställa många böcker samtidigt för att spara in på avgifter och frakt, men det är förstås inte alltid praktiskt.

 

Jag känner personligen bara till två butiker som jag har fått rekommenderat:

 

1. Amazon.co.jp

 

Amazon är lätt att beställa från. Adressfält och information finns delvist på Engelska om det behövs och det är lätt att hitta det man letar efter. Tyvärr har de också en hel del halvt dolda avgifter. Varje beställning får ett 1000 yen påslag för frakt + 500 yen för varje artikel du beställer. Nu är 文庫本 dock ofta riktigt billiga så att det inte behöver bli superdyrt i slutändan ändå. T.ex. om jag vill beställa tio ex av en light novel för 600 yen styck då blir det:

(600+500)*10+1000 = 12 000 yen, det vill säga cirka ~ 800 kr + eventuellt tullpåslag (vid större beställningar)

 

Den stora nackdelen med Amazon är den mycket dyra frakten. Eftersom frakten sätts per artikel så kan du spara på att köpa serier i sets. Då jag har beställt har mina paket kommit fram på bara några dagar, så om fraktpriset svider så kan du iallafall glädja dig att det kommer till din dörr snabbt.

2. Honto

Flera jag har snackat med rekommenderar Honto. Till skillnad från Amazon lägger de inte på några extra avgifter vid import och fraktkostnaden bestäms efter vikt. De erbjuder flygfrakt (tar ungefär två veckor) eller landfrakt (tar minst en månad). Sortimentet verkar helt okej från vad jag har sett. All information och hjälp verkar vara på Japanska dock, så var beredd på det.

Ett annat alternativ är att köpa ebooks genom Amazon, men det kräver så vitt jag vet att du importerar en Japansk Kindle. Finns säkert fler alternativ, men de här är vad jag känner till. Har du tur kanske du kan hitta något i Svenska nätbutiker också, men jag skulle inte räkna med det. Jag hittade t.ex. 『狼と香辛料』 (Ookami to Koushinryou) på Bokus för 240 kr förra året, men de verkar inte ha den kvar längre.

 

Edit: Upptäckte vid min senaste beställning att Amazon.co.jp har höjt sina fraktavgifter till Sverige. Uppdaterade den gamla texten och lade till ytterligare information om frakten.

Redigerad av Jackdaw
  • Uppröstad 4
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...